Hejsan

Jag har just sett att jag endast har 120mm isolering i mitten på min vind, längs långvägen och en meter in mot mitten har jag ca 250mm.
I mitten där jag endast har 120mm ligger ett trägolv så att man kan ha vinden som ett förvaringsutrymme, måste jag ta bort detta trägolv innan jag extra isolerar eller kan jag lägga 220mm isolering skiva över trägolvet och sedan lägga ett nytt golv över 220mm isoleringen.

Mvh Marcus
 
Jag skulle ta bort trägolvet. mellan trägolvet & isoleringen under borde det ju finnas en luft spalt. Den skulle jag vilja ha bort så den nya isoleringen ligger direkt på isoleringen.


Att tänka på vid denna typ av isolering är din innomhusventelation. Se över att den funkar bra. Isolering av vind kan ge fuktskador på vinden annars.
 
Man vill helst undvika luftfickor i isoleringen, så om du har luft mellan det bef. golvet och den bef. isoleringen så är det ingen jättebra ide, annars så skulle det väl kunna gå men om och hur mycket man förlorar på det kanske nån kan räkna på...det finns exempel på hur man räknar ut u-värdet i blandade konstruktioner.
 
OK, tack för svaren, det blir till att bryta upp golvet och lägga den nya isolering ovan den gamla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.