Hej,
Vi skulle vilja ha en ho till så 2 kan jobba i köket.
Det skulle vara en 2:a ho, och mest skölja sallad och hälla av pasta vatten i.
Den andra hon är bredvid sopor och diskmaskin nära spisen.

Nu vill vi ha fram vatten och avlopp. skall dras bakom befintlig diskmaskin. Läste någonstans att 5 cm är min på avlopp. Det är hårda gråa rör?
Kan bli svårt med fall.
I nederkant är det lite utrymme bakom diskmaskin.
Avlopp-120cm-Diskmaskin-180 cm-230 cm diskho
Det är alltså 230 cm mellan avlopp och tänkt disho placering.
120 cm från avloppet sitter diskmaskinen.
Eftersom befintlig ho är vid avlopp, så tillfär inte rådet att placera ho 2 på annat sätt något :)

Hur gör jag. Kan grova svarta slangar funka som avlopp??
 
Kan man ha jättelång avloppsslang från en tvättmaskin borde man väl kunna använda samma till en ho (om inte lagen säger något annat) tycker jag - speciellt om den inte ska användas till tyngre saker än grönsakssköjlning o pastavatten.
Kan behövas diverse "special" med koppling mot ho/vattenlås resp avloppet, men det tycker jag inte borde vara nån omöjlighet att få till.
Det finns ju även väggfästen att tillgå så man kan få en lagom stabilt fall.
 
  • Gilla
FredrikG67
  • Laddar…
Rickard.
Hårda rör och bra med fall är nyckeln, kan ni inte uppnå det bör ni ändra om planen.

Edit. Jag hade hellre valt ett mindre hårt rör gjort för ändamålet före slang. Finns både 32mm och 40mm.
 
Redigerat:
  • Gilla
FredrikG67
  • Laddar…
Det bästa är att montera gråa 50mm rör med fall, rekommendationen är 2.5cm per meter men du bör inte gå under 1cm/meter i fall. Med slang får du sämre flöde och risken för stopp ökar. Då är det bättre med nollfall och släta avloppsrör. Se bara till att du inte får några svackor på avloppet.
 
  • Gilla
FredrikG67
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.