Tjo!
Sitter och planerar mitt nya FTX system. När jag drar igång och skissar in takstolar m.m inser jag att det är ganska dåligt med plats för en extra filterbox innan frånluften går in i aggregatet...

Så då är frågan om jag ska vända utochin på ritningarna några gånger till för att få in en filterbox eller om det går bra iaf...

Tanken med en extra filterbox är att den dammiga luften ifrån tvättstugan ska grovrenas innan dom finare ftx filtrena tar bort det sista...

Ett alternativ är att trycka in en filterbox för planfilter, dom tar inte lika mycket plats...

åsikter / erfarenheter?

Tackar!
/C
 
Har en Heru 100 EC. På inrådan av ventilationsteknikern som justerade, satte jag ett "förfilter" framför originalfiltren. Det byter jag lite oftare än de riktiga filtren. Han anpassade även till och frånluften efter detta.
 
Får man fråga vad det är för filter? Har också heru och det lät intressant
 
Det finns annars "G4" grovfilter i "strutmodell" som passar direkt i kanal som man kan sätta vid frånluftdonet i tvättstugan t.ex. En enkel och billig lösning för att komma åt textildammet i tvättstugan och gör att man klarar driften på finfintren i aggregatet längre och minimerar nersmutsningen av frånluftkanalen.

Min anläggning är dock injusterat med F5/M5 filter på frånluften och sålänge man kan klara driften ett år så är det ju ok. En gång om året vill man iallafall ha nya filter i anläggningen.
 
Jag satte en FLK160 Tar liten plats, lätt att rengöra filtermattan m dammsugare.
 
TheGame: Inget namn på det. Hade kvar sedan min gamla FTX. Liknar det som kan sättas i köksfläktar - dock inte metallfiltren.
 
Om det någonstans du bör köra ett extra grovfilter så är det om bor i en miljö med tex höga pollenhalter alt skogsnära och då på uteluftssidan. På frånluft skulle jag säga att det smakar mer än det kostar. På uteluftssidan kan man tjäna in det på ökad filterlivslängd
 
H
Jag funderar också på att komplettera med filter direkt vid frånluftsdon.
 
Håller med. Det är sot och skit i luften som ska in i huset. Bra att stoppa så mycket som möjligt.
 
Intressanta tankar alla!

Konfilter i luftdonen kopplade till tvättstugan låter som en smart lösning! Enkelt och effektivt.

Sedan har jag massor med utrymme vid friskluftintaget så där kan jag sätta in en filterbox utan problem.

Att sätta ett grovfilter innan normalfiltrena i FTX aggregatet är naturligtvis också intressant, helt klart något att forska vidare på!
 
nån som har länk eller exempel på filter som man har i frånluftsdonet ?
 
Denna har jag innan mitt Heru 130. Fast ett 200. Mycket skit samlas upp speciellt på våren. Byter 2-3 ggr på vår/sommar. 1 ggr på vinter.


https://www.soliduct.se/filterbox-flk-160/p-1724.htm



image.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.