har lite funderingar om en extra elcentral.
jag har en gammal central med porslinsäkringar, och då är min fråga :
hur kopplar man in en extra elcentral då ?
kan man koppla in direkt på skenorna i den gamla centralen eller måste man grena ut från huvudströmbrytaren ?
(har väldigt trångt där skåpet sitter )
 
Det beror lite på vad man vil uppnå. :)
 
jag vill veta om det är rent lagligt att göra så eller åker jag på att byta elcentral
 
Det är lagligt.. Ska den nya centralen sitta i anslutning till den gamla?
 
Du kan mata centralen från skenorna i den gamla. Det blir då en förlängning av befintlig central i det avseendet att huvudbrytaren kommer att betjäna båda, om det skulle vara en nackdel.

Alternativet för att få en helt separat central är att ta faserna från ingången på huvudbrytaren på den gamla, medan N och PE eller PEN tas från PE/N-skenorna. Separata N- och PE-ledare är oftast bäst, men det går också att dra en gemensam PEN-ledare.

Välj det alternativ som ger den bästa förbindningen. Det måste t.ex finnas plats på HB, om den nu tillåter flera ledare överhuvudtaget. Flaskhalsen blir troligen PE/N-skenorna. Du måste frigöra ett s.k. tvåskruvsöverfall för denna vidarekoppling, inte använda klämmor med enbart en skruv, och inte knö in den under samma som befintlig PEN etc. Minsta slarv kan leda till brand.
 
Båda går, dvs. parallel central eller undercentral avsäkrat i gängsikringscentralen. Vad som är bäst beror på syftet.
 
Är det inte tillåtet att lägga dubbelt när det är tvåskruvsöverfallsanslutning? Har sett många centraler med denna typ av anslutningar.
 
Bo.Siltberg skrev:
Alternativet för att få en helt separat central är att ta faserna från ingången på huvudbrytaren på den gamla, [...] Det måste t.ex finnas plats på HB, om den nu tillåter flera ledare överhuvudtaget.
I polarens hus går PEN och faserna från tvåskruvsöverfall på skenorna i första gängsikringscentral till den andra gängsikringscentral, dvs. faserna till andra central tas inte direkt från HB.

Så är det gjort av behörig elektriker -- men det är alltså (grov)fel?
 
Nja, det beror på vilken besiktningsman som man råkar ut för. Det finns inget specifikt förbud idag vad jag vet. Det går ofta bra att få två likadana ledare (samma area och typ EK/MK) att sitta tillförlitligt, men det kan sticka i ögonen. Och säkrast i dessa sammanhang är ju att använda separata klämmor.
 
Att föredra är ju att om möjligt lägga vidare PE/N och faser under egna anslutningar(ej enkla). Hur mycket är den gamla centralen avsäkrad? Är det huvudcentralen?
 
Tänk på att går man mellan två centraler kloss ann så bör någon form av skydd för ledarna nyttjas. Förslagsvis ett vp rör/muff i lagom storlek för att få igenom 4-5st 6-10mm MK/RK. Plåten är vass!

Fövrigt så är det Olagligt att göra detta själv.

Du anger förvisso inte om den nya centralen även den är av gängsäkrings modell eller automatsäkringar.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.