Elektrikerna gjorde en liten miss när dom satte in elcentralen i vårt hus. Det finns inga platser kvar för öv. Tänkte därför dra upp matning till ett extra skåp på öv där jag kommer att ha 6st 10A säkringar.
Räcker det med 5x2,5mm kablar eller måste man ha samma som matningen in i huset (6mm).
Ska man dra matningen till öv från inkommande eller utgående på huvudbrytaren som sitter i befintligt skåp?
Tänkte ha egen huvudbrytare och JFB på öv.
 
Kan du inte bara utöka den befintliga???
 
Mikael_L
Om du inte har säkringar i det befintliga skåpet på kabeln upp till övervåningen så måste du ha samma area som det befintliga skåpet är matat med, troligen 6mm2.
Men om du i det befintliga lägger in 3 st 16A så kan du sen mata undercentralen med 2,5mm2 kabel.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Dessutom finns det säkringar som bara bygger en halv modul om man får för trångt i centralen.
 
Okej, har inte plats för några fler. Då måste jag alltså mata öv med 5x6mm2. Kopplas det på före eller efter huvudbrytaren?
 
  • Gilla
PAF
  • Laddar…
Lägg den före speciellt som du sätter brytare uppe också. Blir bäst med 5G6 och sträckan är inte så lång. Men jag tycker det är lite märkligt om det inte går att utöka vid befintlig central.
 
Ok. Det blir ganska knepigt att utöka då det är ett infällt skåp. Nu är dessutom elen på öv dragen för ett eget skåp där uppe. Är det så tokigt att ha dubbla skåp?
 
elmont skrev:
Dessutom finns det säkringar som bara bygger en halv modul om man får för trångt i centralen.
Visst, men lite svåra att få tag på. Har bara hittat dom hos GE. Men vill också få plats med ett astrour i skåpet uppe.
 
Det är väl mest att det känns lite onödigt för bara 6 säkringar. Har du ett tillräckligt grovt rör upp till övervåningen för att få in så grov matning?
 
empame skrev:
Ok. Det blir ganska knepigt att utöka då det är ett infällt skåp. Nu är dessutom elen på öv dragen för ett eget skåp där uppe. Är det så tokigt att ha dubbla skåp?
Nej, det är inget fel med det. Har det bommat från början är det nog lika bra du går på den lösningen.
 
Om du ändå ska på med matningen till övåningen vid huvudbrytaren kanske det går att montera tre säkringar i fasadmätarskåpet (om du har ett). Då slipper du dra upp 5G6
 
hempularen skrev:
Det är väl mest att det känns lite onödigt för bara 6 säkringar. Har du ett tillräckligt grovt rör upp till övervåningen för att få in så grov matning?
50 slang :)
 
eran skrev:
Om du ändå ska på med matningen till övåningen vid huvudbrytaren kanske det går att montera tre säkringar i fasadmätarskåpet (om du har ett). Då slipper du dra upp 5G6
Visst har jag ett fasadmätarskåp men är det inte enklare att bara dra upp 5 kablar a' 6mm2?
 
Mikael_L skrev:
Om du inte har säkringar i det befintliga skåpet på kabeln upp till övervåningen så måste du ha samma area som det befintliga skåpet är matat med, troligen 6mm2.
Men om du i det befintliga lägger in 3 st 16A så kan du sen mata undercentralen med 2,5mm2 kabel.
Är detta korrekt? Om jag har 16 A servis som sedan bl a fördelas till en huvudcentral i ett hus via 3x10+10. Kan man då inte från denna fortsätta direkt med 4x2,5+2,5 via brytare och JFB till en UC i samma hus? Är inte servisens säkringar tillfyllest för att skydda 2,5 kvmm kabeln?
 
Mikael_L
R Göran skrev:
Är detta korrekt? Om jag har 16 A servis som sedan bl a fördelas till en huvudcentral i ett hus via 3x10+10. Kan man då inte från denna fortsätta direkt med 4x2,5+2,5 via brytare och JFB till en UC i samma hus? Är inte servisens säkringar tillfyllest för att skydda 2,5 kvmm kabeln?
Jag kan inte reglerna tillräckligt bra för att säga att man inte får, men jag tycker i alla fall att det känns väldigt olämpligt.

Du har rätt i att mätarsäkringarna på 16A skyddar kabeln till UC, men om husets ägare säkrar upp abonnemanget så kan det bli värre. Och jag ser det inte som alltför osannolikt att en ditkallad elektriker riskerar att missa att det finns en oavsäkrad matning till en UC.
Det blir väl lite bättre ifall man tydligt märker upp vid utgående plint att det finns både 10 och 2,5mm2.
 
Redigerat:
  • Gilla
R Göran och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.