Hej,

Vi har beställt ett nytt badkar till vårt hus vi håller på och bygger från en större internetbutik.
Nu har vi fått ett mail att vi har angett ett felaktigt postnummer och att ska man ändra postnummer
kostar det 250kr för "adressändring" annars faktureras 800:- för retur. Utpressning med andra ord.

Hmm, tänker vi. Vi har beställt med detta postnummer förut fler gånger utan problem.
Efter ca. 30min googlande upptäcker vi att "postoperatörerna" har bytt postnummer för våran adress ( och omkringliggande) från och med 2/3. Detta har de inte meddelat oss.

Nu till frågan. Är det skäligt för internetbutiken att ta 250:- för "adressändring"? De hade järnkoll på vad vårt nya postnummer var och frågade om de skulle ändra till det ( mot betalning). Följdfrågan är om inte "postoperatörerna" själva borde stå för detta då de inte har meddelat oss om att någon ändra har skett. Vad säger ni?

OBS! Det är inte pengarna i sig som är grejen det är principen att vi har gjort allt rätt, någon annan har ändrat förutsättningarna utan att meddela oss och en tredje försöker sko sig på det.

/Styrmannen.
 
Måste vara nå påhitt. Visst kan man hävda detta i sak men jag har aldrig varit med om att ett postnummer har nån betydelse vid annat än maskinsorterade försändelser. Ett badkar kommer rimligen med lastbil och hanteras manuellt så är inte postnumret 200mil fel så har jag svårt att se att nån siffra fel skulle kunna påverka utkörningen.

Men visst, krånglar det till sig rejält och det går i retur av nån anledning så blir det ju dyrt för någon...........
Du borde kunna få kollinummer och styra upp det själv manuellt kanske?
 
Det bör väl finnas någon form av villkor på internetbutikens hemsida. Framgår det inte där att de anser sig ha rätt till en sådan ersättning, så bör du kunna vägra betala.

I praktiken är du rökt. Jag antar att du redan har betalat karet vid beställningen? Jag skulle ta en diskussion om summan. Se till att de levererar, sedan ev. kräva tillbaka summan. Alternativt, om de enl. leveransvillkoren faktiskt har rätt att ta ut avgiften, försöka kräva "postoperatören".
 
S Stefan1972 skrev:
Måste vara nå påhitt. Visst kan man hävda detta i sak men jag har aldrig varit med om att ett postnummer har nån betydelse vid annat än maskinsorterade försändelser. Ett badkar kommer rimligen med lastbil och hanteras manuellt så är inte postnumret 200mil fel så har jag svårt att se att nån siffra fel skulle kunna påverka utkörningen.

Men visst, krånglar det till sig rejält och det går i retur av nån anledning så blir det ju dyrt för någon...........
Du borde kunna få kollinummer och styra upp det själv manuellt kanske?
Det gamla postnumret är borttaget och finns inte längre. Jag tänker också att postnord eller vem som ni är postoperatör borde ha någon form av eftersändning e.d. under en övergångsperiod.

Hur som helst har jag bara svarat att de kan skicka badkaret till det nya postnumret. Inte ett ord om att de ska göra någon "adressändring" e.d. Kommer någon faktura så bestrider jag den så får vi se hur stridsvilliga de är. Har även kontaktat postnord och lämnat ett "kundklagomål" med önskan om återkoppling så får vi se vad de säger.
 
Jag förutsätter att speditörerna är vana vid den typen av fel vid omläggningarna. Försändelser torde komma fram även med ett nummer som är någon månad gammalt. Kolla praxis hos speditören. Jag skulle undvika en sådan leverantör i fortsättningen.
 
Detta står i leveransvilkoren;

"Ändring av leveransadress

När varan har lämnat lagret går det inte att ändra leveransadressen. Därför är det extra viktigt att du innan order genomförs och godkänns kontrollerar att leveransadressen är helt korrekt."

Kanske är rökt då iaf... Frågan är dock om det är skäligt enligt konsumentköpslagen.

Karet är betalt vid beställning. Hur de ska kräva de extra 250kr vet jag inte. Det är väl knappast då de kan debitera mitt kort med "lite till" bara sådär antar jag...
 
S
Sätt hårt mot hårt. Avbeställ i sådana fall badkaret och beställ på nytt, när slantarna kommer in på kontot.
 
De har för oss bytt "grund" helt och hållet i vår kommun, alltså de tre första är ändrade.

Tyvärr kontrollerar hemsidor etc mot centrala register, så det kan vara så att de skulle packa sin order flaggades det att din adress inte var giltig.

MEN förmodligen var det så att den gamla adressen var giltig då du la in den.
Lösningen borde vara att ignorera varningen för dem, men kanske inte går.

För oss var det information att de gamla kommer att fungera under en övergångsperiod,
alltså att posten kommer att nå dig.

Självklart ska de inte ta 250kr för detta. Sjukt.
 
S Stadsfiskalen skrev:
Sätt hårt mot hårt. Avbeställ i sådana fall badkaret och beställ på nytt, när slantarna kommer in på kontot.
Då vill de ju ha returavgift på 795:-...

Karet ligger ju säker hos speditörens lokal lager. Gissningsvis inom 25min avstånd från vårt hus.
 
Hämta själv och slipp tjafset om adressändring?
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
A
När det gäller transporter så kan adressändringar ställa till med problem för transportören som samlastar gods till flera adresser i ett specifikt område och kostnaden kanske i vanliga fall tas ut för att täcka upp för extrakostnaden som transportören debiterar internetbutiken. Kan du inte förklara för företaget som du har handlat av att den fysiska platsen inte har ändrats, transportören behöver alltså inte göra något extra utan det handlar om en ren administrativ ändring av ett postnummer.
Det kanske iofs är ännu bättre att du tar kontakt med transportören och förklarar hur det ligger till. Man måste vara en väldigt osmidig transportör om man inte löser den saken utan kostnad.
 
Möbius skrev:
När det gäller transporter så kan adressändringar ställa till med problem för transportören som samlastar gods till flera adresser i ett specifikt område och kostnaden kanske i vanliga fall tas ut för att täcka upp för extrakostnaden som transportören debiterar internetbutiken. Kan du inte förklara för företaget som du har handlat av att den fysiska platsen inte har ändrats, transportören behöver alltså inte göra något extra utan det handlar om en ren administrativ ändring av ett postnummer.
Det kanske iofs är ännu bättre att du tar kontakt med transportören och förklarar hur det ligger till. Man måste vara en väldigt osmidig transportör om man inte löser den saken utan kostnad.
Problemet är att få reda på vem som är speditör...
 
S Styrman_jansson skrev:
Hej,

Vi har beställt ett nytt badkar till vårt hus vi håller på och bygger från en större internetbutik.
Nu har vi fått ett mail att vi har angett ett felaktigt postnummer och att ska man ändra postnummer
kostar det 250kr för "adressändring" annars faktureras 800:- för retur. Utpressning med andra ord.

Hmm, tänker vi. Vi har beställt med detta postnummer förut fler gånger utan problem.
Efter ca. 30min googlande upptäcker vi att "postoperatörerna" har bytt postnummer för våran adress ( och omkringliggande) från och med 2/3. Detta har de inte meddelat oss.

Nu till frågan. Är det skäligt för internetbutiken att ta 250:- för "adressändring"? De hade järnkoll på vad vårt nya postnummer var och frågade om de skulle ändra till det ( mot betalning). Följdfrågan är om inte "postoperatörerna" själva borde stå för detta då de inte har meddelat oss om att någon ändra har skett. Vad säger ni?

OBS! Det är inte pengarna i sig som är grejen det är principen att vi har gjort allt rätt, någon annan har ändrat förutsättningarna utan att meddela oss och en tredje försöker sko sig på det.

/Styrmannen.
Detta är inget hittepå från företaget (jag säljer inte badkar men jobbar i en annan bransch där vi skickar mycket gods till privatperson och företag) en adressändring kostar runt 200:- för oss (är olika för olika företag beroende på avtal så klart), vi har däremot fria returer från ex Postnord, så i dom flesta fall blir det billigare för oss att låta returen gå tillbaka till oss utan kostnad och sen skicka ut en ny sändning då frakten oftast kostar mindre än vad en adressändring, sjukt egentligen.

Så företaget vill inte jävlas med dig utan vill bara täcka upp för dom kostnaderna dom får från speditören, sen om dom i sin tur kanske lägger på en femtiolapp för "besväret" att kontakta speditören och uppdatera infon etc får man nog leva med.

/CG
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
C chrillegee skrev:
Detta är inget hittepå från företaget (jag säljer inte badkar men jobbar i en annan bransch där vi skickar mycket gods till privatperson och företag) en adressändring kostar runt 200:- för oss (är olika för olika företag beroende på avtal så klart), vi har däremot fria returer från ex Postnord, så i dom flesta fall blir det billigare för oss att låta returen gå tillbaka till oss utan kostnad och sen skicka ut en ny sändning då frakten oftast kostar mindre än vad en adressändring, sjukt egentligen.

Så företaget vill inte jävlas med dig utan vill bara täcka upp för dom kostnaderna dom får från speditören, sen om dom i sin tur kanske lägger på en femtiolapp för "besväret" att kontakta speditören och uppdatera infon etc får man nog leva med.

/CG
Fast jag har inte bytt adress. Namn och ort är samma. Någon annan ändrat mitt postnummer utan min vetskap. Frågan är om man kan kräva postnord e.d. på pengarna... kan i alla fall bråka lite med dem för att markera...
 
S Styrman_jansson skrev:
Fast jag har inte bytt adress. Namn och ort är samma. Någon annan ändrat mitt postnummer utan min vetskap. Frågan är om man kan kräva postnord e.d. på pengarna... kan i alla fall bråka lite med dem för att markera...
Det tycker jag absolut du skall göra då, om inte annat tycker jag absolut att företaget kan bråka lite med dom, men antar att dom kanske inte vill lägga tid på det för vad Postnord gör mot företaget är att "lägga ett ärende" på det som tar sjukt mycket tid, dels att fylla i med all info dom behöver sen är handläggningstiden lång, så oftast (av erfarenhet) så kostar det ärendet mer i pengar såsom lönekostnader etc än att bara lösa det åt kunden, ta kostnaden och ha en nöjd kund. :)

/CG
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.