Hej,

Hoppas på lite hjälp och åsikter från er erfarna i forumet!

Det är så att jag precis köpt mitt första nybyggda radhus och hade precis slutbesiktningen som ochså var första gången jag var inne och såg huset. Har varit väldigt stressad då jag i samband med husbygget ochså fick mitt första barn, vilket lett till att jag inte varit så nogrann.

Vi hade beställt ett kök i "mörkt" tema med alla köksskåp i lerfärg med svartgråa väggklinker över svart granitbänk. Här kommer då problemet då jag ursprungligen var orolig att fogfärgen inte skulle passa, men blev försäkrad att de använder standard ljusgrå fog som skulle passa jättebra. Dum som jag var då litade jag blint utan att ha sett det med egna ögon och resultatet är fogfärg mer åt det vita hållet än grå vilket sätter en ganska stor kontrast.

Det värsta var nog ändå att de använde ett kritvit silikonfog på den svarta granitbänken i anslutning till kakelväggen vilket inte är snyggt. Detta var något som jag inte ens tänkte på, och skulle sagt att de ska använda ett lämplig färg som mörkgrå silikonfog så att det inte sticker i ögonen. Jättebesviken för att jag lagt så mycket extra tillvalskostnader på köket och det blir så här. Borde inte detta vara något de ska ha tänkt på?

Frågan är nu, vad kan jag göra åt saken? Tror ni att jag be de ändra fogfärgen i kaklet och silikonfogen till ett mer passande? Om inte gratis, är det vanligt att man kanske betalar extra för det i samband med annat de ska fixa för alla synpunkter i slutbesiktningen?

En tredje sak är att de flesta elväggkontakter inte sitter fast ordentligt i väggen, man ser en ganska liten svart öppning/glipa på 1-2mm vid något hörn. Detta tyckte besiktningsmannen var okej. Jag kanske har ocd men jag vill helst att eluttagen sitter i helt runt väggen utan att det kan komma in en massa damm. Är det samma sak här, kan jag be de fixa så att det blir snyggt till en extra kostnad? Tycker det är fånigt att jag måste göra så här...

Vad skulle ni gjort i min sits? Jag antar att det bör bli billigare att be entrepenören fixa saker till en extra kostnad jämfört med att i efterhand be någon annan fixa det? Är detta vanligt förfarande när man köper nybyggt?

Mvh
Viktor
 
Inget av det du nämner är fel ur entreprenadsynpunkt. Vill du åtgärda det så blir det på din egen bekostnad.
 
Tack för svar, är det vanligt att man då kanske frågar entreprenören om de kan åtgärda till en betalning eller är det bättre att försöka fixa från annat håll? Vilket brukar bli billigast?

En annan fråga, under slutbesiktningen så var det ganska mycket som inte var klart med över 70 anmärkningar, som inte kommer att hinna åtgärdas innan vi flyttar in. Bland annat var det ganska stökigt på vissa områden där vi inte kunde undersöka. Som jag förstod det så har de 2 månader på sig att fixa alla påpekade besiktningsfel, men vad händer om man upptäcker nya fel när vi flyttar in? Eller med saker som blivit åtgärdade men det har uppkommit nya fel? Kommer de ochså att behöva åtgärdas med samma deadline på 2 månader, eller är det så att alla nya fel efter slutbesiktningen endast får tas upp till 2 års besiktningen?

Jag förstod det även som att besikningsmannen inte kommer igen efter 2 månader för att se till att allting har blivit åtgärdad. Vissa anmärkningar förstår jag inte hur man undersöker, får man då lita på att entreprenören åtgärdar det?

Vad händer om de inte åtgärdar det inom 2 månader?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.