Jag läser på en del forum att vissa kopplar bort frysens interna termostat när man använder en extern termostat. Men, är det något problem med att koppla frysen till en extern termostat, dvs styra frysens ström av/på med den externa termostaten och dess temp.givare, och samtidigt ha frysens termostat också aktiv? Eftersom temperaturen kommer vara typ 8-10 grader så bör väl aldrig frysens termostat vara något hinder? Eller varför skulle man vilja koppla bort den interna termostatfunktionen?
 
A
bonnier bonnier skrev:
Jag läser på en del forum att vissa kopplar bort frysens interna termostat när man använder en extern termostat. Men, är det något problem med att koppla frysen till en extern termostat, dvs styra frysens ström av/på med den externa termostaten och dess temp.givare, och samtidigt ha frysens termostat också aktiv? Eftersom temperaturen kommer vara typ 8-10 grader så bör väl aldrig frysens termostat vara något hinder? Eller varför skulle man vilja koppla bort den interna termostatfunktionen?
För att det blir enklare med kablaget
 
  • Gilla
bonnier
  • Laddar…
Nja det finns färdiga termostater, inkbird, som du sätter mellan frysen och vägguttaget sen givaren i skåpet så är det klart.
STC1000 finns på tex wish för ca 100:- se till att få en för 220v, men du behöver lite elkunskap.

När du har frys så kvittar ju den inbyggda termostaten, ställ frysen på max bara.
Kylskåp plockar man oftast ur termostaten eller flyttar den för att "lura" skåpet att kyla, ofta kan man komma ner i nån minus i en kyl.

GLÖM INTE att hänga in termostaten i skåpet (det gjorde jag och bottenfrös 18liter öl i ett fat)
 
  • Gilla
bonnier
  • Laddar…
Har själv en ölkyl jag installerat en separat termostat i. Anledningen är att vill kunna kontrollera temperaturen exakt hur jag vill men också styra att kompressorn inte startar för ofta (lågt startmoment, kräver att kylkretsen tryckutjämnar).

Det är väl det sistnämnda jag kan se vara problemet med Inkbird att man inte har kontroll över. Blir det ett verkligt problem i verkligheten, troligtvis inte. Tänk även på hur det blir med kondensavrinning i frysen. Det är inte säkert att det finns i ett vanligt frysskåp.
 
  • Gilla
bonnier
  • Laddar…
I Stc1000 så kan man ställa, temp, hysteres, fördröjning av tillslag och kalibrering
Borde vara samma i inkbird
 
Totte_S
Den främsta anledningen att ha en stc-1000 eller en inkbird eller mostvarande, är att de hanterar två "kanaler", dvs man kan även styra en värmekälla. Om man brygger öl är det bland det bästa man kan skaffa för att höja kvalitén, eftersm man då kan jäsa i en stabil temperatur. I en kyl som man förvarar öl i är väl främsta anledningen att det är enklare att plugga in en inkbird än att byta den befintliga termostaten.
 
  • Gilla
bonnier
  • Laddar…
Tack för svaren. Ja det är en inkbird jag har och tänkte använda, den har fördröjning etc. Det jag var osäker på var om anledningen till att ev. bortkoppling av interna termostaten gjordes av någon viktig anledning, tex för att skydda kompressorn e.dyl.
 
Totte_S
Jag kopplar inte bort utan ställer på max kyla.
 
A
helt klart är det enklast att sätta en termostat i vägguttaget typ inkbird. sen finns ju alltid osäkerhetsfaktorn med den ursprungliga termostaten även om sannolikheten för haveri är minimal. har du ett snabbinfrysningsläge så aktivera det oxå så minskar risken för att något ovälkommet händer.
 
Låter som att du har en plan. Men kolla upp möjligheten för kondensvatten att rinna ut. Normalt i en vanlig kyl rinner kondensvatten ut i en balja ovanpå kompressorn som på det sättet förångas. Beroende på frysskåpets funktion kanske inte den finns och då vill man inte ha vatten som rinner ut på golvet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.