Min mor har ett avlångt garage / snickarverkstad på 60 kvm med ett par vattenburna radiatorer på kortsidan längst bort från porten. Det sitter som jag förstått det inga termostater på dem utan bara nån sorts rött vred och jag gissar att tanken var att det inte behövs då hon har bergvärme. I vilket fall tycker jag det är svårt att ställa temperaturen i garaget och i dessa dyra tider vill vi sänka till c:a 10 grader. Frågan är då om vi borde skaffa termostater med extern givare placerad mer centralt i rummet. Eller åtminstone en som kan flyttas undan allt damm som blir från snickrandet.

Verktygsvägg med hängande handverktyg samt en arbetsbänk med slipmaskiner och bänkskruv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en röd ventilknopp på en vit radiator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hehe, ja det är lite stökigt där just nu men det är inte alltid så illa. Har sett dem men frågan är om det är värt det. Blir det mycket bättre om givaren sitter mitt i garaget eller blir det kanske till och med sämre om de påverkas för mycket när garageporten öppnas?
 
Givaren behöver fritt luftombyte för att fungera bra.

Hur länge står porten öppen vid varje tillfälle?

Finns det ventilation? Vilken typ i så fall?
 
Det finns ingen aktiv ventilation och porten står väl öppen så lång tid det tar att köra in en bil och gå ut igen. Eventuellt plocka ur matkassar också så kanske 5 minuter.

Om givaren ska sitta centralt i rummet behövs säkert 10 meter rör och med 5 meter kommer jag iaf bort från ytterväggen. Med två meter kan jag sätta dem lite skyddat från damm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.