Jag har en Garmin GPS V.
gpsvbord.jpg
Denna har jag placerat lite väl lågt i bilen, så jag har fått lite sämre täckning.

Nu vill jag ha en extern antenn, men den kostar drygt 1200 kronor.

Nu till frågan...
Jag har en GPS-puck med USB-anslutning. Kan jag klippa bort USB-kontakten och sedan löda dit BNC-kontakt? Vilket är den kontakt man har för extern antenn till denna modell

Vet någon om det går?
 
Angående din fråga så har jag ingen aning, men jag kan säga att 1200:- för en GPS-puck låter ruggigt dyrt.

Jag ägde tidigare en taxibil och i den var det kopplat GPS till taxametern och de puckarna gick inte på mer än 600:- , nu vet jag inte om det är exakt samma puckar men ring till en firma som installerar taxiutrustning så får du säkert ett vettigt svar av dem. :)
 
Såg just att du bor i Umeå och det var ju här jag hade taxibilen så ring till L T S Telekommunikation AB, Tel. 090-70 44 70, det var dessa som monterade våra taxiutrustningar.
(Det är iofs fyra år sedan jag sålde åkeriet men det är förmodligen de som fortfarande sysslar med sådant).
 
tack för tipset!

Priset beror nog på att det är en originalantenn från Garmin. Jag har dock beställt en likadan antenn från England till 280 kr inklusive frakt :)
Nån j..la fördel skall väl EU ha.

Men tack så mycket ändå.

// R
 
Tjena,

Hur tycker du annars GPSen funkar? Jag har precis skaffat en ny extra bil och funderar på en "GPS i lösvikt". I mina andra bilar har jag fast monterad GPS och undrar lite över precisionen när man kör i städer? Hur har du upplevt detta?

Anledningen till min fråga är att jag har dålig erfarenhet med bärbara GPS navigatorer och alla höga hus som skymmer i städer. En fast monterad GPS har alltid en "speedpuls" vilken gör att den även utan GPS signaler kan följa med på kartan. Dessutom har den oftast en gyrosensor.

Vad är dina erfarenheter?
 
TLovskog, vad tycker Du om wayfinder?
Funkar kanon, inte seg! 100 ggr bättre än den pappa har i bilen. Prova, det kostar noll..
www.wayfinder.com
:)
 
Jag har köpt en Garmin Map 76C och är grymt nöjd. Jag använder den i bilen, när jag är ute o joggar samt på havet (till sommaren).

Där den imponerar mest är i bilen. Den har en autoroutefunktion som gör att den beskriver exakt var du ska svänga och allt det där. Jag har jämfört den med Volvos RTI system (som också är mycket bra) och den är jämbördig på själva navigationsdelen, men sämre när det gäller skärmen o ljudet.

I helgen var jag i köpenhamn o hade knappat in adressen till hotellet, kom fram till hotellet utan felkörning. Denna lilla GPS-tingets sparar min fru o mig många gräl över kartläsning.

Sedan är det alltid roligt att få kördata över till datorn efter resan är avslutad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.