Har lite dålig täckning för mina shellys i pannrummet så jag köpte en Xiaomi mi extender på Lidl.
Har hyfsad mottagning på mobilen men inte på shellysarna men med den så blev det bra.
Ska dit med en Home Assistant nu och då slog det mig att SSID på extendern är samma förutom att den slutar på _AO eller nåt åt det hållet...
Kommer det ställa till det med HA om jag har grejer på både vanliga och den som slutar på _AO
 
nino nino skrev:
Har lite dålig täckning för mina shellys i pannrummet så jag köpte en Xiaomi mi extender på Lidl.
Har hyfsad mottagning på mobilen men inte på shellysarna men med den så blev det bra.
Ska dit med en Home Assistant nu och då slog det mig att SSID på extendern är samma förutom att den slutar på _AO eller nåt åt det hållet...
Kommer det ställa till det med HA om jag har grejer på både vanliga och den som slutar på _AO
Nej, det är ändå samma LAN (samma DHCP ete).
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Nej, det är ändå samma LAN (samma DHCP ete).
Spelar det någon roll att det finns två SSID, eller ska jag ändra så dom heter lika?
Tror det fanns en inställning i appen där man kunde ändra till det
 
nino nino skrev:
Spelar det någon roll att det finns två SSID, eller ska jag ändra så dom heter lika?
Tror det fanns en inställning i appen där man kunde ändra till det
Har du samma SSID styr du inte vilken AP din klient skall koppla sig mot.
Vilket jag antar att du vill.

/Höghus
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Nja det spelar ingen roll, är det inte bättre att den väljer själv den med bäst täckning?
 
nino nino skrev:
Nja det spelar ingen roll, är det inte bättre att den väljer själv den med bäst täckning?
I teorin gör den det...
Jag skulle kolla med wifiscanner vilken AP som syns bäst där klienten befinner sig, och sedan tvinga den att användas genom olika namn.

/Höghus
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Ok, ja det vanlig nätet kan jag surfa på utan problem men det är för dåligt för Shelly.
Xiaomi Mi extender pro verkar tappa nätet nu, vet inte om routern har blivit flyttad så den får sämre mottagning, sen har den hängt sig efter ca 2v drift så man får lov att bryta strömmen...

Om jag kan få ner en tråd, funkar det med nästan vilken router som helst att sätta i ap läge?
Har en asus rt ax55 i andra ändan om det spelar nån roll?
Asus verkar ju ha nån mesh så kanske vore bra med asus i båda ändarna?

Eller finns det nån annan trådad ap som är billig och fungerar bra, är bara ett rum som ska täckas och egentligen bara några Shelly som ska ha nät
 
nino nino skrev:
Ok, ja det vanlig nätet kan jag surfa på utan problem men det är för dåligt för Shelly.
Xiaomi Mi extender pro verkar tappa nätet nu, vet inte om routern har blivit flyttad så den får sämre mottagning, sen har den hängt sig efter ca 2v drift så man får lov att bryta strömmen...

Om jag kan få ner en tråd, funkar det med nästan vilken router som helst att sätta i ap läge?
Har en asus rt ax55 i andra ändan om det spelar nån roll?
Asus verkar ju ha nån mesh så kanske vore bra med asus i båda ändarna?

Eller finns det nån annan trådad ap som är billig och fungerar bra, är bara ett rum som ska täckas och egentligen bara några Shelly som ska ha nät
Vill du ha det billigt, använd extender som endast ansluts till vägguttag. Du får sämre bandbredd pga delad radio, men det borde inte spela roll för din tillämpning här.
Vill du ha det bra och enkelt, bygg mesh-nätverk.

Har du en gammal router liggande fungerar det också, om du sätter den som AP.

/Höghus
 
Höghus Höghus skrev:
Vill du ha det billigt, använd extender som endast ansluts till vägguttag. Du får sämre bandbredd pga delad radio, men det borde inte spela roll för din tillämpning här.
Vill du ha det bra och enkelt, bygg mesh-nätverk.

Har du en gammal router liggande fungerar det också, om du sätter den som AP.

/Höghus
Ja det är ju en sån extender jag har som bråkar nu... Det är ca 8-9m mellan i längd och kanske 4m i sidled, men routern står på våning 1 och extendern på våning 0 (källare) det är murade väggar i källaren och putsat tak på vanligt bjälklag. Får kanske flytta runt lite och även kolla kanaler då det finns minst 2 andra routrar i huset på andra nät, egna fiber anslutningar.

Tror jag ska ha en router liggandes men den blev utbytt av nån anledning... Undra om wan anslutningen slutade fundera, hade stora problem en gång med åska som tog allt. Hittade en halv plastpåse med gamla 56 modem som åskan tog :confused:
 
Hittade en linksys wrt54g v7
Finns ju nån anledning till att jag bytt ut den men minns inte... Skulle tro att den tappade nätet titt som tätt vilket jag tyckte mig kunde läsa på nätet.

Självklart så går det inte att lägga in dd-wrt eller openwrt på v7

Ska testa om det funkar, är ju inte mycket trafik som ska gå genom... Annars får jag skaffa en wifi plugg som ligger på andra nätet så jag kan stänga av den och slå på den.
 
Då blir det kabel från första routerns lan till wan på linksys.
Ett annat SSID än det befintliga så jag kan styra vilket nät Shellyn ska koppla sig mot.
Spelar det någon roll vilken ip andra routern har?
Första ligger på 192.168.50.x
 
Varför krångla med routrar nu igen... Och nät/IP?

En AP sitter på samma nät och, använder DHCP (eller så sätter du ett fast IPnummer i routerns subnät, men utanför DHCP range, om det finns lediga IP).

Satte du din extender på halva vägen så den hade bra mottagning?
Där eluttag finns är ofta en dålig plats.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Varför krångla med routrar nu igen... Och nät/IP?

En AP sitter på samma nät och, använder DHCP (eller så sätter du ett fast IPnummer i routerns subnät, men utanför DHCP range, om det finns lediga IP).

Satte du din extender på halva vägen så den hade bra mottagning?
Där eluttag finns är ofta en dålig plats.
Ja den sitter ungefär halvvägs, jag har bra mottagning med mobilen men det blir för dåligt för shelly, därför extender. Eluttag sitter mitt på en vägg.

Nu har nåt hänt, kanske står det nåt för routern, vad vet jag, då jag bara lånar uppkopplingen så kan jag inte direkt ställa krav...

Tror att jag kan få dra en kabel från routern men vet inte säkert...
Spelar det nån roll om man har 2 routrar med olika SSID i samma nät?
Har kopplat hemma här och jag kan surfa via båda näten, ser inte riktigt var problemet är?
Har inte i dagsläget lust att köpa en ap för 1000 om det fungerar med routern jag har.
Men jag vet inte...

Vill lösa det billigt just nu, funkar det inte så får jag så klart köpa en ap och sätta upp istället.
 
Vet inte om routern går att ställa som ap?
Wrt54g v7 linksys
 
nino nino skrev:
Ja den sitter ungefär halvvägs, jag har bra mottagning med mobilen men det blir för dåligt för shelly, därför extender. Eluttag sitter mitt på en vägg.
Och den lyssnar på 2,4Ghz och skickar ut på 2,4Ghz på. …_EXT, _RP eller något sånt?

förslag 1
Flytta den längre bort om det blir närmre (ASUS) routern,
ju färre golv eller väggar ju bättre,
mät upp / verifiera god mottagning
Dra kabel till pannrum, sätt upp AP

Hittade inte någon inställning för AP i linksys demo GUI för WRT54GS

förslag 2
Använd WRT54G lådan till din HA
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.