Får man dra EXQ light installationskabel direkt i vägg(dolt) utan att förlägga den i rör? Att det inte är lämpligt förstår jag.
 
Titta på kabeln efter tillverkare och kolla på deras hemsida. Draka verkar ha haft en kabel som heter EXQ Light men den heter numera EXQ Pure. Den får förläggas dolt.
 
Tror säkert kabeln är tillåten i vägg, men ring Draka eller fråga Uffe genom deras hemsida.

Har du kollat upp skillnaden mellan kraven som gäller mellan rör- och kabelinstallation?

Har själv aldrig gjort det men lite att tänka på som jag minns det: Dragavlastning i ändpunkterna, spikskydd vid stumma genomföringar, ej klamra den, man ska ha chans att kunna dra om den.

Kabelns väg bör väl vara logisk också för att undvika skador, fota är ju bra om man själv ska göra något där i framtiden.

Alltid en risk att någon ser det som hempul om det uppdagas i framtiden då metoden sällan praktiseras här så därför extra viktigt att göra rätt med detaljerna.
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
tommib
Du kanske kan berätta varför du vill göra det så har folk en chans att övertala dig om att det är dumt och föreslå en alternativ lösning....

En stor skillnad mellan hempulare och yrkesmän är att yrkesmännen har ett mycket större register på tänkbara lösningar som kan passa (och troligen gör det bättre än t.ex. denna lösning).
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 3 till
  • Laddar…
Gjorde en lite enkel bild över hur det ser ut på ett ungefär. Det som är grönt målat är en kopplingsdosa som sitter längst upp på väggen i ena rummet. Där jag har målat med rött sitter där en rot-dosa i taket. Från den går det idag 3st FK kabel till den grönt målade kopplingsdosan. Idag är där ingen PEX-slang mellan dessa. Tror det blir väldigt svårt att dra PEX-slang där och finns nog en anledning till varför det inte är gjort. Så säkerheten blir ju bättre med att dra EXQ i väggen/taket. Men frågan var om det var tillåtet.

Alternativet är att dra EXQ kabeln synligt hela vägen. Fast då får jag nog borra ett hål genom väggen och sätta en kopplingsdosa på andra sidan med. Sen därifrån gå med kabel in till rot-dosan synligt. Taket är olika höjd i rummen med så då gäller det att få borrningen snyggt också. Där går lite annan el i taket på andra sidan också så är inte heller så sugen på att borra genom väggen. Det för att jag inte vet exakt vart elen går inne väggen/taket. Sammanfattningsvis blir det väldigt mycket enklare att dra EXQ kabeln den vägen FK kabeln går idag.
 
  • Enkel skiss av rum med kopplingsdosa markerad i grönt och rot-dosa i rött samt kablars dragning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dra en bit EKRK (kulo).
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
E elmont skrev:
Dra en bit EKRK (kulo).
Tycker det är snyggt med en välgjord utanpåliggande installation.
Absolut inget som skämmer.:)
 
tommib
Oavsett vad man tycker om utanpåliggande installation kan det mycket väl vara så att det inte går att dra en EXQ samma väg som befintlig FK. Det kanske finns en anledning till att man inte la dit ett rör från början (trångt, många böjar?). Börjar du dessutom dra i FKn kan du inte backa, du vet inte om du skavt av isoleringen när du drar.

Eftersom säkerheten ändå förbättras kan du försöka dra EXQ (eller EKK, den är ändå dold). Det är tillåtet. Om du försöker och lyckas så ökar säkerheten. Om du försöker och misslyckas måste du dra utanpåliggande (eller öppna vägg/tak och lägga rör). Även i det fallet ökar säkerheten. Så kör på säger jag. Men lämna inte FK i tak/vägg som du dragit i, det är inte bra. Reglerna för fri förläggning av kabel i vägg har Slugge redan dragit, de gäller.
 
  • Gilla
Slugge och 1 till
  • Laddar…
Kommer man fram med EXQ så borde man ju komma fram med slang också, utom om man måste visa över ett hörn, men då går det ändå inte att dra i utan att öppna upp
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.