Hej,

Jag söker information, råd, priser, tips på entreprenörer, vad som kan gå fel och dylikt för en vindsexploatering i stockholms innerstad.
Föreningen står inför valet av försäljning av vind till entreprenör, försäljning till boende på översta våningen(som själva anlitar entreprenör för jobbet) eller ingen åtgärd. Vad är för/nackdelar med det första och andra alternativet? Risker? Vad kostar det att dra upp hissen en våning? Vad ska man tänka på vid val av entreprenör? Var finns information om regler för detta?
Alla tips, små som stora, är väldigt välkomna.

Mvh
Dan
 
Jag var i början på 90 talet ordf. i en större förening i Stockholm. Vi övervägde en vindsexploatering, men avstod av flera skäl. Men ett av de vägande skälen då var att det kan bli ganska komplicerat juridiskt. Enl "bostdsrättslagen" (igentligen lagen om ekonomiska föreningar med tillägg som gäller specifikt för brf) så krävdes att samltiga medlemmar som berördes av förändringen av andelstal (som måste göras om när man utökar totala ytan) skulle godkänna föslaget. Alltså gällde i princip enskilt veto, om en enda medlem sa nej så gick det inte att genomföra. En undantagsregel som fanns sade att om 2/3 majoritet understödde förslaget OCH det dessutom godkändes av länsrätten (har jag för mig var instansen) så gick det att genomföra. Det som komplicerade frågan var att det krävdes att 2/3 majoritet av medlemmarna röstade för. Alltså inte 2/3 av de närvarande på stämman. Efterssom vi in princip aldrig hade mer än 20% närvaro på årsstämman så var inte det en framkolig väg.

Idag har man gjort om lagen så att det är något enklare (bla tror jag att idag räcker det med 2/3 majoritet av de närvarande).

Icke desto mindre så har jag förstått att många föreningar gör vindsexploateringar med tvivelaktig juridisk grund (typ, att man inte gör om andelstalen alls) bara "hittar på" nya nivåer på månadsavgifetr etc. Det kan bli väldig allvarliga följder om någon i det läget beivrar "brotten" mot stadgar och bostadrättslag.

Vindsexploateringar är oftast helt osannolikt dyra att genomföra, och lönsamheten (för föreningen) är i många fall tveksam. Det var även ett av argumenten vi hade, i förhållande till strul med juridiken så var den förväntade vinsten inte tillräckligt hög.

Dagens nivåer på marknadsvärde gör ju detta enklare att räkna hem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.