Vi köpte en bostadsrättsradhus söder om Stockholm, vilket vi tänker renovera.
Vi skulle vilja ha en öppen planlösning genom att riva väggen mellan vardagsrummet, köket och tvättstugan, enligt bilden nedan:
Bild av planlösningar före och efter riven vägg mellan vardagsrum, kök och tvättstuga i ett radhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi skickade in renoveringsplanen till föreningen, som svarade på följande sätt:
För att få igenom detta behöver ni ta fram följande dokument och utredning:
Konstruktion, utlåtande av expert på konstruktion iom att ni tar ned väggar mitt i radhuset, alla väggar är i sig bärande och hur fördelar man lasterna om dessa tas bort.
När detta är klart kan ni skicka allt till mig.
Därefter kommer vi att ta in en utomstående konsult som granskar dokumenten och detta kommer att debiteras er iom att det gäller ert radhus.


Om någon har varit med och gjort liknande, skulle nån kunde hjälpa med kontakt till en expert eller företag som utför en sådan uppdrag? Någon som har en uppskattning vad utlåtandet, expert bedömningen och utföranden skulle kosta? Något mer att tänka på?

Vi är faktiskt lite osäkra om väggen är bärande, vi fick infon från föreningen att "Samtliga innerväggar har en stöttande funktion, varav lastavvägning behöver ske om detta förändras." och sen att "alla väggar är i sig bärande" men renoveringsföretaget som vi pratade med säger att dessa väggar ser inte bärande ut enligt planlösningen.

Bredden på hela huset är ungefär 6,15m.

Vi tackar för hjälpen!
 
Redigerat:
Jag har använt Lincona I Uddevalla för en beräkning av våra källarväggar och tyckte de var bra att ha att göra med. Kostnaden är väldigt svår att bedöma men du kan få en kostnadsuppskattning från dem innan.

Lycka till!
 
  • Gilla
sarver
  • Laddar…
Laszlo Toth
S sarver skrev:
Vi köpte en bostadsrättsradhus söder om Stockholm, vilket vi tänker renovera.
Vi skulle vilja ha en öppen planlösning genom att riva väggen mellan vardagsrummet, köket och tvättstugan, enligt bilden nedan:
[bild]
Vi skickade in renoveringsplanen till föreningen, som svarade på följande sätt:
För att få igenom detta behöver ni ta fram följande dokument och utredning:
Konstruktion, utlåtande av expert på konstruktion iom att ni tar ned väggar mitt i radhuset, alla väggar är i sig bärande och hur fördelar man lasterna om dessa tas bort.
När detta är klart kan ni skicka allt till mig.
Därefter kommer vi att ta in en utomstående konsult som granskar dokumenten och detta kommer att debiteras er iom att det gäller ert radhus.


Om någon har varit med och gjort liknande, skulle nån kunde hjälpa med kontakt till en expert eller företag som utför en sådan uppdrag? Någon som har en uppskattning vad utlåtandet, expert bedömningen och utföranden skulle kosta? Något mer att tänka på?

Vi är faktiskt lite osäkra om väggen är bärande, vi fick infon från föreningen att "Samtliga innerväggar har en stöttande funktion, varav lastavvägning behöver ske om detta förändras." och sen att "alla väggar är i sig bärande" men renoveringsföretaget som vi pratade med säger att dessa väggar ser inte bärande ut enligt planlösningen.

Bredden på hela huset är ungefär 6,15m.

Vi tackar för hjälpen!
Skicka över de ritningar och andra handlingar som du har på byggnaden så kan jag titta på detta!
 
Om nu föreningen ändå tar in en utomstående konsult (man får anta att det är en konstruktör) som ska granska dokumenten, varför kan de då inte bara ge dig namnet på konstruktören så att denne kan göra jobbet från början? Vore ju bra om du slipper betala två gånger för samma sak.
 
  • Gilla
sarver
  • Laddar…
Hur gör ni med tvättstugan ? Tänk på tillgängligheten utöver konstruktion.
 
J JockeHX skrev:
Om nu föreningen ändå tar in en utomstående konsult (man får anta att det är en konstruktör) som ska granska dokumenten, varför kan de då inte bara ge dig namnet på konstruktören så att denne kan göra jobbet från början? Vore ju bra om du slipper betala två gånger för samma sak.
Det har vi funderat över ett tag.. men har inget svar. Det är kravet som föreningen ställer, vi bara försöker följa reglerna.. Men nu är det även så att föreningen påstår att konstruktionsritningarna som finns stämmer inte överens med verkligheten och därför får vi inte ens använda dessa, utan vi behöver ha en konstruktör på plats som bedömer och ritar allt igen. Känns väldigt tråkigt och jobbigt faktiskt..
 
R RoBo skrev:
Hur gör ni med tvättstugan ? Tänk på tillgängligheten utöver konstruktion.
Vi tänkte integrera maskiner i köksön eller flytta dem under trappan. Beror väldigt mycket på vvs arbete och vilken lösning kan föreningen godkänna.
 
Tänk på att det behövs bygglov.
 
R RoBo skrev:
Tänk på att det behövs bygglov.
På grund av ändring av planlösning eller ändring av vatten och avloppledningar?
Jag har läst att man behöver anmäla det till byggnämnden, men inte att det krävs bygglov, men även där skrevs "byggnadens planlösning påverkas avsevärt" eller "väsentlig ändring av anläggning för vattenförsörjning eller avlopp" vilket jag tycker inte är en solkar definition..
Jag undrar också om hur det funkar med föreningen då, är det så att man FÅR anmäla det om föreningen godkänner och då kanske vill byggnämnden anlita en oberoende expert till? :seenoevil:
 
Menar anmälan då det är en avsevärd förändring. Ni tar ju bort tvättstugan bla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.