Professor Harry Flam ser ingen bostadsbubbla eftersom hyreskostnaden för nyproducerade hyresrätter är högre än brukarkostnaden för bostadsrätter.

Du kan läsa artikeln här: Expert: Det råder ingen bostadsbubbla
 
Vilket märkligt resonemang. Så så länge hyreskostnaden för nyproddade hyresrätter stiger MER än bokostnaden för nya bostadsrätter så kan det inte finnas en bubbla, oavsett hur mycket bägge stiger och helt utan hänsyn till det nuvarande bizarra ränteläget.

Om räntan stiger så kommer ju brukskostnaden för villor och bostadsrättor rusa, är det först då vi har en bubbla, trots att priserna då kommer gå ner istället för upp? Jag tror han förväxlar ordet "bubbla" med ordet "krasch"...
 
När räntorna går upp går ju även hyrorna upp då alla hyreshus är byggda med gigantiska lån.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
I Aftonbladets artikel står det att även om man räknar in en bolåneränta på 5% så är brukskostnaden lägre. Något som försvann i artikeln på BH.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
varmkorv varmkorv skrev:
I Aftonbladets artikel står det att även om man räknar in en bolåneränta på 5% så är brukskostnaden lägre. Något som försvann i artikeln på BH.
Och det tror som sagt bankerna iaf inte på på fem-tio år eller så. Den orabbaterade tio-årsräntan hos min bank ligger på 3.30%; och den räknar de att gå plus på. Med 2.5% och en jämn uppgång så når vi då alltså inte 5% förrän om tio år.

Om något händer i omvärlden så att vi behöver höja vår ränta (vilket är lite svårt att se eftersom vi nu har en flytande valuta), så kommer detta att kraftigt kyla av vår ekonomi (hus är bland det sista som folk går ifrån, man drar ner på "allt" annat först).

Det lär i så fall bli frågan om att man återinför/höjer ränteavdragen igen, för att den inhemska efterfrågan inte skall totalhaverera. Det är ju mao inte farligt att vara skyldig mycket pengar om alla andra är det också.
 
  • Gilla
varmkorv och 1 till
  • Laddar…
H Hullefar skrev:
När räntorna går upp går ju även hyrorna upp då alla hyreshus är byggda med gigantiska lån.
Jo, men betydligt långsammare.
 
D
H Hullefar skrev:
När räntorna går upp går ju även hyrorna upp då alla hyreshus är byggda med gigantiska lån.
Du får gärna förklara mer hur du menar?
Om jag kommer ihåg min tid när vi höjde hyran så hade vi varje år en årlig förhandling. Där var vi behövde göra höjningen varje år för att inte komma efter för man inte bara kunde höja för man behövde ekonomiskt.
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Ja, ska bli intressant att höra den analysen. Kan hända att i enstaka fall, vissa hyresvärdar försöker smyghöja hyrorna.
 
En del säger att det vi behöver är att bostadbubblan spricker....jag vet inte faktiskt
 
D
F Fråga Ugglan skrev:
En del säger att det vi behöver är att bostadbubblan spricker....jag vet inte faktiskt
Det beror nog på vem man frågar och vilken situation personen är i.
Själv tycker jag priserna ligger rätt högt. Har turen att ha en bostadsrätt och har varit bra värde höjning. Men den höjningen gör det svårt att flytta för reavinsten. Vist flyttar jag till hyreslägenhet så hade man ju haft en del på banken men ska man köpa annan bostad utan bytta ner sig så blir nog ta mer lån. Skulle det bli att bostadsbubblan spricker så hade jag nog funderat och kollat efter annan bostad.

Men någon som i år köper första bostaden och bostadsbubblan spricker hade nog inte varit så glad och nog blivit låst av att ha lån som ex är högre än bostadens värde.
 
Bostadbristen har väl aldrig varit så påtaglig heller?
Kan man ha en bubbla samtidigt som marknaden skriker efter bostäder?
 
D
K kanonkula skrev:
Bostadbristen har väl aldrig varit så påtaglig heller?
Kan man ha en bubbla samtidigt som marknaden skriker efter bostäder?
Kan tänka mig att även om det finns behov men om ingen har råd så kan nog bli så.
Inte för jag säger så men säg att i morgon så skulle räntan chock höjas till 15% hade nog inte lika många kunnat köpa ett hus för 5 m som dagen innan då räntan låg på 2 %
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Det är ju även en byggboom av sällan skådat slag just nu. Trots att vi bor i det landet som det är dyrast att bygga Ii hela EU.
 
Så länge det är bostadsbrist kommer folk betala max vad de har råd för att få huset de vill ha. Och eftersom det går att låna mycket idag kan man betala mycket. Hade folk kunnat låna mindre hade också blivit motsvarande lägre pris på husen och följaktligen även billigare att bygga nytt.

Tycker personligen att stora lån känns väldigt förslavande även fast månadskostnaden är rimlig blir det väldigt tufft om man tänker sig att betala av lånet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.