Har ett öppet expansionskärl som behöver bytas till ett slutet dito. Eldar med fast bränsle mot acktankar. Eget vatten.
Vid kontakt med rörfirmor framgår att om man eldar med fast bränsle och inte har kommunalt anslutet vatten ska man ha en särskild s.k. katastrofbegränsare. Detta för att hindra att det uppstår fara om pannan "skenar". Det anses tydligen säkrare med kommunalt vatten. En kontroll visar dock att det förekommit fler och längre avbrott i den kommunala vattenförsörjningen under de år vi haft kommunalt vatten medan det endast förevarit två större elavbrott (några timmar) under samma tid. När det kommunala vattnet stängs blir det tvärstopp medan mitt eget vatten vid ett strömavbrott står trycksatt och har som minst 50 liter i tank. Man frågar sig hur det är tänkt.
Vidare framgår det av Boverkets bestämmelser BBR 19 8:52 att det inte är ett s.k. skallkrav med kommunalt vatten utan ett börkrav.
"Värmeinstallationer m.m.
Pannanläggningar och andra installationer för värmning av vatten samt övriga
tryckbärande anordningar ska förses med säkerhetsanordningar som begränsar
risken för personskador vid för högt tryck eller för hög temperatur i anläggningen.
Allmänt råd
Arbetsmiljöverket ger ut regler om tryckbärande anordningar samt om besiktning
och användning av trycksatta anordningar.
En sluten pannanläggning bör förses med expansionskärl. Ett slutet expansionskärl
bör placeras så att uppvärmning av kärlet till följd av egencirkulation,
konvektion och strålning undviks.
Pannanläggningar och andra installationer för värmning av vatten bör
förses med säkerhetsventil som förhindrar att för högt tryck uppstår. En
pannanläggning för drift med fast bränsle bör dessutom förses med termisk
säkerhetsanordning som hindrar att högsta tillåtna vattentemperatur överskrids.
När en panna förses med en termisk säkerhetsanordning som kräver
kylning med vatten, bör installationen vara ansluten till en allmän vaanläggning.
Alternativt kan den vara ansluten till en enskild va-anläggning
som ger betryggande tillgång till vatten.
(min fetläggning)"

Sålunda bör det alltså räcka med ett trycksatt kärl med erforderlig vattenmängd - eller?
Erfarenheter synpunkter efterfrågas.
R.
 
Redigerat:
Det är ju en förändring av installationen från öppen till sluten.
Det kan krävas att alla delar i installationen är godkända för sluten expansion.
Panna, säkerhetsventil, ackumulatortankar.
Det är tryckkärlsbestämmelser. EU/97/23 för pannor under 300 kW
Är pannan godkänd för tryckkärl bör det finnas instalationsanvisning men den.
 
  • Gilla
Ruskenstam
  • Laddar…
Måste ju vara bra mycket enklare att bara byta ut ditt befintliga expkärl mot ett rostfritt?

Angående säkerheten så är det 3 av varandra oberoende säkerhetslösningar som gäller..
Är det Vedpanna du har så rekommenderar jag att du fortsätter med ett öppet system, vad är anledningen till att du måste byta till slutet system?
 
Hej och tack för Ditt svar!
Jo anledningen till bytet är att Anticimex (vid besiktning) samt en rörfirma rekommenderat byte till slutet system i källaren. Man pekar på risken för "dränkning" om drygt 100 liter vatten skulle strömma ut från kärlet vid ett ev. framtida haveri.
En faktor som väger tungt är att det nuvarande kärlet verkar ha installerats innan brädfodringen spikades fast. M.a.o. inte helt lätt att baxa ut och byta det öppna kärlet.
R.
 
Vid vedeldning är det att föredra öppet kärl men det finns 2 st olika typer av syr ventiler som används vid slutet kärl en typ om man har kommunalt vatten samt en annan typ vid eget vatten tror den vid eget vatten kyler pannan direkt och den för kommun vatten kyler via slinga.
 
Hej!
Har själv försökt få klarhet i exakt hur syrventilen för eget vatten fungerar, och jag kan ha fel men som jag fattar det så vid t.ex. strömmavbrott släpper den ut vattnet ur pannan och pannan kyls av vattnet i systemet+ acktankarna som då strömmar till pannan då man tömmer ur den. samtidigt pyttsar den i den lilla skvätt som man kan tänkas ha i hydroforen. om man tar senariot som var här där jag bor med stormen förra julen då vi var utan ström i över tre dygn så skulle det om jag eldat då inneburit att sista skvätten dricksvatten skulle försvinna in i pannan samt att radiatorkretsen blir dränerad och ingen möjlighet att fylla systemet förän strömmen är åter= ingen värme på tre dygn:thumbdown: nu när jag byter panna åker den slutna expansionen ut och ett öppet kärl installeras på vinden. kommer inte att sakna tjuvläckande luftventiler samt otäta automatluftare. räcker det inte med att köra på självcirkulation har jag ett elverk från jula jag kan driva pannrummet med samt dra in en skarvsladd till tv:n och ev. ett par glödlampor.
 
Din sista skvätt vatten kommer endast att användas när pannan riskerar att koka annars släpps inget vatten in och man kan elda som vanligt. Det som är farligt är när pannan kokar och trycket i systemet ökar så öppnar säkerhetsventilen och det heta vattnet strömmar ut som ånga och riskerar att bränna den som befinner sig i pannrummet därför bör man använda syrventil vid slutet system men bäst är öppet system.
 
Jo, men syrventilen för eget vatten är väl den pryl som reagerar först? säkerhetsventilen är ju en egen historia och då borde väl pannan redan ha kokat en stund innan trycket passerat 1.5 bar? borde väl bara kunna hända om syrventilen inte fungerar? är jusst det här med vad syrventilen gör först som jag inte fått kläm på, släpper ut vatten samtidigt som den fyller på? eller släpper ut för att sedan fylla på, eller fyller den först på systemet och när vattnet är slut släpper den ur systemet:x I mitt fall spelar det ingen roll då skräpet ska ut, men det vore roligt att veta hur det är tänkt att fungera.
 
Den skickar in färskvatten rakt in i pannan för att kyla den så fort som möjligt, och ja, den släpper naturligtvis ut lika mycket som den skickar in.
 
Har TS någon instalations anvisning från tillverkaren med sluten expansion så ska han följa den det är säkert godkänt. Börjar man med egna kontruktioner kan man hamna i ett besiktningsförfarande, det är inte omöjligt men onödigt.
 
Om du söker i lite trådar kring SYR ventiler och olika expsystem ser du att ofta blir rådet att strunta i ventilen. Skapar ofta problem med småläckor eller utebliven funktion när den skulle behövas.

Man kan ordna flera oberoende skydd utan denna och har man acktankar med rördragning för returen lågt behöver man inte oroa sig så länge åtminstone SÄV funkar.
 
Tack för alla synpunkter. Nu sitter det ett slutet kärl med alla ventiler och allt i källaren och efter litet luftning och justering fungerar det bra, hittills. Expansionskärlet det öppna var en trist historia. Det såg fint ut från nästan alla håll men det fanns spår efter litet läckage. När jag kom åt kärlet visade det sig att svetsfogen hade börjat släppa. Rörfirman som installerade hade erfarenhet från dålig svetselektrod det var tydligen inte helt ovanligt för några år sedan. Plåten i kärlet helt intakt men svetsen kass. Tydligen något att vara observant på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.