MaxHugo
Efter att läst på om detta klassiska problem, så känns det som jag gjort det man kan. Så detta inlägget är väl mest för att dubble check, så jag inte går och köper både nytt kärl och installation i onödan.

Har idag en IVT 290 A/W (ca 10 år) med ett 12L ex kärl

Efter att upptäckt att trycket var på 0, så tömde jag ex kärlet på vatten och fyllde på med luft till 0.5Bar och sen fyllde på med vatten till 0.7bar. Testade då att lufta lite för att se att där inte kom något vatten från ventilen, vilket det inte gjorde.
Kunde se efter 4 dagar att trycket minskat med 0.1Bar, sen efter ca 20 dagar var det nere på 0 igen.

Har kontrollerat säkerhetsventilen till värmevattnet, utan att sätt något läckage.
Har även läckage testat luftningsnipplarna vid alla element utan något spår av vatten.

Är det något jag missat eller är nästa steg ett nytt ex kärl?
 
Stegen brukar vara följande.

kontrollera säkerhetsventiler för droppläckage

kontrollera förtryck och täthet i kärlets luftblåsa, ibland läcker luftnippeln kontrollera med lite läckspray / såpa + vatten. Många slarvar
med att sätta på själva hatten till luftnippeln.

provtryck värmesystemet, framförallt om man har äldre hus med stålrör i bottenplatta.
 
MaxHugo
Okej, Får väl doppa hatten i diskmedel/vatten.

Efter att sök om det, blir jag ändå inte riktigt klok på hur ett provtryck ska gå till...
 
Redigerat:
MaxHugo MaxHugo skrev:
Okej, Får väl doppa hatten i diskmedel/vatten.

Fick Googla vad det innebar att göra ett provtryck i systemet. Är ganska ny på detta med värmesystemet+att jag sovit dåligt. Så jag gick in på första bästa täthetskontroll, som råkade vara för golvvärme. Tog mig alldeles för lång tid innan jag upptäckte det, något med att ställa in systemet på 8.6bar i 30 min.

När jag provtrycker systems, gissar jag då ska kontrollera alla kopplingar m.m ?
En korrekt provtryckning görs med 1.43 x drifttrycket.
Eftersom säkerhetsventilen begränsar drifttrycket så tar man ventilens öppningstryck x 1.43. Därefter får man letar läckor, hur lätt detta är beror på systemets uppbyggnad och möjligheter till avstängningar.
 
MaxHugo
Men då tänkte jag lite rätt. Då har jag ju lördagen räddad iaf.


Tack för hjälpen och instruktionerna :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.