Hej. Ny i forumet.
Har Nibe F1255 BVP, golvvärmesystem från Uponor.

Trycket fallet konstant så jag har fyllt på vatten var och varannan dag.

Tvåplanshus från 2017. Golvvärme båda plan. För ca 4v sen så lät det som mycket luft i ledningarna i golvvärmecentralen på övre plan så jag tänkte jag skulle lufta. Gjorde mitt bästa och tror jag lyckades få ut lite luft. Sen skulle jag kolla BVP om allt såg bra ut så noterade jag att trycket föll under 1 bar. Fyllde på upp till ca 1,5 och noterade sen att det faller sakta men säkert. Nu idag ser jag att det droppar från spilledningen konstant. Jag försökte vrida lite här och där, exempelvis släppa ut vatten (trycket föll och luft och smuts kom ut) för att sen fylla på nytt. Men nu läcker det lite snabbare. Någon form av läckage inser jag, men var exakt? Är inte bevandrad i detta område. Har jag orsakat något när jag skulle lufta golvvärmen? Beror läckaget på expansionskärlet eller är det någon säkerhetsventil som läcker?

Laddar upp en video som visar hur det droppar och bilder på anläggningen. Tacksam för hjälp, får lite småpanik nu när det droppar ”fortare”. Mvh
 
  • Röd trycktank med manometer, kopparledningar och säkerhetsventil, teknisk installation mot vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmesystem med kopparledningar, expansionskärl och värmepump märkt "NIBE" i ett pannrum eller teknikskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Expansionskärl och rör för värme- eller vattensystem, med städutrustning i skåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det låter som mycket typiska symtom på att säkerhetsventilen på expansionskärlet inte håller tätt.

Om det hamnat skräp där den tätar kan det lösa sig genom att man öppnar en kort stund så det kanske spolas bort. Precis som du har gjort. Löser det sig inte efter några sådana försök behöver ventilen bytas.
 
  • Gilla
Jochi
  • Laddar…
Låter som att förtrycket i gummiblåsan är borta.

Edit: Ändrar mig.
Det är nog SÄV som andra säger. Rotera den röda hatten så att ventilen öppnar och faller tillbaka i stängt läge några gånger för att se om det tätar sig själv.
 
Redigerat:
B
Motionera säkerhetsventilen några gånger, dvs öppna manuellt. Då kanske den stänger igen om du har tur.


Annars får du väl byta. Kostar ett antal hundralappar och är inte speciellt svårt att göra, men krävs ju att man mmlär sig hur man ska täta med teflontejp eller lin.
 
Är det den röda eller svarta som är säkerhetsventilen? Jag vred på den röda som lättade på trycket och vatten och smuts kom ut. Ska jag testa den igen? Och hur mycket ska jag släppa vatten, hur lågt får trycket gå ner? Och ska jag fylla på vatten samtidigt?
 
  • Rörsystem med kopparledningar, ventiler och röda trycktankar; teknisk installation, eventuellt värmesystem eller brandskydd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B
Den röda är till värmesystemet. Eftersom det är där som trycker faller är det den som läcker.

Den andra borde vara till tappvv systemet.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det är den röda. Den har till uppgift att släppa ut vatten från värmesystemet om det skulle få för högt tryck, exempelvis om påfyllningen läcker in.

Den andra du har markerat är påfyllningsventilen som fyller på värmesystemet med tappvatten och därmed också ökar trycket.
 
Här är den som fyller på med vatten och ökar trycket. Den svarta där uppe vet jag inte vad det är. Men jag provar släppa ut vatten och fyller på igen lite snabbt
 
  • VVS-installation, kopparledningar, röd expansionskärl, avstängningsventil, grå elektrisk låda, industriell miljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E ehanisk skrev:
Här är den som fyller på med vatten och ökar trycket. Den svarta där uppe vet jag inte vad det är. Men jag provar släppa ut vatten och fyller på igen lite snabbt
Aha, jag tittade för slarvigt, det är säkventil till tappvattnet överst på förre bilden.
 
Har släppt vatten, trycket föll som väntat. Men fortsätter droppa. Lite fortare dessutom 😞
 
Kan den svarta ventilen högst upp ha någon orsak till detta? Något jag kan testa? Känns som allt vatten kommer rinna ut inom ett par timmar. Vad kan hända då?
 
B
Den svarta är ju kopplad till ditt tappvv. Hade den läckt hade trycket i värmesystemet inte fallit. Jag tror inte det är något fel på den.

Tappvv systemet fylls ju på med automatik antar jag... från kommunens vatten eller egen brunn.
 
Om du tappar ur till ca 0,5 och fyller saakta så ska manometern stiga sakta. Stiger den snabbt så är det fel och säken är då rätt,( den öppnar på 1,5 bar som det visar ) Kan vara för lite luft i gummiblåsan eller hål i den. Prova och kom tillbaka
 
J jonaserik skrev:
Om du tappar ur till ca 0,5 och fyller saakta så ska manometern stiga sakta. Stiger den snabbt så är det fel och säken är då rätt,( den öppnar på 1,5 bar som det visar ) Kan vara för lite luft i gummiblåsan eller hål i den. Prova och kom tillbaka
Tömde tills trycket föll till 0,5. Fyllde sedan på sakta och den svarta visaren steg sakta. Se video.
 
Bra du klarar du med att kärlet är OK , nästa är att inte fylla mer än 1 bar, det är så att vatten går inte att komprimera, utan utvidgar sig ( blir större ju varmarae det blir ) å om du fyller till 1,5 bar som är maxgräns i värmeststem normalt så komme säken att vilja putta ut en del vatten. Så orova med bara fylla till 1 bar, pinkar den ändå så bara byta. Sr även att du inte har avstängning, så det blir att släppa ut till noll för att byta, den är gängad och så som det ser ut lätt för byte, Ser ut som 20 ventil och finns på billiga varuhusen. Och köper du en som ser lika ut utvändig gänga 20 nere och 22 klämringskoppling så passar den direkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.