Har en fråga angående expansionskärl. Jag har ett på 25 liter idag som sitter på 2:a våning i huset (det är ett öppet kärl). Jag hade tänkt att sätta in en ny pannan nästa år, med en ack. tank på 5000 liter. Problemet är att jag inte har någon mer plats att sätta ett öppet exansionskärl på. Då finns det 2 lösningar som jag har kommit på:

1. Byta till ett tryckexpansionskärl. Men jag vet ej så mycket om detta. Passar det till vedpanna eller är ett öppet körl att föredra? Måste man göra något med element och rör tackvare att det är ett annat system?

2. Pannrummet ligger som en biyta till huset och jar en balkong ovanpå sig. Skorstenen går upp på balkongen och står inte nära resten av huset (står i ena hörnet på balkongen så lång bort ifrån huset som möjligt). Jag ska då bygga till ett litet rum för ack.tanken utanför pannrummet intill skorstenen) och fundera på om det gårt att göra en trumma upp från pannrummet (för värmeledning så att inte allt fryser) och sätta kärlet i höjd med toppen på skorstenen. Kanske inte blir så snyggt, men jag vet inte annars hur jag ska göra!

Någon som har en bra lösning?
 
Tryckexpansion fungerar utmärkt ihop med vedpanna, men kärlet måste vara tillräckligt stort, ha rätt förtryck och rören måste dras så att luften kan gå ur. En del säkerhatsanordningar behövs också.
Det har skrivits mycket om detta, SÖK på forumet, blir många träffar på "tryckkärl".
 
Du behöver ett tryck.kärl på ca 750 l, Det föreskrivs att ett tryck.kärl ska klara sej med 10% av systemvolymen men det är i snålaste laget så man bör ha närmare 15% medans ett öppet bara behöver 5% av volymen..
 
Generellt brukar man säga att för vedeldade värmesystem är öppna kärl att föredra
 
Men var köper man så stora öppna kärl? Jag lär behöva ett på ungefär 300 liter. De största jag sett på t.ex. rinkabyrör är på 200 liter. Kom för övrigt på en lösning så att jag kan ha ett öppet kärl, men det innefattar att min son bara får 1 gaderob istället för 3...
 
Frågor kring expansionskärl

Vattens volymökning vid atmosfärstryck och höjning av temperaturen från 5 gr C till 95 gr C är ca 3 %. Normalt beräknas expansionskärlets volym till 6 - 8 % av innesluten vattenvolym. Därmed inräknas säkerhetsmarginal, mm.

2an!

Vad har du för argument för att förorda ett tryckkärl på 750 liter?

0840!

Utan att motivera eller förklara varför påstår du att "Generellt brukar man säga att för vedeldade värmesystem är öppna kärl att föredra". - Ok, jag tror att jag förstår vad du menar. Risken för att en vedeldad (eller i övrigt satseldad, även t ex halmeldad) anläggning ska börja koka är större än för en kontinuerligt eldad och då kan överskottsenergin lätt avledas från anläggningen genom koka ånga av pannvattnet. Inget primärt behov av säkerhetsventiler, etc.

Det finns några skäl för att placera expansionskärlet i pannrummet, t ex begränsad rördragning, ingen eller liten frysrisk, lätt att ha uppsikt över och eventuellt läckage medför normalt inget stort problem - så jag är nog inte beredd att hålla med dig!

Don82!

Det finns 400 liters tryckkärl, men du kan också använda 2 st 200 liters kärl.

Varma hälsn. Sture Castor
 
Sture! Man kan resonera så här: dina 3 % blir med lite marginal dom 5% som anses vara lagom vid ett öppet kärl. För att få samma volym i ett slutet kärl måste man veta höjden till värmesystemets högsta punkt. Antag 6 m. Då måste förtrycket vara lite mer än så, antag 0,75 bar. Vid vedeldning använder man en säkerhetsventil som öppnar vid 1,5 bar. Det betyder att när kärlet innehåller 50% vatten öppnar säkerhetsventilen eftersom blåsans volym då halverats (=> dubbla trycket). Altså behövs 10% i detta fall. Vid högre statiskt tryck behövs ännu större volym just därför att mindre volym kan utnyttjas för expanderande vatten.

Sen kan man se att väldigt många har problem med tryckkärl vid vedeldning dels för att rörkokaren varit helt okuning om luft/ångproblem dels valt för små kärl eller fel tryck.

Min uppfattning är att tryckkärl är en nödlösning vid fastbränsleeldning som dock kan fungera bra vid korrekt konstruktion av värmesystemet.
 
Hos mig funkar det klockrent med slutetkärl. Visst stort och lite dyrare men slapp riva ner halva huset för att få upp en ledning till vinden. Sen vänta 5år och då komma på idén att öppna upp till nock.
Men har man en rörmockare som räknar med att det räcker med 3% så får man problem. Jag köpte mitt och utgick från 10%. Kärlet va 11% av total volymen men på tok för litet. Så 15% är en bra riktlinje
 
Sture C.
Orsaken till att rekommendera öppet kärl bygger på visa ord från erfarna "rörgubbar". Med så stora temp.diffar som kan uppstå med stora volymer och vedeldning så vill i alla fall inte jag ha ett slutet system. Ett problem som jag kan se är att det slutna kärlet är svårt att se om det är intakt.
 
jag valde till drygt 5000 liter vatten 3 stycken 200 liters tryckkärl, skulle det visat sej att det inte räckte så kunde jag kompletterat med ett till 200 liters (det måste tydligen vara samma storlek på alla kärlen och placerade på samma höjd).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.