Hej!

Jag har ett expansionskärl på vinden, men även ett i källaren som ser ganska nytt ut.
Det är så att de två rören upp på vinden nu är i vägen när vi rivit en gammal garderob, så dessa skulle gärna kapas.

Kan man dra slutsatsen att om det finns ett expansionskärl vid pannan i källaren så används inte det på vinden längre?

Mvh
Pagge
 
Nej. Det i källaren kan vara komplettering utifall vindens kärl fryser. Om du bara kapar ledningerna så kommar vattnet rinna ut genom om kärlet fotfarande är kopplat till pannan.

Du borde kunna se vid pannan om rören är kopplade till kärlet du har på vinden.
 
Det normala är väl att endast ett expansionskärl behövs, detta är oftast placerat i direkt anslutning till pannan.

Jag skulle direkt ta fram tigersågen och ta bort rör och expansionskärlet på vinden!
Men samtidigt bör du titta på rördragningen, du kanske behöver plugga något...
 
charta77 skrev:
Nej. Det i källaren kan vara komplettering utifall vindens kärl fryser.
Ännu större anledning att se över installationen. Att ha ett kräl som kan frysa är inte bra.
 
Att både ha ett öppet system (expkärl på vinden) och ett slutet system (expkärl i pannrum) fungerar inte.

Ett av kärlen måste vara bortkopplat.
Vilket av kärlen man skall ha kvar kan diskuteras, kan bero på typ av panna (ved, olja), kvalitet på kärlen, Bra isolerat vindkärl, mm, mm, mm.

En del förespråkar öppna system andra slutna.......
 
För att få ytterligare en indikation på att det öppna kärlet är bortkopplat kan du kika i pannrumstaket ifall det finns ett 1"-rör där som inte längre är anslutet till pannan. Vanligtvis brukar det få sitta kvar, det är enklast så ;)
 
roli skrev:
Att både ha ett öppet system (expkärl på vinden) och ett slutet system (expkärl i pannrum) fungerar inte.
Är det så eller att det slutna expansionskärlet används inte i praktiken om man har ett öppet ansluttet. Såvida inte följande inträffar.


* Det öppna kärlet fryser av någon anledning.

* Trycket i systemet blir högre än det förttryck som finns i det slutna expansionskärlet.

Och man kan, det går att ansluta ett slutet kärl till ett öppet system om man av någon anledning inte kan sätta in ett större öppet. Om man sänker förtrycket på det slutna kärlet till en nivå strax under den som finns i system när det öppna expansionskärlet är fullt. Sitter det öppna kärlet 4 meter ovanför pannan/det sluta kärlet torde det räcka med 0.4 bar.

Jag gör inlägget lite längre med följande.

Om jag inte har helt fel, men då får man gärna förklara varför också.
Jag har idagsläget strax under 2 meter från högsta punkt på element ner till pannan. För att få garanterat ett övertryck i systemet (även vatten till elementen) så bör jag ha 0.2 bar i systemet när pannan är kall, eller den lägsta temperatur som man kan räkna med. Ställer jag in ett slutet kärl med förtryck på 0.25 bar så fylls det upp före ett öppet kärl som sitter på vinden ca 5m upp från pannan. Systemet håller då 0.25 bar tills det slutna kärlet är fullt med vatten. När trycket då ökar och uppgår tilll 0.5 bar blir dett öppna kärlet fullt. Detta gäller för mig då jag har väldigt stora variationer i temperaturen på pannan således också vattnets volym. Har man en högre lägsta värme i pannan kan man ha mindre volym på expansionskärlet, men jag har tyvärr en för liten volym på ack-tanken så på vintern så sjunker pannan från 80gr till 20-40gr till morgonen därpå, el är inget alternativ vintertid i denna panna.
 
Du har ju rätt... Fast vad jag pratar om är de olika kärltyperna, inte systemen även om jag virrar till ibland och skrivet slutet system när jag menar ett slutet kärl o.s.v.  Alltså så blir ju alltid ett öppet system när man har ett öppet kärl. Men det blir inte ett trycklöst system bara för att man har ett öppet kärl.

Vad jag menar är alltså att man kan använda båda kärlen (både slutet kärl och öppet kärl) i samma system, men i ett och samma system går inte att få det till både slutet system och öppet system samtidigt.
 
Sedan fick jag som råd när jag kopplade bort mitt exansionskärl på vinden till ett slutet i källaren att man ska ha 10% av den systemets totalvolym jag men jag tog till lite, typ 200L men skulle klarat mig på 150L

Eldar dock ved......
 
kolla att det är inte fråga om två olika slingor som är helt separata från varandra...
 
Slutet kärl : Nackdel Blåsan verkar tendera att gå sönder efter 10 år
Öppet kärl på vinden : Nackdel Rostar sönder om det är ett kärl av vanlig vanligt plåt
Rören rostar sönder om man glömmer fylla på vatten.
Risk för frost om dåligt isolerad

Vi har bott i 2 hus, det ena med isolerat kärl på vinden, det andra med kärl på vinden som senare byttes ut mot slutet kärl i källaren.
Jag tycker att det öppna kärlet (koppar)var bättre eftersom det slutna kärlet fått bytas 2 gånger inom en 18 års period.
Men, som sagt, man får inte glömma att sköta det öppna kärlet. Det står ju ochså i i instruktionsboken som förra ägaren eller installatören slarvade bort
 
Att ett slutet kärl "bara" håller i 10 år är väl helt OK.
De är ju inte så dyra och dagens moderna anläggningar beräknas ju bara hålla 10 år i alla fall.

En nackdel med ett öppet system om man har stor ackvolym är att även det öppna kärlet blir ganska så stort. Ett läckage på övervåningen på 300 liter är ju inte så roligt. Bättre då att det sker i pannrummet.

/Jögga
 
jorwes skrev:
Att ett slutet kärl "bara" håller i 10 år är väl helt OK.
De är ju inte så dyra och dagens moderna anläggningar beräknas ju bara hålla 10 år i alla fall.

En nackdel med ett öppet system om man har stor ackvolym är att även det öppna kärlet blir ganska så stort. Ett läckage på övervåningen på 300 liter är ju inte så roligt. Bättre då att det sker i pannrummet.
Mja, nog har väl ett modernt system en livslängd på mer än tio år? Det låter extremt lite. Slutna kärl är inte alls billiga, de är dyrare per liter systemvolym än öppna rostfria.

Om man har uppåt 6m[sup]3[/sup] ackumulator så är 300 liter öppet kärl lagom. I samma system så blir volymen i tryckexpansionskärl uppskattningsvis 600 liter, minst. Har du inte blandat ihop slutna och öppna kärl så här på morgonkvisten?
 
Det är möjligt att jag vimsar lite, det blev lite sent igår och tidigt imorse.

Vad jag menar är att bägge alternativen har sina fördelar, även det slutna. Om man ny beslutar sig för att köra med slutet så öka på exp-volymen ett steg. Då slits inte gummimembranet lika mycket.

Vi som gillar rejäla grejer som vedpannor och dyl tycker kanske att 10år är kort livslängd. Men, alla de andra därute som envisas med värmepumparna kan nog inte räkna med att ett system håller längre än 10år.

/Jögga
 
mitt lilla tryckexpkärl som sitter i pannrummet under teket där det är minst 30° eller mer har hållit ända sedan 1980. enligt rekommendationerna ska dom sitta kallt vilket inte det här gör.
 
  • Gilla
likblek
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.