Hej,

någon som har något tips på ett bra expansionskärl? Värmepumpen är en Thermia Duo. Tacksam för tips!

Mvh
Nikolaus
 
Per Ola Persson
Är det på värmesidan du ska ha ett expansionskärl?
De flesta vvs- och värmepumpsfirmor har sådana, nog inga som är dåliga.
Går säkert att köpa på nätet också
 
Har inte kollat var den sitter. Om det inte är någon kvalitetsskillnad mellan de olika fabrikaten så köper jag första bästa. Vill dock gärna ha en som har lång livslängd på gummimembranet.
 
hordak
Kanske inget direkt råd, men jag bytte (äntligen) min gamla Flexcon från 1995 igår (värmebärarsidan), vilken har varit paj i membranet i ca 4 år. Testar Ahlsells a-flex denna gång, har en sån på köldbärarsidan som funkat fint sedan 2011.
 
Tack för tipset!
 
hordak hordak skrev:
Kanske inget direkt råd, men jag bytte (äntligen) min gamla Flexcon från 1995 igår (värmebärarsidan), vilken har varit paj i membranet i ca 4 år. Testar Ahlsells a-flex denna gång, har en sån på köldbärarsidan som funkat fint sedan 2011.
Jag har en sådan Ahlsell tank idag tror jag (från 2013) som har slutat fungera, tänkte byta mot en likadan. Luftar jag systemet med stängda kranar till huset, så försvinner trycker direkt. Lyckas inte fylla på i bilventilen (7-8 bar mot ventilen genom en CO cykelpump, men inget händer) och inget händer heller när jag trycker in ventil pluppen. Jag tänkte nu ersätta den med en likadan på 18 liter.

MEN jag inser att min kan vara montera upp och ner!!?? Om det nu spelar roll? Kanske lättare att kontrollera gummibälgens funktion om bilventilen är riktad neråt (vatten = trasig bälg) eller att ventilen kan paja som för mig?

Bara skruva på den nya (så enkelt!) - eller bygga om så att ventilen kommer nedåt?

Skickar med en bild och ser om ni har erfarenhet.

Expansionskärl från Ahlsell monterat upp och ner med tryckmätare och kopparledningar.
 
Är det på färskvattensidan du har expansionskälet som du säger du inte kan fylla på?
Vad är det för "stängda kranar till huset" du menar?
 
A Arnodt skrev:
Är det på färskvattensidan du har expansionskälet som du säger du inte kan fylla på?
Vad är det för "stängda kranar till huset" du menar?
På radiatorsidan
Kranar: - Tillopp och retur till huset radiatorslinga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.