har en fråga ang expansionskärl( eller vad som händer)

att vatten kommer i spilledningen när det är nyfyllt och man eldar det förstår jag(expansionen)
men i min anläggning kommer det ånga och en skvätt vatten i ångröret när jag inte eldar , ångan och skvättningen pågår hela dagen inte så mycket vatten varje gång med det blir en ishög på backen. har fått fyllt på systemet 3 gånger sen uppstarten i oktober .

vet inte riktigt hur mycket men det har nog blivit ett antal liter varje gång ,har inte räknat på det men lämnar gärna uppgifterna här

påfyllnings röret 15mm med kommunaltryck( vet inte riktigt vad det ligger på men är nog bra högt)

påfyllningstid ca 2-2,5 minuter

varför gör det det

fel kopplat eller för små kärl

2 st 2500 liters tankar med ett 125 liters kärl till varje tank kopplat var för sig
 
Tumregeln är 5% av totalvolymen för ett ÖPPET expansionskärl. 125 liter på 2500 liter är ok i sig, men sen tillkommer ju vattenvolym i panna, ledningar och radiatorer !!!! Så det är möjligt att det är för lite totalvolym i expansionskärlen.

Men jag antar att tankarna är kopplade till samma system, dvs förbundna, har du då två??? expansionskärl med olika stigarledningar kan ju det uppstå "pendling" eller olika tryck pga pumpar etc som gör att ena kärlet belastas mer än det andra.
(Antar att de sitter exakt lika högt ???)

Det blir lätt struligt om man försöker ha mer än ett expansionskärl
 
ja tankarna är ihopkopplade i botten i mitten och uppe men har ett kärl var kopplat i toppen på varje tank.
men ångan och skvättningen kommer lika ur varje ångrör,kärlen sitter ca 2,5 m över pannan(på samma höjd)
har systemtryck på ca 0,25 bar.
 
skulle det bli skillnad om man kopplade ihop tankarna till en stigarledning och delade på den ledningen vid kärlen
 
_ap_
Kärlens storlek räcker till en vatten volym på 5750L då
utvidgas vattnet 248L.
Men ett system tryck på 0,25bar är lite, du har inte något rör som går över 2,5m som gör att du får ett övertryck i expkärlen?
 
Är det inte så att det är för att kärlen är varma som det ångar ur dom?
Dom var ju kopplade till tanktopparna skrev du, och då stiger värme till kärlen och förångas ut och kondenserar i ångröret (vatten+ånga kommer då ut).
Du får endera fylla kärlen med lite parafinolja som "lock" för vattenytan eller koppla kärlen till botten på tankarna och ha ett separat ångrör som går in i kärlen ovanför vattenytan.
 
nä kärlen sitter på övervåningen ca 1 meter över stigarledningen till elementen.
både matning och retur går på övervåningen (oinredd) sen ner till elementen som sitter på samma våning som pannrummet.
 
men efter som ångan kommer hela tiden även strax före jag gör en ny eldning ,
borde det inte avta när expansionen har minskat
 
Det har inget med expansion och göra det jag menar, utan så länge det finns värme i tankarna så stiger denna värme till kärlen och då blir det som när man kokar något i en kastrull uta lock dvs vattenånga stiger upp genom ångröret och kondenseras.
 
funderar på att byta cirk pumpen som sitter i elementkretsen , idag sitter det en grundfors 25/60 den är väl lite kraftig med tanke på att elementen sitter på samma
våning som pannrummet , vet inte om det har med problemet att göra men det borde bli en lungnare cirkulation med en tryckstyrdpump typ grunfors alpha+ 25/40.
tänkte att med en kraftig pump att returtrycket blir högt så att den trycker returvattnet för kraftigt att det stiger upp i kärlen.
idag sitter det ju 2 sådana pumpar 1 för ett hus via kulvert på 40 meter
och en för hus 2 där ju pannrummet är.
 
Nja, kör du den på 1:ans hastighet så borde det inte bli några problem, om du nu inte har en rejäl strypning någonstans i kretsen. Har du en strypning kan trycket höjas med pumpens hastighet.
 
isåfall kanske man kunde montera ångröret rakt upp från kärlet så att kondenseringen inte kommer ut som vatten utan bara ånga.
idag går ångröret direkt ut från kärlet.
 
Enklast är att försöka få i lite parafin olja i båda kärlen, det är även bra för att förhindra syresättning av tankvattnet.
Syre är "döden" för värmesystem
 
kör den idag på 1 : ans men om man tittar på matartempem och retur tempen så går vattnet för fort skiljer 3° .efter att ha läst på detta underbara forumet så gör farten på vattnet skillnad på det.
 
Ja det blir nog bättre med en mindre pump men det löser nog inte originalfrågan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.