hej hej, säkerligen många gånger denna fråga har skrivits här.
Men har ett problem. tappa trycket hela tiden i expansionskärlet.Det är ett slutet system. försökt x antal gånger med att fylla på luft. har cirka 5.5m till högsta punkt på rören.
går bra så länge jag eldar. men bara ett par timmar efteråt så börjar den tappa.??

vad göra ? tacksam för svar.
 
Ventilen där man fyller på luft kanske läcker? Om det inte går att få den att täta kanske det är enklast att byta expansionskärlet.
 
Har du tillräckligt med vatten i systemet?
 
ichgary skrev:
Har du tillräckligt med vatten i systemet?
Javisst. men så fort systemet börjar svalna av lite så lite så börjar d låta i elementen. har luftat osv... asså inte meningen att den ska tappa trycket från 1.3 vid 80gr. ner till 0.1-0.2 vid 40 -50 gr... ????
 
Kan du ha för mycket luft i blåsan så det inte får plats något vatten ? (Då borde trycket stiga snabbt efter att du öppnar påfyllningskranen.)
Om luftmängden är rätt och kärlet tillräckligt skall den ju kompensera för att vattnets volym minskar när det svalnar av.

Skulle ju också kunna vara hål på gummblåsan i expansionskärlet.
 
Försvinner så mycket har du ju inte ens förtrycket kvar, måste ju betyda att det är dax att byta ut ditt expkärl..
 
kan man på ngt sätt ta reda på om det är kasst ?
 
Johan790517 skrev:
kan man på ngt sätt ta reda på om det är kasst ?
Släpp ut luften ur expansionskärlet och kolla om det bara kommer luft eller om det kommer vatten där också. (Brukar vara som en ventil till bildäck så man trycker ner pinnen mitt i ventilen för att öppna. Ev. kanske du måste fylla lite vatten för att ha tryck.)

Eller det kanske kan vara så att du har för mycket vatten? Om luften har pyst ur expansionskärlet (under lång tid) och man bara fyllt vatten eftersom, så är expansionskärlet fullt med vatten och man har alltså ingen expansionsvolym. Då kan man behöva släppa ut lite vatten. Det står en del om hur man ser till att man har rätt luft- och vattenmängd här (fast bilderna verkar ha bytts ut mot något som inte har med expansionskärl att göra):
http://www.byggahus.se/forum/vaerme-allmaent/44093-expansionskaerl.html
 
va nere precis o testa släppa ut luft genom ventilen. kom inte ett styft till pysning. bara 3 dar sen jag fyllde den med luft. kom dock inget vatten heller.
 
Blås i lite luft och kolla igen om det inte är så att ventilen läcker.
Det brukar ju vara en vanlig bilventil så det ska ju gå att byta inkråmet i ventilen.
 
går det att göra när systemet är varmt ??
 
Jag skulle nog inte ge mig på att skruva ur inkråmet i ventilen och riskera att få 80 gradigt vatten på mig om blåsan är sönder....
 
jag menar att blåsa i luft i expansionskärlet. inte skruva väck ventilen :) vill inte bli varm hehe
 
Jo det ska inte vara någon fara, och som du skrev innan att det inte kom något alls när du tryckte in ventilen där så bör ju inte blåsan läcka in vatten så du får det på dig. Pumpa och kolla sedan att ventilen är tät, blanda lite såpvatten och spraya på runt ventilen också så ser du om det läcker i närhet där också.
 
[. Pumpa och kolla sedan att ventilen är tät, blanda lite såpvatten och spraya på runt ventilen också så ser du om det läcker i närhet där också.[/QUOTE]

Har testat det nu med, inget läckage där inte :S
jaja få testa mig fram. men tack ändå alla för visat intresse :) återkommer framöver hur det går
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.