Hej!

Flyttade in i ett hus för ca 2 år sedan. Förra ägaren installerade en luft-vatten-pump från CTC (pannan är en ECO El 1550/1800) - se bild nedan.

Tidigare satt det en oljepanna där. Jag har dock märkt att det sitter ett expansionskärl uppe på vinden (andra bilden nedan). Som jag fattat det så är den röda behållaren som sitter ovanpå CTC-pannan ett s.k. slutet expansionskärl - och därmed används inte det på vinden längre - stämmer det?

Fråga 2 är isåfall - borde det inte vara det avkapade järnröret som syns längst upp i bild på första bilden som går upp till det gamla kärlet isåfall? Jag skulle nämligen vilja dra bort det gamla kärlet och dra upp en nätverkssladd via det röret isåfall - men vågar inte dra bort kärlet på vinden för att jag är lite osäker på om det används eller inte.

CTC luft-vatten-pump med röd expansionskärl och kopparledningar i källare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Expansionskärl på vinden med isoleringsmaterial och träkonstruktioner i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det brukar gå två rör till kärlet på vinden. Ett som är inkopplat på värmesystemet, och ett skvallerrör som det kommer vatten ur när systemet är fullt. Det är inte ovanligt att skvallerröret mynnar ut sådär vid taket, så kolla vart det andra röret är i så fall.
 
  • Gilla
wessman
  • Laddar…
Yes det går två rör till kärlet, man ser båda på andra bilden. Ett går rakt ner i botten, och det andra går ut från sidan. Det som går ut från sidan går ner precis jämte avluftningsröret som kommer från toan.

Kan också tillägga att det ligger bara "bös" i botten av kärlet - och om jag försöker trycka igenom en stålpinne ovanifrån och rakt ner i det nedersta röret så tar det tvärstopp.
 
  • Gilla
Luke100
  • Laddar…
Om inget av rören är kopplat till värmesystemet så är det bara att riva. Det är väl en hel del rost i botten på kärlet. Det kanske går att blåsa med tryckluft nerifrån och se om det blir 'fri passage'? Eller köra upp ett rensband eller dragfjäder?
 
  • Gilla
Fredrik på torpet och 1 till
  • Laddar…
C
Påminner mig om denna...
[video=youtube;rTXCCPfvxbs]https://www.youtube.com/watch?v=rTXCCPfvxbs[/video]
 
  • Gilla
wessman
  • Laddar…
Jag testade med dragfjäder nerifrån (det kapade röret man ser i första bilden) - gick typ 1 meter sen tog det stopp. Så jag ger nog upp idén om att dra upp en nätverkssladd den vägen.

Dock så vill man ju reda ut att det inte används längre. Som sagt, det är totalstopp i det undre hålet. Jag tror att jag kan leta rätt på numret till VVS:aren som installerade den nya CTC-pannan. Kan nog vara värt att ta ett snack med han, man blev ju lite nojjig när man såg filmen cpalm postade :) Dock så är det inga tecken på fukt i närheten av kärlet, men ska försöka reda ut det mer.
 
Du kan nog vara så gott som helt säker på att det inte används dels med röret nere i pannrummet urkopplat dels med imröret som gått från toppen av kärlet ut över tak borta sen tidigare och på det att allt är kruttorrt. Om du ska dra kabel kan du kanske använda det klenare skvallerröret som du bör kunna hitta nere i pannrummet också kanske annorlunda böjar på det.
 
  • Gilla
wessman
  • Laddar…
GK100, bra idé! Ska kolla om jag kan hitta vart det kommer ner.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.