566 läst · 2 svar
566 läst
2 svar
Expansionskärl på kallvind - dra nätverk i rören
Vet inte riktigt vilket subforum frågan hör hemma i, så jag chansar här.
Jag har ett gammalt expansionskärl på kallvinden som suttit ihop med oljepannan som fanns förut. Nu ska jag ta bort kärlet, och tänkte utnyttja de två rören som går upp genom huset, till vinden, för att dra nätverkskablar i.
Min fråga är om jag behöver tänka på något när jag kapar bort kärlet, måste jag täta rören på något sätt för att förhindra kondens etc etc? Eller är det bara kapa och vara glad, dra kablarna och glömma bort?
Jag har ett gammalt expansionskärl på kallvinden som suttit ihop med oljepannan som fanns förut. Nu ska jag ta bort kärlet, och tänkte utnyttja de två rören som går upp genom huset, till vinden, för att dra nätverkskablar i.
Min fråga är om jag behöver tänka på något när jag kapar bort kärlet, måste jag täta rören på något sätt för att förhindra kondens etc etc? Eller är det bara kapa och vara glad, dra kablarna och glömma bort?
Bästa svaret
Hänger dom bara i luften så dra dina kablar och var När dom är klara så tätar du uppe och nere med tex isolering
( rockwoll,gullfiber ) genom att peta in det ca 5 cm packat. Ta inte silikon eller liknade du kanske vill har mer kablar där
( rockwoll,gullfiber ) genom att peta in det ca 5 cm packat. Ta inte silikon eller liknade du kanske vill har mer kablar där
Liknande trådar
-
Är det ok med -20 grader på kallvinden, när det är -30 ute? Vad har ni för temp?
Isolering -
Sätta igen gammal vägglucka till kallvind - ångspärr eller inte?
Tak & Vind -
iCell Ångbroms - montering mot vindsgolv. Vilken sida upp mot kallvinden??
Isolering -
Semi-isolera kallvind - kondensproblem?
Byggnadsfysik -
Sunwind MiniVent - installation på kallvind
Ventilation