Är i slutfasen av min VP-installation. Blir lite misstänksam på installationen av expansionkärlet på köldbärarkretsen. Tycker själv att den inte ser helt ok ut.
Har ni några åsikter?

VP: IVT Greenline HT Plus C

Se bifogade bilder.
 
  • IMG_0217.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0216.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Stollig montering om man avser att få ut luftbubblorna i expansionskärlet, men det är väl såhär illa det blir när man inte tar hålen i yttervägg lite längre ner. Luftbubblor lär ju ALDRIG kunna komma in i kärlet.


Såhär borde expansionskärlet sitta för att luftbubblorna i spritblandningen (Brine) ska åka automagiskt upp i expansionskärlet.
Värmepump.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Om man ändå väljer att leva med denna installation så måste det sitta en luftnippel någonstans på de liggande rören där man kan släppa ut luften som finns i spriten. Den bästa lösningen torde isåfall vara att ersätta 90-gradersvinkeln enligt min ritning med en t-koppling och sedan sätta en kort stump rör, säg 5 cm lång, och därefter en luftnippel. Då får du samma effekt men du måste själv lufta istället för att ha ett expansionskärl som sitter korrekt monterat.
Såhär menar jag med luftnippeln:
Värmepump2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Tack för svaret.
Som jag misstänkte. Då blir det till att klaga hos leverantören och hoppas att det går att fixa på något sätt. Tyvärr så finns det inte så mycket plats kvar upp till taket så utsikterna är nog dåliga. Vilka problem kan jag drabbas av om nuvarande lösning blir kvar?
 
Vaddå "hoppas".
Du har ju köpt en installation av ett proffs. Alltså ska proffset göra en professionell installation. Det är väl t.o.m så att IVT kräver att montörerna skall vara utbildade. Hota med att kontakta IVT om de sätter sej på tvären.

Du måste få ut luftbubblorna ur spriten. Annars kommer det bubbla och leva om i systemet. Luft är generellt sett aldrig bra i såna här system. Det skall vara så luftfritt som möjligt. Precis som ett radiatorsystem, men där har man ju luftnipplar på varenda radiator (ergo:högsta punkten).

Tänk samma sak med din brine/köldslinga.
Luftning på högsta punkt.

Så är det bara.

Säg åt din installatör att läsa installationsanvisningarna noga i fortsättningen.

Se sid 56 i följande dokument:
http://doc.ivt.se/download.asp?pt=pdf&fn=Manual_Greenline_C6-C9_2009-10sv.pdf
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.