Har plötsligt fått två dagar i rad att trycket i kärlet gått långt ner (från 1,5 till 0,4).
Vet inte var jag ska felsöka näst men började fundera på kärlet.

Dels, hur ser jag hur stort kärl jag har idag och nästa problem, det finns ingen mutter på kärlet jag har idag och hur är det påskruvat? Det finns ingen mutter närmast kärlet så jag började fundera på om kärlet är påskruvat för hand ner i gängan den sitter i? Vad säger ni?
Expansionskärl och tryckmätare i VVS-installation utan synlig mutter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Expansionskärl för VVS med tryckmätare som visar lågt tryck och kopparledningar utan synlig mutter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röd expansionskärl utan synlig mutter placerad under grå rörledning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmesystems expansionskärl i rött fastsatt på väggen med manometer som visar trycket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
R Rolle85 skrev:
Har plötsligt fått två dagar i rad att trycket i kärlet gått långt ner (från 1,5 till 0,4).
Vet inte var jag ska felsöka näst men började fundera på kärlet.

Dels, hur ser jag hur stort kärl jag har idag och nästa problem, det finns ingen mutter på kärlet jag har idag och hur är det påskruvat? Det finns ingen mutter närmast kärlet så jag började fundera på om kärlet är påskruvat för hand ner i gängan den sitter i? Vad säger ni?
[bild] [bild] [bild] [bild]
Bara ta bort mutter på säkerhetsventilen så du får lös både kärlet och säkerhetsventilen och lossa på spillröret;blir lätt att byta då.
 
Har du kollat förtrycket?
 
Förtryck, hur kollar jag de o vart?
Jag ställer in trycket på kärlet via ett vred bredvid och fyller till 1,5 bar, dagen efter är de på 0,4b.
 
Finns det ingen bildäcksventil på expansionskärlet? Det brukar det annars göra. Där pumpar man upp förtrycket men kärlet måste vara trycklöst samtidigt så man behöver låta säkerhetsventilen stå öppen när man pumpar. Sedan får man fylla på vatten i systemet.
 
R Rolle85 skrev:
Förtryck, hur kollar jag de o vart?
Jag ställer in trycket på kärlet via ett vred bredvid och fyller till 1,5 bar, dagen efter är de på 0,4b.
Svarta locket ovanpå kärlet sitter en bilventil som du kan kolla ditt förtryck.Du måste pilla bort locket så du kan komma åt bilventilen
 
ok, så jag gör kärlet trycklöst och så pumpar jag med bilpump ovanpå?
Till vilket förtryck?
Och sen fylla på med vatten igen?
 
Normalt förtryck är 0,5 bar. Räcker om hus har två våningar eller bottenvåning plus källare.
 
R Rolle85 skrev:
ok, så jag gör kärlet trycklöst och så pumpar jag med bilpump ovanpå?
Till vilket förtryck?
Och sen fylla på med vatten igen?
Ja gör det trycklöst och pumpa upp till 0,5-0,6.men kolla först vilket förtryck du har.
 
Jag tömde kärlet på vatten via säkerhetsventilen och då gick den ner till o bar.
 
Samtidigt som du har 0,5 bar på däckpumpens manometer? Då ska det stämma.
 
R Rolle85 skrev:
Jag tömde kärlet på vatten via säkerhetsventilen och då gick den ner till o bar.
Du är med på när du lättade på säkerhetsventilen så är det systemtrycket och inte förtrycket som du har i kärlet.
 
Nej, när du släpper ut vatten så att systemtrycket går under förtrycket så är det förtrycket som finns i blåsan.
 
Jag tömde via ventilen, fyllde sen med bilpump till 0,5b bar sen resten fyllde jag med vatten till 1,4 bar.
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
Det är lite i överkant. Men det kommer ut genom övertrycksventilen om det är för mycket. Så det blir bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.