Hejsan.

Jag gör idag som jag gjort tidigare, stänger retur från radiatorer (kan ej stänga till radiatorer) stänger till acktankar, öppnar säkerhetsventilen nere på expansionskärlet så vattnet rinner ut, låter säkerhetsventilen vara öppen när det ej kommer mer vatten, börjar fylla på luft i bilventilen på toppen av expansionskärlet.
Men när jag då fyller på luft i expansionskärlet så börjar det komma vatten ut säkerhetsventilen, fortare och fortare ju mer jag fyller med luft. Släpper ut allt vatten och pumpar in mer luft, och då kommer det mer vatten igen, har säkert fått ut 50/60 liter vatten nu. Innan kom det inget vatten medans jag fyllde med luft som det gör nu. Någon som vet varför gör det så?

Edit : Kan även tillägga att luftventilen för att fylla på i expansionskärlet sitter ovanpå här,
och inget vatten kommer när man släpper ut luft där i vart fall.
 
Redigerat:
L
Det är vatten från kärlet som kommer ut när du fyller med luft , gör så här
öpnna säkerhetsventilen vänta tills det slutar komma vatten , stäng den , fyll på med luft till
0,5 bar öppna säken igen , fortsätt så tills inget vatten kommer ut , fyll på med luft till 0,6 bar , fyll sedan på med vatten till ca 1,2 bar , då ska manometern öka sakta , efter det kan det komma lite från säken då vattnet blir varmare , men normalt , jämnar ut sig själv
Om trycket sjunker mycket så kan det vara fel i kärlet , fyll på med vatten lite bara , så det är ca 0,3 bar , det räcker och kör med det tills du får ett nytt kärl
Kommer det vatten hela tiden så kan det vara hål i blåsan på kärlet , luften tryckar ut vattnet ur rören ,men det brukar höras i rören om det bubblar .
I så fall fyll vatten till det stannar på ca 0,3 bar
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
Har aldrig varit med om att det kommit så mycket vatten där ifrån. Men fortsatte att fylla på med luft och lät ventilen vara öppen. Det måste ha kommit 50 liter vatten till här innan det slutade. Förtrycket hade försvunnit sedan förra sommaren, bilventilen ser inte ut att läcka, satte en påse runt med tape så man får se med tiden om den fylls något. Det satt bara en plastkork runt bilventilen nu, vet någon om det finns så man kan skruva dit en manometer som håller för dem små gängorna där? Får väl hoppas på att membranet inte läcker i kärlet med tanke på att förtrycket var borta. kom dock aldrig vatten från luft ventilen. Men nu är det vatten i igen och pannan brinner.
 
L
Mycket vatten , hur stort är kärlet 100L ??
Har du ingen manometer på systemet ?? det är bra att ha , brukar sättas vid exspansionskälet
En vanlig enkel tryckmätare för bildäck med rund tavla och visare duger bra , men kan inte sitta där hela tiden , utan du får mäta då och då
Är man lite snabb att trycka ditt den så går det inte ut mer än liiiiite luft och gör ingenting
 
Jag hade inte tömt nått vatten alls. Bara pumpat luft. Ev fyllt lite vatten för att se reaktion på systemet.
Men det är jag det... vill inte gärna fylla systemet med syrerikt vatten.
 
Liteavvarje--> Kärlet är på 150 liter. Det sitter en nere vid säkerhetsventilen, dock endast för vattentrycket. Samma med den på pannan så att säga, den mäter också bara vatten/system trycket. Tänkte mer om man kunde sätta dit en så man också kan ha koll på luftsidan.

Bjober--> Läst att man skall få det tryckfritt, från vattensidan alltså när man skall ordna med förtrycket i kärlet, vet inget annat sätt att göra det på.
 
L
Klart att det kommer en massa vatten när kärlet är så stort , det ska ju tömmas för att få det lufttryck som ska vara
Då är nog vattnet är anslutet i botten och luftnippeln på topp , utmärkt då kan inte vatten komma så lätt in ovanför blåsan , så då blir det bara luft i överdelen .
Att ha en manometer på luftnippeln , har jag inte sett någon gång , manometern som är för vattnet och luften har samma tryck
Håll koll på trycket nu bara så det inte trycket sjunker nu
 
Sjunker trycket så har det antingen minskat vatten eller luft. Troligen mest luft. Ser man inget vattenläckage är sannolikheten för luftläckage ännu större. Och har man inte fyllt vatten finns ingen anledning att tömma ur vatten. Pumpa luft tills rätt tryck uppnås.
Visst, för nyinstallation eller grundinställning förstår jag att man börjar trycklöst men jag har aldrig gjort det för underhåll.
Men det är jag och jag är inte VVSare.
Nån som har synpunkter på det förfarandet?
 
L
B Bjober skrev:
Sjunker trycket så har det antingen minskat vatten eller luft. Troligen mest luft. Ser man inget vattenläckage är sannolikheten för luftläckage ännu större. Och har man inte fyllt vatten finns ingen anledning att tömma ur vatten. Pumpa luft tills rätt tryck uppnås.
Visst, för nyinstallation eller grundinställning förstår jag att man börjar trycklöst men jag har aldrig gjort det för underhåll.
Men det är jag och jag är inte VVSare.
Nån som har synpunkter på det förfarandet?
Förtryck ska alltid föregås av tomt kärl , annars kan du bli lurad om det finns vatten kvar i kärlet
luftmängden blir mindre och det är den som ska komprimeras
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.