Jag har bytt övertrycksventil vid expansionskärlet för det läckte. Sedan tänkte jag att kolla luftfyllningen i expansionskärlet. När jag tryckte in piggen i bildäcksventilen pös inget ut. Jag tog däckpåfyllaren och min kompressor men det gick inte att trycka i någonting, det verkar som om påfyllaren inte når till piggen.
Hur mycket luft ska man fylla i där? Ska man göra det när det inte är något tryck i systemet? Tack för råd!
 
P
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag har bytt övertrycksventil vid expansionskärlet för det läckte. Sedan tänkte jag att kolla luftfyllningen i expansionskärlet. När jag tryckte in piggen i bildäcksventilen pös inget ut. Jag tog däckpåfyllaren och min kompressor men det gick inte att trycka i någonting, det verkar som om påfyllaren inte når till piggen.
Hur mycket luft ska man fylla i där? Ska man göra det när det inte är något tryck i systemet? Tack för råd!
Piggen kommer att öppna när du fyller på luft i bälgen eftersom trycket är högre på kompressorsidan.
Har du ingen manometer i systemet så att du ser trycket ?
 
Förtrycket ska normalt vara 0,5 bar med helt tomt kärl. Om det är fullt med vatten kan man försöka hålla säkerhetsventilen öppen samtidigt som man pumpar så panntrycket ligger på 0 bar under tiden man fyller på luft.
 
Ja, systemet ska vara trycklöst. Släpp trycket på säkerhetsventilen och låt den vara öppen när du fyller kärlet med luft.
Ca 0,5-0,7 bar brukar vara lagom om du har ett systemtryck på 1 bar.
Det kommer att pytsa ut vatten ur säkerhetsventilen tills kärlet är fullt med luft
 
P Peter787 skrev:
Piggen kommer att öppna när du fyller på luft i bälgen eftersom trycket är högre på kompressorsidan.
Har du ingen manometer i systemet så att du ser trycket ?
Ja, det sitter ett manometer på toppen av expansionskärlet men det rör sig inte ett skvatt när jag trycker på med påfyllaren. Därför undrar jag om kanske piggen inte öppnar.
Kan man skruva ut ventilen? Den har en sexkant mot kärlet.
 
Du kan inte skruva ur ventilen, men däremot går det att ta ur schradernålen precis som på ett bildäck.
Gummiblåsan kan ha klibbat fast mot ventien så att det inte går att få i luft.
Ofta släpper det med lite högre lufttryck, men det måste vara öppet på vattensidan (säkerhetsventilen öppen)
 
Det är ju det som är ventilen.
 
D Daniel 109 skrev:
Det är ju det som är ventilen.
Precis. Menade att det inte går att skruva ur hela den gängade delen, om jag ska förtydliga mig.
 
Rör sig inte manometern, vad står den på nu. Den kan ha sagt upp sig, ibland rör den sig om man knackar lite hårt på den. Är det tryck i systemet så det sprutar när du öppnar lite på säken. I bland kan blåsan i kärlet klistra fast mot botten och då är det nästan hopplöst att få in luft ( förstår inte varför ) bara gasa på med trycket, men pass på kärlet klara inte mer än ca 4 bar om det inte står något annat på det.
 
Problemet är löst. Gummiblåsan satt tydligen fast i botten. Lite mer tryck i kompressorn och lite stötgympa gjorde att den lossnade till sist. Allt är bra nu.
Tack för alla goda råd!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.