Hej.

Om jag vrider på den vita ratten/hatten på mitt kärl så kommer det vatten.
Är det inte där jag skall kunna bestämma förtryck?

Är blåsan trasig?
20140207_153123.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


//Niklas
 
Annars vart gör jag det?
Kan jag inte det?
20140207_153142.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den vita ratten luftar du kärlet med vid påfyllning av systemet, luftventilen av bilmodell sittet undet kärlet, ibland döljs ventilen av ett plastlock.

Mvh
 
Det där är bara en luft/avtappningsskruv.
Nippeln till luftblåsan borde sitta i underkant. Typ bilventil.
 
Redigerat:
Okej, det var ju skönt att höra det iaf! =)
Det tråkiga är ju att kärlet står på golvet så lär ju bli svårt att komma åt ventilen isåfall, om jag inte kommer ihåg fel.

Problem jag har är att trycket i kärlet går upp till 1,4bar även om jag sänker trycket till ca 1bar.
Och vad jag har förstått så är 1,5 lite högt.

Egentligen skiter jag väl i vad trycket är också, men det verkar som att cirk.pumpen inte får ett jämt tryck då den ligger och "andas" hela tiden, och det ljudet hörs i halva huset...

//Niklas
 
1,5 är vad jag har i mitt system. Beror på hur högt över expansionskärlet som den översta radiatorn sitter. Vad för ljud är det som kommer från cirkulationspumpen? Vad för värme har du? Värmepump? Har du problem med att du måste fylla på systemet ofta?
 
Har ett Nordic Hybrid system med Luft/vatten och vattenmantlad kamin.
Inga problem med påfyllning alls.

Har både radiatorer och golvvärme, den högsta golvvärmefördelaren sitter ca. 5m över expansionskärlet.

Circ.pumpen "pulserar" och om jag ökar hastigheten så försvinner ljudet, men kommer sedan tillbaka när den stabiliserat (?) sig.

//Niklas
 
Skulle blåsan i exp.kärlet vara trasig så skulle det komma vatten ur säkerhetsventilen varje gång vattentemperaturen stiger och du skulle vara tvungen att fylla systemet varje gång tempen sjunkit. Tycker det mera låter som att du har luft i systemet.
 
Det är väl liknande funderingar om luft jag fått till svar tidigare, men jag har ju luftat till förbannelse, men det är alltså bara fortsätta...
 
ta lite bilder på rörsystemet runt pumpen.
Är det klantigt installerat så är det inte alls säkert att det hjälper att lufta på elementen, utan det kan vid en felaktig rördragning finnas luft som är mycket svår att bli av med.
 
Har du haft detta problem länge? Min teori är att kärlet kan vara trasigt eller så har du ett för högt förtryck i kärlet, normal villan har exp kärlet ett förtryck på 0.5 bar när värmessystemet är trycklöst, kollas med pålitlig luftpåfyllare för bildäck.

Mvh
 
Redigerat:
Nja, systemet är 2,5år ungefär och det har väl alltid varit ett rätt tydligt ljud från rören, men har tänkt att det beror på just rören och ingen annat, men sedan i höstas när värmen gick igång efter sommaruppehållet så har vi det här pulserande ljudet.
Vi har då efter det dessutom tömt ner systemet 2-3ggr pga inkoppling av ny golvvärme och borttagning av en radiator m.m.
Alla gånger har jag ju såklart luftat ordentligt, men problemet kvarstår.
Det blir dock något mindre ljud om jag handreglerar shunten till ett annat läge....
Trodde därför att det var fel på shunten, så en firma var här och bytte både shuntmotor och shuntventil, men med samma resultat.

Ska fixa lite bilder på installationen.

//Niklas
 
Här är några bilder på installationen, inte jättebra, men kanske ger något, jag tycker själv att det kunde varit lite "rakare" på sina stället....

20140209_200450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20140209_200444.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20140209_200435.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.