Svart bakvinge till en högpresterande bil, isolerad mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Försökte mig på att montera en Edblads väggstol i källaren. De rekommenderar fransk skruv med plastplugg eller 10 x 80 mm expanderbult för montering. Jag testade med expanderbult, men väggen förråde mig. Lättbetongen var så ynklig att bultarna knappt styrdes av borrhålet - de ställde sig snett eller försvann nästan helt in i väggen. De som fick fäste drog loss sig själva när jag försökte dra åt muttern. Katastrof!

Grå vägg med trasiga, utstickande rörbitar och skuggor, intill fönster och brun karm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägg med hål, byggspill, ankarbultar på golv, renovering eller demontering pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så... vad gör jag nu?

Kan jag återfylla hållen med hopp om att göra omtag på samma plats?

Om jag monterar stolen på annan del av väggen - vilket beslag kan ge bättre resultat? Åkte till byggmax och köpte alla alternativ i någorlunda rätt dimensioner (~10mm), lättbetongsplugg och längre fasadplugg.
Förpackade pluggar, skruvar på slitet träbord, verktygsutrustning för hemförbättring eller byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Finns det något här som ni tror har större hopp än expanderbultarna?
 
  • Gilla
Tubie
  • Laddar…
Borra hål så plastpluggar för lättbetong går in helt. Dessa pluggar är rätt grova. Blanda sedan lite husfix eller annan snabbcement och tryck in i hålen. Tryck in pluggarna och gjut fast dem. Dra sedan franska skruv.
 
  • Gilla
JSten och 1 till
  • Laddar…
expanderbult och lättbetong går inte ihop, åtminstone inte när jag testat.

Jag har provat flera av dom på din bild, bland annat de grå/röda Fischer och de i metall med ”vingar”

Jag gjorde ett test när jag monterade Ikea-kök.

De som var överlägset bäst var Fischer GB8 pluggar. Förborra i samma dimension som dom rekommenderar på förpackningen.
Sen är det lite jobb att slå in dom med hammaren. Men dom sitter riktigt bra tycker jag.

Generellt när man förborrar för plugg i lättbetong tycker jag man får förborra med nån dimension mindre på borret
 
  • Gilla
ulfben och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
Nu när hålen är borrade och allt är åt helvete skulle jag nog köpa ankarmassa och köra fast expandern eller gängstång.

Till lättbetong brukar jag främst använda låång lättbetongskruv men det är för sent nu.
 
  • Gilla
Turbo_Tail och 3 till
  • Laddar…
R roberob skrev:
De som var överlägset bäst var Fischer GB8 pluggar. [...]
De ser lovande ut för framtida behov! Får besöka XL-Bygg eller Snicken imorgon och hoppas att de har dessa på hyllan. Annars är det kört för sortimentet på ön. :/
 
C
Nu när hålen blivit för stora, kör med ankarmassa så behöver du inte borra nya hål.

P.s. tvåa på den...
 
  • Gilla
Daniel Barnaniel och 3 till
  • Laddar…
ulfben ulfben skrev:
[bild]
Försökte mig på att montera en Edblads väggstol i källaren. De rekommenderar fransk skruv med plastplugg eller 10 x 80 mm expanderbult för montering. Jag testade med expanderbult, men väggen förråde mig. Lättbetongen var så ynklig att bultarna knappt styrdes av borrhålet - de ställde sig snett eller försvann nästan helt in i väggen. De som fick fäste drog loss sig själva när jag försökte dra åt muttern. Katastrof!

[bild] [bild]

Så... vad gör jag nu?

Kan jag återfylla hållen med hopp om att göra omtag på samma plats?

Om jag monterar stolen på annan del av väggen - vilket beslag kan ge bättre resultat? Åkte till byggmax och köpte alla alternativ i någorlunda rätt dimensioner (~10mm), lättbetongsplugg och längre fasadplugg.
[bild]

Finns det något här som ni tror har större hopp än expanderbultarna?
Jag hade använt hålen du redan gjort och limmat fast expanderskruvarna med ankarmassa.
Enkelt och sitter väldigt bra.

https://www.biltema.se/bygg/kemikalier/ovriga-kemikalier/ankarmassa-165-ml-2000052945
 
  • Gilla
ulfben
  • Laddar…
ulfben ulfben skrev:
De ser lovande ut för framtida behov! Får besöka XL-Bygg eller Snicken imorgon och hoppas att de har dessa på hyllan. Annars är det kört för sortimentet på ön. :/
Ankarmassa kommer lösa det här. Köp och följ instruktionen bara. Har haft samma problem en gång.

Hatar lättbetong. 😂
 
  • Gilla
ulfben
  • Laddar…
Köp lite tejp med så du kan tejpa upp stolen medans massan härdar, kommer bli ett helvete om stängerna inte sitter där dom skall så använd stolen som en jigg eller gör en jigg av en gipsbit.

Annars så skulle jag rekommendera gummiexpander.
 
  • Gilla
ulfben
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Köp lite tejp med så du kan tejpa upp stolen medans massan härdar, kommer bli ett helvete om stängerna inte sitter där dom skall så använd stolen som en jigg eller gör en jigg av en gipsbit.

Annars så skulle jag rekommendera gummiexpander.
Jag gjorde så att jag rengjorde och blåste ur hålen sen fyllde jag med ankarmassa, sen satte jag in en plugg (plast) och sen fyllde jag ut hela hålet/pluggen med ankarmassa igen (toppade upp) och därefter skruvade jag fast. Så det satt direkt sen härdar ankarmassa och du kan hänga hängmattan i det utan problem.

Det klarade stor belastning med denna metod!
 
M
Jag tvivlar på att du kan fästa den stolen i en lättbetongvägg. Blir väldigt mycket moment och dragande kraft i de övre fästpunkterna om en person på 80kg sitter i den.
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Du tror inte att jag kan "armera" väggen genom att överfylla med ankarmassa? Såg essve's instruktionsvideo om hur de gör i tegel och lättbetong - massan breder ju ut sig rätt bra i alla håligheter. Min tanke är att bulten då måste dra med sig hela blockets innamäte för att komma ut. Men du tror inte det räcker?
 
richardtenggren
Jag skulle också köra på ankarmassa om nu inte baksidan av väggen är placerad så att genomgående skruv med rejäla brickor inte skulle störa 🤓
 
C
ulfben ulfben skrev:
Du tror inte att jag kan "armera" väggen genom att överfylla med ankarmassa?
Tja... I lättbetong skall man egentligen, åtminstone enligt vissa system, borra ett koniskt hål. Som alltså är betydlig större på djupet än vid ytan. Så tanken är i princip rätt. Men håll dig till monteringsanvisningen, det lär vara det utförande som ger bäst hållfasthet.

Personligen tror jag inte det är något problem.
 
Jobbigt läge.
För egen del skulle jag gå för förslaget att sätta bricka på baksidan om det går då det är grymma krafter vid den typen av stolar. Går det inte att komma åt baksidan går det kanske att limmskruva en plywood på hela framsidan som det sedan blir lättare att fästa stolen i.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.