Jag ska fästa en inre bärlina 45 x 170 för ett trädäck mot en gammal husgrund i hårdbetong. Tänkte använda ESSVE pinnskruvsexpander Golden Anchor (varmförzinkad) för infästningen. Vore tacksam för tips om lämpliga dimensioner på bulten (duger t ex M10 x 134?) och lämpligt cc avstånd längs bärlinan (räcker 400 mm?). Inga onormalt höga laster kommer det bli närmast huset. Övriga bärlinor kommer att sitta på ganska tätt placerade (ca 1,5 m) plintar.
 
  • Gilla
imported_Benno
  • Laddar…
T
Om man läser specen för varmgalvad M10 (https://www.essve.com/sv/produkter/...er-golden-anchor/golden-anchor-varmforzinkad/) så kan man se att beroende på monteringsdjup så klarar varje skruv 500-800 kg innan den ger sig.
Det borde betyda att du kan öka på c/c-avståndet beroende på hur stor last som blir på bärlinan. Du får titta på hur egenvikt och tänkt last på altanen kommer att bli och sen sätta skruv därefter. Jag gissar att det inte krävs så många skruvar för att hålla (beroende på betongens kvalitet...) utan att nedböjning av bärlinan är dimensionerande.
Själv satte jag min bärlina för altanen i hålsten med 8mm skruv och plugg på c/c 600 mm och det är stumt.
 
Ja du gissar nog helt rätt. Däckets egenvikt är försumbar i sammanhanget (ca 30 kg per meter längs bärlinan, om jag inkluderar allt virke halvvägs ut till andra bärlinan). Max last på denna yta (1,0 x 0,65 m närmast husväggen) lär knappast överstiga 200 kg. Om jag fäster en 45 mm regel med 81 mm borrdjup (61 mm effektivt monteringsdjup) så klarar en M10/134 expanderbult ca 725 kg tvärlast (enligt ESSVE's datablad). Så cc 600 eller t o m 1000 mm mellan bultarna borde räcka med god marginal.
Jag har också använt fasadplugg (10/140) till ett annat bygge, men då i tegel och ESSVE rekomenderar ju expanderbult eller betongskruv för betong. Enda nackdelen med expanderbulten är kanske att den är svår att ta ut när den väl sitter i väggen.
Tack för ditt svar.
 
  • Gilla
Testarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.