Hej,

Just nu håller jag på att bygga en vägg. Jag har en regel 45x70 som ska fästas i en gipsvägg.
Jag har testat nu 2 olika gips plugg och expander. Olika längder på skruvarna, men inget fungerar. Man kan liksom bara dra ut regeln med lätthet. Alltså, pluggen har inte expanderat, och dessutom "snurrar" skruven bara när man skruvar in till max.
Vad gör jag för fel?
Andra tips på att få upp regeln på gipsväggen?
 
Vad har du använt? Molly?
 
Har du dragit åt expandern innan du monterar regeln?
 
Stefan N Stefan N skrev:
Vad har du använt? Molly?
dessa har jag försökt med
 
  • Självexpanderande pluggar och skruvar bredvid ett måttband på en mörk tygyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Violina Violina skrev:
Har du dragit åt expandern innan du monterar regeln?
Nej. Vad menar du att jag ska göra med att ”dra åt expandern”?
Ska den inte expandera när jag väl skruvar igenom regeln + pluggen?
 
Du har ju för korta skruv.
Om jag förstår dig rätt så har du borrat genom regeln och skall skruva fast den mot gipsväggen.
Skruvarna måste ju vara tillräckligt långa. Regelns tjocklek plus pluggens längd. Annars får skruven inte tag i bakdel delen av pluggen och kan ”vika ihop” expandern
 
GoC GoC skrev:
Du har ju för korta skruv.
Om jag förstår dig rätt så har du borrat genom regeln och skall skruva fast den mot gipsväggen.
Skruvarna måste ju vara tillräckligt långa. Regelns tjocklek plus pluggens längd. Annars får skruven inte tag i bakdel delen av pluggen och kan ”vika ihop” expandern
ok! Men testade denna vita och den längsta skruven, men gick ändå inte. Vet du varför?
 
  • Två skruvar och två pluggar bredvid ett måttband på en mörk textilbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du enkel eller dubbelgips på väggen?
 
Centano Centano skrev:
Har du enkel eller dubbelgips på väggen?
enkel
 
där finns väl något att fästa i uppe vid taket och nere vid golvet ?, rak regel och monteringslim på mitten och skruv uppe och nere
 
  • Gilla
mattoys
  • Laddar…
Har satt en regel i taket redan, och ska sätta i golvet. Du menar att jag endast ska limma fast regel i väggen + montera fast i tak och golv regel? Räcker det?
 
T tergo skrev:
där finns väl något att fästa i uppe vid taket och nere vid golvet ?, rak regel och monteringslim på mitten och skruv uppe och nere
Har satt en regel i taket redan, och ska sätta i golvet. Du menar att jag endast ska limma fast regel i väggen + montera fast i tak och golv regel? Räcker det?
 
Den vita pluggen borde fungera med den längre skruven. Du kanske har borrat ett för stort hål i gipsen så pluggen bara roterar och inte får fäste.
 
Centano Centano skrev:
Den vita pluggen borde fungera med den längre skruven. Du kanske har borrat ett för stort hål i gipsen så pluggen bara roterar och inte får fäste.
nja, det ska vara 6mm. Har testat både 5mm och 6mm borr.
 
J jenbod91 skrev:
Har satt en regel i taket redan, och ska sätta i golvet. Du menar att jag endast ska limma fast regel i väggen + montera fast i tak och golv regel? Räcker det?
Ja
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.