Hej!
Jag skall ha en Nibe 1145 med en FLM till, MÅSTE jag ha ett slutet trycksatt exp. kärl eller kan jag köra med nivåkärlet som följer med?
 
Det beror på nivåskillnaden, det går att trycksätta nivåkärlet så det klarar i alla fall nån decimeter.
 
Lita aldrig på medföljande nivå kärl. Har sett på nåt annat forum att plastgängor inte är av bästa kvalitet. Ett riktigt tryckkärl kostar inte så mycket så gör det riktigt från början och så är det ju lättare att trycksätta. Som tidigare nämnt höjdskillnaden påverkar.
 
FLM kan säkert ge märkbara volym-/tryckskillnader i köldbäraren. Står såhär i anvisningarna:
"Köldbärarkretsen skall förses med tryckexpansionskärl.
Eventuellt befintligt nivåkärl byts ut. Köldbärarsidan skall
trycksättas till minst 0,5 bar.
Tryckexpansionskärlet bör dimensioneras enligt diagram,
för att undvika driftstörningar. Tryckexpansionskärlet täcker
ett temperaturområde på delta
T 15 °C vid förtrycket 0,5 bar
och säkerhetsventilens öppningstryck 3 bar."
 
Strunta i FLM, det ger inte mycket återvinning. Sätt frikyla istället det har du nytta av.
 
FLM kan jag ej välja bort, komunens krav på återvinning av frånluft.

Ja jag har redan funderat på frikyla, var kan man få tag i nån billig fläktkonvektor? Hadde vart bra med en sånn infällbar i taket.

Hur gör man sig av med kondensen som bildas i en fläktkonvektor som är infälld i taket?
 
Du måste alltid dra slang för kondensvattnet och se till att den dras på vettigt sätt så att det inte blir stående vatten, eftersom det gör att det inte rinner bort som det ska.
Tråkigt att kommun tvingar dig att installera extra utrustning ör 10.000:- som inte ger många kronor tillbaka. Du höjer värmen på inkommande brain med någon grad (har inte räknat på det men det är inte mycket).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.