Vi är ute efter någon riktigt vass modern arkitekt som kan hjälpa oss med vårt husprojekt (stenhus runt 400kvm i Stockholm). Budgeten ligger på ca 15 miljoner exklusive tomt  så vi är ute efter det lilla extra.

Snabbsökte och hittade Paul Ross. Modernt, stenhus och annorlunda men ändå inte riktigt vad vi är ute efter. Det måste finnas fler med samma inriktning av exklusiva moderna stenhus?

Har i tips på någon bra arkitekt så blir vi glada då vi inte riktigt har tid eller kunskap att sitta och leta runt själva.
 
Varför inte kontakta Wingårdhs?

www.wingardhs.se

Är det ett 15-miljonersprjekt så är de säkert intresserade. Du får garanterat ett unikt hus. Kolla in de villorna på hemsidan.
 
Tack för tipset! Ser ut att ha trevliga lösningar.

MEN, det måste finnas fler duktiga arkitekter i detta avlånga land? Fler tips mottages tacksamt :-*
 
Personligen blir jag lite förvånad när man bestämmer sig för att huset ska kosta 15 miljoner, att det ska vara på 400 kvadrat och att man först sedan ställer upp som kriterie att man vill ha en "häftig" arkitekt. Verkar ologiskt i mina öron... :-/

Nåväl - det är ju egentligen inte mitt bekymmer även om jag nog själv hade valt arkitekten först och sedan utifrån förslagen han gett bestämt budgeten.

Efter som både svärfar till professionen är arkitekt [han ritar dock inga privatbostäder det är han för dyr för, för gemene man] och jag har det som intresse kan jag i alla fall komma med ett tips: Magnus Ståhl. I mina ögon har han en avsevärt skickligare blick för arkitektur än Pål Ross som väl snarast kan sägas bygga jätteblaffor med samma runda formspråk, för nyrika personer som vill synas.

Magnus Ståhl däremot är genuint intresserad av material och samverkan med omgivningen och han är ju också konstruktör i grunden vilket gör att han också förstår den tekniska biten av byggprocessen.

Kika in på www.staahl.com så kanske ni hittar vad Ni söker.

Mvh
/Almen
 
Almen skrev:
Personligen blir jag lite förvånad när man bestämmer sig för att huset ska kosta 15 miljoner, att det ska vara på 400 kvadrat och att man först sedan ställer upp som kriterie att man vill ha en "häftig" arkitekt. Verkar ologiskt i mina öron... :-/

--- Magnus Ståhl --- I mina ögon har han en avsevärt skickligare blick för arkitektur än Pål Ross som väl snarast kan sägas bygga jätteblaffor med samma runda formspråk, för nyrika personer som vill synas.

Magnus Ståhl däremot är genuint intresserad av material och samverkan med omgivningen
Jag håller också fullständigt med Almens inlägg. Jag har anlitat ett ngt yngre arkitektkontor vars design ligger i närheten av Ståhls. För min del har utgångspunkten varit att till absolut lägsta kostnad få ur maximalt av ett modernt hus. Hade arkitekten haft större frihet hade mitt hus säkerligen kunnat hamna på många miljoner mer ;).

Men med EdoTk's inställning är det nog en villa enligt Ross som passar bäst :-X.
 
GRATTIS! Alla har lyckats länka till arkitekter som ritar döda hus, hoppas verkligen att det finns en uppsjö av andra arkitekter som har känslor i kroppen och som uppskattar former... Visst är vissa av husen läckra! Men jag personligen skulle heldre dö än att sammankopplas med några av ovanstående hus. Ja, jag överdriver lite...
 
Manberg skrev:
GRATTIS! Alla har lyckats länka till arkitekter som ritar döda hus, hoppas verkligen att det finns en uppsjö av andra arkitekter som har känslor i kroppen och som uppskattar former... Visst är vissa av husen läckra! Men jag personligen skulle heldre dö än att sammankopplas med några av ovanstående hus. Ja, jag överdriver lite...

Smaken är ju som baken - delad. Förstår vad du menar med "döda" hus men håller inte med. Enligt mitt tycke så är mycket av dagens arkitektur pastischer på äldre arkitektur. Visst i vissa områden passar det in med traditionell arkitektur men generellt så är svenska nybyggen ofta allt för konservativa (och tråkiga). Skicka gärna några länkar på "levande" hus som du gillar så att vi förstår vad du syftar på.
 
W
Bor väldigt nära VillaAnn och har båten precis framför det. Tycker som Byggarebert. Jag skulle aldrig vila bo i det för det ser grymt kallt och dött ut. Kan däremot tycka att vissa av dessa hus e lite kul att titta på men absolut inte att bo i. Om vi tar just VillaAnn så ligger det mycket märkligt för husen runt omkring är vanliga gammla hus. Det går under namnet Bunkern här.
 
Wester skrev:
Kan däremot tycka att vissa av dessa hus e lite kul att titta på men absolut inte att bo i. Om vi tar just VillaAnn så ligger det mycket märkligt för husen runt omkring är vanliga gammla hus. Det går under namnet Bunkern här.
Den typen av villor kommer kanske till utifrån lite andra förutsättningar än för vanligt folk: Kunden har så mycket pengar att villabygget blir en markering och/eller investering där valet av arkitekt är en viktig parameter. Nästan som att köpa en tavla... För arkitekten handlar det främst om att förverkliga mer eller mindre extrema arkitektoniska idéer med syfte att huset skall bli så slagkraftigt att det går igenom "rutan" i olika mediala sammanhang. Det är ju så kollegorna längre ner i Europa arbetar.

För egen del tycker jag att huset ser oerhört stiligt, detaljeringen perfekt. Man kommer på sig själv med att se det mer som ett konstverk än som en bostad. Som bostad är det ju lite sterilt...Det är väl helt västervänt så den instrålande solen är väl heller inte nådig att tas med. Men en sådan praktikalitet  var nog inte arkitekten särskilt lyhörd inför.

Så, till den som startade tråden; vill ni ha gehör för egna idéer kanske ni skall välja någon mindre namnkunnig (än den mest kände)?
 
Byggarebert skrev:
Smaken är ju som baken - delad. Förstår vad du menar med "döda" hus men håller inte med. Enligt mitt tycke så är mycket av dagens arkitektur pastischer på äldre arkitektur. Visst i vissa områden passar det in med traditionell arkitektur men generellt så är svenska nybyggen ofta allt för konservativa (och tråkiga). Skicka gärna några länkar på "levande" hus som du gillar så att vi förstår vad du syftar på.

Har tyvärr inga länkar på bra hus, har försökt hitta men det var skitsvårt! Men i alla fall så tänker jag gärna på handgjorda timmerhus, men vad som helst som inte är så rakt och perfekt.
Lite böljande runda former, vill man ha strikta linjer och så så kan man väl ta det på insidan. Men det där men fönster ner till backen och så där breda gillar jag inte, jag är i alla fall inte så exhibionistisk, men det är läckert att titta på..

I norra finland så finns det en företagsstuga till Nokia styrelsen tror jag, som är timrad av 70 cm grova turrfuror som togs från en nationalpark. Träden i sig är väl 500 år gamla..
Bygg ett sånt hus så är du unik, det kan vem som helst fatta, sånt matrial finns knappt längre. Massa plexiglas och stora rutor och den design som finns beskriven här ovan så blir ingen ihågkommen, om det nu är det man vill..
Men återigen, mina åsikter, till och med jag kan hålla med om att dom är fel ibland haha.
 
Tack för länken, mycket roliga, snygga, häftiga, opraktiska hus! Kom gärna med fler länkar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.