Dags för oss att byta fasad och tilläggsisolera. Vi har bestämt oss för att nuvarande fjällpanel inte längre är ett alternativ. Istället tänker vi oss en stående panel som inte ser ut som en lockpanel eller lockläktspanel. Det passar helt enkelt inte vårt lilla enplanshus med källare och "platt" tak (5-gradig lutning). Men jag har väldigt svårt att hitta bra exempel. Vad finns det för alternativ på stående panel och hur ser det ut?


Enkel- eller dubbelfasspont?
Z-panel?
Stockpanel? (kan man ens ha den stående?)

Andra alternativ...?

Tacksam för svar. Det måste finnas fler som jag som inte är överdrivet förtjusta i lockpanel och hittat bra alternativ.
 
Hej Roggert

Gärna berätta som jag har nu mitt hus med Z-panel och är rätt fint med ståend.

Mitt hus har lite dålig skick nu efter 37 år, bland annat de har en del krypt, spricka orsakad av vek sig ut (dvs vågor) på grund av att 70 talet inte hade gjort med fräsat två spår parallell bakom därför du bör tänker på det att köpa med absolut frässpår bakrygg på panel så att de inte ska veka eller rörliga efter årsväder.

Målas innan spika upp!

Jag har köpt hem Ivarpanel nyligen och ska bytas runt om huset snart ... Faktisk Z-panel är fint men vill ha nytt annan och testa med Ivarpanel.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.