É
Finns det någon som kan beskriva hur man montera överbleck på fönster vid nybygge och har liggande panel? Några bilder? Jag hittar endast nödlösningar som görs i efterhand där man ofta verkar sätta det ovanför fodret. Enligt träguiden så monterar man det innanför:

https://www.traguiden.se/konstrukti...ionsvirke-i-tva-skikt--alt-2-vertikalsektion/

På manualen som följde med fönstrena visar de också att man monterar det innanför, enligt bilden nedan. Hur brett brukar man låta blecket gå? Låter man det bara gå rakt mellan smygbrädorna tight, eller måste man vika några kanter ändå? Jag tänker att man kan ju inte låta det gå in 1cm i fodret som ibland görs på underblecket, eftersom vid överblecket är smygbrädorna i vägen.

Tekniska ritningar, fasaddetaljer med träpanel, visar övre droppbleck, fönsterbleck, fönsterkarm, luftspalt och smygbräda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
É
Jag kom på att det brukar sägas att överbleck helst ska monteras innan panelen. Men smygbrädor tänkte jag sätta efter att fasaden är klar. Så hur sätter man då överblecket?? Ska man bestämma sig för en bredd på smygbrädorna och sen dra av det innan man monterar överblecken? Känner att jag inte är med alls på hur de ska monteras nu...
 
Vad är det för panel?
Om du beställer hos en plåtslagare så går det ju att få plåten att följa panelen och smita in imellan brädorna
 
Eller såga ett spår..
Jag hade satt dom över fodren
 
É
Det är liggande panel enkelfas. Kommer inte anlita någon utan måste lösa det med produkt från bygghandel.

Men som jag förstått det så är såga ur spår ovanför foder en nödlösning som man gör när man glömt göra rätt från början. Jag har dock aldrig sett någon här på forumet skriva hur man gör rätt från början, kanske de flesta här renoverar och inte bygger nytt…
Men du tycker ändå jag ska göra enligt denna metod? Då kan jag sådana fall bara fortsätta klart med panelen och lösa det senare om jag ändå inte ska göra något speciellt nu i byggskedet av fasaden.

Men det borde bli mycket synligare med bleck ovanför fodret, men kanske fördel att man får hur brett man vill.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.