Jag har sökt efter en skiss på hur man kan kombinera serie och parallellkoppling av acktankar men inte hittat något. Jag har 2*750 liter med förrådsberedare i den ena och en på 500 liter jag är på gång att koppla in.
 
CTC har en skiss HÄR

Men alla tre tankarna blir ju inte seriekopplade med den principen?
 
Det ser bra ut det schemat. Två tankar blir parallel kopplade ja. Går väl att ansluta de följande i serie också, bara att köra samma princip rör från toppen på tank till botten på nästa tank. och ha returvatten i tanken som är sist. Vet inte om det är så mycket att vinna på det? blir längre rör och tillslut mindre flöde från ladomat och radiatorkrets.anledningen till att första och andra ska vara i serie är väl endast att det ska finnas varmvatten så länge som möjligt. Vid sommarläge öppnar man båda ventilerna och låter naturlig konvektion föra varmvatten från tank 2 till tank 1 tror jag.
 
Jag har ritat upp principen med tre tankar serie/parallell. Går åt lite kranar men annars blir det nog bra. Jag gillar tanken med seriekopplat, men har förrådsberedare, så på sommaren behöver jag parallellkopplat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.