Hej!

Ska kapa upp 400 st 45*170mm reglar av samma längd (2.7meters längder). Någon som har tips hur man kan få exakta mått med kapningen på dessa längder utan att måtta varje regel individuellt? :)
 
Bygg ett anhåll vid stödet på kapgersågen, så är det ju bara att stöta till det innan du sågar så blir de ju lika långa...
 
Jag har ibland gjort så att jag helt enkelt ställt kapsågen på rätt avstånd från en vägg. Det gäller naturligtvis att du har ett så rejält stativ att det inte flyttar sig.
 
För så många och långa saker skulle jag börja med att ta två av dessa reglar och ställa sågen på dessa och bygga ett anhåll som ger stöd och stopp på rätt ställe, skruva sedan fast sågen i reglarna så har du en fixtur som håller för 400 kap. Hela denna anrättning kan du ju sedan placera på ett par pallbockar eller vad du nu har tillgängligt.

Det är också vi tillfällen som detta som du klappar dig själv på huvudet och tackar för att du köpte en kapger med 10" klinga och inte snålade till dig en 8".... 200kap är roligare än 400.
 
Mikael_L
Fast för veklingar som jag är det inte 200 eller 400 kap som är det jobbiga utan att lyfta upp och ner 400st 45x170 reglar .... *puhhhh* :rolleyes:

Men det var ett bra försök till att motivera jättesågen, Mathias ... :p

edit:
I övrigt kan jag bara hålla med Mathias.
Anhållen på kapstativen är som regel för rappliga för att klara av den mängden kap utan att det blir lite felkap då och då.
Ett rejält bord, t.ex. ett tillfälligt enligt MathiasS förslag och sen en rejäl träkloss fastskruvad som mothåll är melodin.

Jag gjorde ca 60 st lika långa i 45x195, körde med stativet och fick därmed vara mer noga med att kontinuerligt kolla så att mothållen inte satt sig eller att jag själv börjat trycka hårdare eller lösare mot dessa.
För fler kap börjar det löna sig med ett bättre lösning.
 
Redigerat:
400st är ju ganska många att stå o kapa själv..Vad skulle det kosta att måttbeställa dom på närmsta brädgård tro..?
 
Om de kommer levererade i en bra staplad hög kan man ju fundera om man inte kan bygga en jigg som man kan lägga över högens bredd och trycka till alla reglar mot ett anhåll längst ner. Sedan handcirkel mot ett anhåll i jiggen. Då kör man ett lager, lägger undan och kör sedan nästa lager etc. Har man en rejäl cirkelsåg kanske man kan ta två lager i en körning.

Annars är ju måttbeställt melodin...
 
K
Får man fråga vad du ska med detta enorma antal till?
 
2.7m är standardlängd, så du kan köpa det färdigt.
 
Tack för alla tips. Angående anhåll så är det precis det jag börjar bygga nu.

Har.testat lite olika varianter mot vägg etc men det blir för rappligt om allt inte sitter på samma enhet. då diffar det för mkt på längderna. Vad tar en brädgård måttkapning är väl inte ens värt att fråga?? när man e så snål och fattig som jag e..e bara köra så det brinner i klingan på egen hand :)
 
Fluxor skrev:
2.7m är standardlängd, så du kan köpa det färdigt.
Även om reglarna är av standardlängd så är det aldrig den precisionen i kapningen så att det går att använda den till exempelvis väggreglar. Reglarna brukar diffa på ett par cm.
 
andersmc skrev:
Även om reglarna är av standardlängd så är det aldrig den precisionen i kapningen så att det går att använda den till exempelvis väggreglar. Reglarna brukar diffa på ett par cm.
Köper du Karl Hedin-virke så kanske :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.