Vill inte säga för mycket i detta ämne som är lite känsligt för oss just nu, men just ventilation verkar vara ett "det här är enklast-" alternativt "så här brukar vi alltid göra"-ämne.
Varför fixa en knepig installation av ventilation när man kan såga upp ett hål rakt genom ytterväggen - lite på en höft dessutom - och trycka i en ful Freshy (eller vad de nu heter)?
Likadant med ventilhålen i lecamursgrunden - placera dem där det känns bra, eller nå´t.
 
Se där, fler saker att oroa sig på! *smiley med massa grå hår*
 
>:(
Min erfarenhet är att husmontörer alltid "gör som de brukar", dels för att tjäna tid, dels för att de flesta inte upptäcker det då de inte kollat ritningarna/inte är hemma vid tillfället!

Eftersom jag både kollat och var hemma så hamnade jag i flera diskussioner om detta!
Precis som sagts i flera inlägg, så betyder det en del att följa ritningarna, så att fabrikanten sedan inte kan säga att det är byggherrens/Ditt fel att huset inte blev som det skulle och att Försäkringsbolaget därmed inte betalar ut ev. skadeersättningar! ???

Så mitt råd är att kolla, kolla och stå på er!

Helena med
Nationalschabraket
 
Instämmer helt! Så jag har plågat byggplatschefen under ett halvt år, och jag mår inte ett dugg dåligt pga det: han bygger ca 15 hus/år, varje år. Jag bygger ETT hus (hoppas min sambo ;D) och betalar för den resten av mitt liv (hoppas banken ;D) mao han har råd att vara liiiite slaphänt och jag måste vara tjatig. Rule of the game, liksom....

PS. Hur går tvisten med S-stugan?
 
Jag har nu läst igen ABS 95 och där står det i kapitel 2 §2 att

"Entreprenören har rätt att utföra mindre sådana ändringar som inte innebär funktions- eller kvalitetsförsämring eller väsentlig påverkan av byggnadens utseende."

Det tycker jag är en lite otäck formulering, vad gäller denna tråd. Det innebär ju att det är helt okej att dra elledningar och ventilationsrör och annat efter eget huvud så länge det fungerar. Eller? ???
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.