Jag sågar i nuläget rätt mycket aluminium med en Metabo KGS 216 M. I den har jag satt en Onserud non-ferrous metal klinga. Den har amerikanska mått så har fixat det genom att köpa en standard fästsats från USA. Har funkat bra på både en Boschsåg och denna.
Problemen jag har är dels att jag tycker den är lite för oprecis på det sättet att den vibrerar så att sågsnittet blir en hel del bredare än sågklingan. Dessutom verkar den förflytta sig lite åt ena hållet när den är igång jämfört när den är av. Finns någon gersåg som håller sig inom typ 0,1 mm?
Nästa problem är ljudnivån. Skulle vilja ha en så tyst såg som möjligt. Känns som många verktyg idag vrålar så otroligt högt i sig, även när de inte avverkar.
Egentligen är det väl en kallsåg jag borde ha till detta, men hade helst velat haft en såg som funkar för både trä och aluminium och helst hyfsat flyttbar. Har dessutom flera fina 10” klingor både för alu och trä liggandes, så hade gärna använt dem.
 
F
Ett problem med gersågar är att det är för högt varvtal,på dom för metall. Har du kollat på Evolution Rage? Den är anpassad för metall och skall funka både till trä och metall. Jag har hört både bra och anus om dom men det dåliga är enbart från metallarbetande yrkesmän som eventuellt har större kapacitetskrav.

står själv och velar mellan en sån som då skulle vara lite allround eller en Blå GCM 8 SJL.
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
KS 60 har ställbart varvtal.
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
F fsn skrev:
Ett problem med gersågar är att det är för högt varvtal,på dom för metall. Har du kollat på Evolution Rage? Den är anpassad för metall och skall funka både till trä och metall. Jag har hört både bra och anus om dom men det dåliga är enbart från metallarbetande yrkesmän som eventuellt har större kapacitetskrav.

står själv och velar mellan en sån som då skulle vara lite allround eller en Blå GCM 8 SJL.
Just aluminium upplever jag funkar rätt bra på höga varvtal. Dock med nackdelen att spånen yr runt rätt mycket. Min 8” klinga är specad till Max 11200 rpm. Dock inte sagt att det är den mest lämpliga hastigheten :) De är ju non-ferrous, så ska väl funka för typ koppar och mässing också, men har inte prövat det. Men stål behöver ju lägre hastighet. Och visst vore det bra att kunna såga det med. Jo, jag har sett Evolution, och även läst någon lite mer negativ review. Fick intrycket av att de inte är av någon högre kvalitet och är därför rädd att precisionen blir lidande? Men har ju inte klämt och känt på någon.
Ja, GCM 8 SJL verkar ju vara omtyckt, fast enligt spec är den ännu mera högljudd än min nuvarande KGS 216 M, så för mig går den nog bort.

KGS 216 M
Ljudtrycksnivå: 97 dB(A)
Ljudeffektnivå: 104 dB(A)

GCM 8 SJL
Ljudtrycksnivå: 99 dB(A)
Ljudeffektnivå: 112 dB(A)
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
KS 60 har ställbart varvtal.
Ja, den verkar ju ha bra precision också samt att den faktiskt är tystare. Men då jag har ett gäng med 10” klingor borde jag ju i så fall gå på KS 88 och då börjar det ju dra iväg lite väl mycket i pris kan jag tycka.

För egen referens och för andra som kan vara intresserade av ljudnivån lägger jag även in dessa två här:

KS 60
Ljudtrycksnivå: 91 dB(A)
Ljudeffektnivå: 100 dB(A)

KS 88
Ljudtrycksnivå: 88 dB(A)
Ljudeffektnivå: 101 dB(A)
 
F
L Lilllen skrev:
Just aluminium upplever jag funkar rätt bra på höga varvtal. Dock med nackdelen att spånen yr runt rätt mycket. Min 8” klinga är specad till Max 11200 rpm. Dock inte sagt att det är den mest lämpliga hastigheten :) De är ju non-ferrous, så ska väl funka för typ koppar och mässing också, men har inte prövat det. Men stål behöver ju lägre hastighet. Och visst vore det bra att kunna såga det med. Jo, jag har sett Evolution, och även läst någon lite mer negativ review. Fick intrycket av att de inte är av någon högre kvalitet och är därför rädd att precisionen blir lidande? Men har ju inte klämt och känt på någon.
Ja, GCM 8 SJL verkar ju vara omtyckt, fast enligt spec är den ännu mera högljudd än min nuvarande KGS 216 M, så för mig går den nog bort.

KGS 216 M
Ljudtrycksnivå: 97 dB(A)
Ljudeffektnivå: 104 dB(A)

GCM 8 SJL
Ljudtrycksnivå: 99 dB(A)
Ljudeffektnivå: 112 dB(A)
Jag har en KGS 254 och den jävla skiten skulle jag alla dar i veckan byta mot en betydligt ljudligare 8 SJL som sågar rakt på riktigt.. Jag har fö sågat en del aluminium med min KGS med.
 
F fsn skrev:
Jag har en KGS 254 och den jävla skiten skulle jag alla dar i veckan byta mot en betydligt ljudligare 8 SJL som sågar rakt på riktigt.. Jag har fö sågat en del aluminium med min KGS med.
Jasså, rakt tycker jag min Metabo sågar. Både vertikalt och lodrätt. Dock efter ganska noggrann justering förstås, där jag kollat med vinkelhake på en provbit jag sågar i. Men då sågar den rakare än de snitt som div olika leverantörer av aluminiumet gjort. Så, brukar såga om alla kapade ytor om det är noga. Det som ställer till det för rakheten för mig är om jag sågar rejält tjock aluminium. Värsta snitten har varit 240 mm långa i 15 mm tjock ”plåt”. Problemet då är att det är svårt att klämma fast biten tillräckligt bra för att den inte ska börja vandra lite smått. Då har jag fäst den med en stor tving från under bordsskivan. Kan förstås också bero på att jag blir för otålig och trycker på lite för hårt... Rör och så blir dock rakt, för de fäster jag i dubbla maskinskruvstycken som jag fäst i en aluminiumvinkel som tvingas fast i Metabon med minitvingar:
Metabo såg för kapning av aluminium med vinkelhake och tvingar för precision.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
KS 60 har ställbart varvtal.
Blev faktist besviken på Kapex KS 60. Var och klämde på en och när jag drog ut den i yttersta läget (mot mig) och gungade lite på den i sidled, så parallell flyttade sig klingan säkert plus minus någon mm.
Då aluminium är lite tyngre att såga i än trä är jag rädd att flexandet kan spela endel roll. Fördelen med möjligheten till lägre varvtal är i mina ögon att det med rätt klinga, teoretiskt borde gå att såga stål också... Och då blir det ju än värre.
Kände på flera andra gersågar och tyckte faktiskt Kapexen flexade mest av alla de lite dyrare varianterna. Mest stabil tyckte jag Bosch GCM10GDJ var, med sin speciella arm:
Person använder en Bosch gersåg i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men för att vara rättvis borde ju den jämföras med 10” varianterna av Kapex, då 10” även är det jag ju egentligen är ute efter. Så frågan är hur de större Kapex KS 88 och KS 120 är? Är de kraftigare uppbyggda än KS 60? Vet någon på vilket varuhus i Stockholms-trakten man kan känna på en sådan?
 
  • Gilla
Cisco5400
  • Laddar…
L Lilllen skrev:
Blev faktist besviken på Kapex KS 60. Var och klämde på en och när jag drog ut den i yttersta läget (mot mig) och gungade lite på den i sidled, så parallell flyttade sig klingan säkert plus minus någon mm.
Då aluminium är lite tyngre att såga i än trä är jag rädd att flexandet kan spela endel roll. Fördelen med möjligheten till lägre varvtal är i mina ögon att det med rätt klinga, teoretiskt borde gå att såga stål också... Och då blir det ju än värre.
Kände på flera andra gersågar och tyckte faktiskt Kapexen flexade mest av alla de lite dyrare varianterna. Mest stabil tyckte jag Bosch GCM10GDJ var, med sin speciella arm:
[bild]

Men för att vara rättvis borde ju den jämföras med 10” varianterna av Kapex, då 10” även är det jag ju egentligen är ute efter. Så frågan är hur de större Kapex KS 88 och KS 120 är? Är de kraftigare uppbyggda än KS 60? Vet någon på vilket varuhus i Stockholms-trakten man kan känna på en sådan?
Finns Boschen som 10” också? Den med glide armen. Har varit sugen på den länge oxh borde ha slagit till när Amazon hade så bra pris på den.
 
SamiHus SamiHus skrev:
Finns Boschen som 10” också? Den med glide armen. Har varit sugen på den länge oxh borde ha slagit till när Amazon hade så bra pris på den.
Det finns en GCM10GDJ.
Lite enklare upplag/utdrag på sidorna och lutning åt höger enbart.
Bosch GCM 10 GDJ Professional kap- och geringssåg visas på en webbsida med funktionikoner nedanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.bosch-professional.com/se/sv/products/gcm-10-gdj-0601B27000
 
FredrikR FredrikR skrev:
Det finns en GCM10GDJ.
Lite enklare upplag/utdrag på sidorna och lutning åt höger enbart.
[bild]
[länk]
Aha, den hade bara lutning åt höger, hann inte titta så noga, men då jag är ute efter en med 10” så är det nog den som ändå är mest intressant från Bosch. Kvarstår gör dock problemet med att Bosch verkar låta mer än övriga, vilket jag ju ville komma ifrån.

Bosch GCM10GDJ:
Ljudtrycksnivå: 93 dB(A)
Ljudeffektnivå: ?? Inte hittat?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.