Är det vid begärt pris, eller först när transaktionen är genomförd?
Säg att prislapparna ökar markant, men folk prutar bättre, får bättre rabatter, kampanjer, erbjudanden, osv, som håller ner det faktiska transaktionspriset, har det skett en inflation då?
Eller tvärt om, säg att "listpris" ligger där det alltid gjort, men rabatter och förmåner minskar, har det skett en inflation då?
 
Claes Sörmland
Vi behöver en nationalekonom...

Inflation kan väl bara mätas och fastställas i efterhand? Alltså när man vet hur mycket köpkraft valutan faktiskt hade? Men valutan har ju en viss köpkraft i varje ögonblick.
 
Redigerat:
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Men hur kan man fastställa det i efterhand? Även om jag traskar runt i affärer och kollar prislappen på mjölk, bilar båtar, tv, strumpor, tvättmedel, osv, så är det svårt att se vad folk faktiskt har betalat. De som betalar listpris för en bil är nog lätträknade. Den som faktiskt betalar det som står på prislappen för strumpor eller alvedon är förmodligen bara gamla gubbar som inte är "medlem" på rätt ställe. Inte ens mjölken är ju lätt att veta vad jag betalar för, eftersom det ingår återbäring, en skön rabattcheck, osv.
 
Strip Strip skrev:
Den som faktiskt betalar det som står på prislappen för strumpor eller alvedon är förmodligen bara gamla gubbar som inte är "medlem" på rätt ställe.
Som jag. Fullt medveten. Vi kom till at kalla medlemskort mm för dumkort. Man tror att man får världens rabatt men det är oftast bara sketna 2-3%. Man sparar mer genom att köpa på rätt ställe eller inte alls.
Dessutom vill jag inte springa runt med en fet plånbok för alla kort. Jag har ett kreditkort i vänster ficka och en bunt med pengar i höger, det räcker för en man.
 
  • Gilla
Octavianus och 3 till
  • Laddar…
Bara för att krångla till det anser jag att inflation har bara att göra med ökade löner ger ökade priser, så enligt mig så har vi ingen inflation än, då alla kostnadsökningar nu beror på ökade energi/råvarupriser och politiska beslut fattade av riksbanken. Riktig inflation får vi när löneökningarna slår igenom på priser.
 
Det är nog den enkla delen, att kolla priser i mataffären, tror få prutar på mjölken och medlemskortet rabatter är ganska konstanta.
Men vilka varor ska räknas med? Huspriser räknas tex inte med i begreppet inflation, gjorde dom det skulle räntan påverka inflationen mycket effektivare.

Nationalekonom, var är du.😮
 
Claes Sörmland
Strip Strip skrev:
Men hur kan man fastställa det i efterhand? Även om jag traskar runt i affärer och kollar prislappen på mjölk, bilar båtar, tv, strumpor, tvättmedel, osv, så är det svårt att se vad folk faktiskt har betalat. De som betalar listpris för en bil är nog lätträknade. Den som faktiskt betalar det som står på prislappen för strumpor eller alvedon är förmodligen bara gamla gubbar som inte är "medlem" på rätt ställe. Inte ens mjölken är ju lätt att veta vad jag betalar för, eftersom det ingår återbäring, en skön rabattcheck, osv.
Här beskriver SCB hur de beräknar KPI och hur de samlar in data:

https://www.scb.se/contentassets/a1e257bb3a574420b9d3f2ff59851c0a/pr0101_staf_2023.pdf

Man använder lite olika metoder och transaktionsdata (kassaregister) är tydligen en stor del:

Svensk text om datainsamling för KPI-beräkning, inkluderar kassaregisterdata, telefon, internet och fältintervjuer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Inflation är skillnad i konsumentkostnad mellan idag och ett år tidigare. Man bör definiera korgen med varor som ingår och det kan vara ganska olika mellan dom som beräknar.
Enligt min mening är det skyltpriset i affären som bör beaktas. Olika rabatter är ju upp till individen och inte för allmänheten.
Det som många inte fattar är att inflationssiffran är INTE ett mått på prisnivån utan ett mått på ändring av prisnivån. Om det är tomater som är måttstocket och dom ligger stabilt på 55 kr/kg över ett år så är inflationen lika med noll, oavsett det höga priset.
Min lokala ICA-handlare har skruvat upp tomatpriserna nu igen rejält efter en tillfällig sänka. Jag antar att han behöver nya vinterdäck till sin Audi Q17.
 
  • Haha
jocke31
  • Laddar…
Ser att det gått inflation i Audis serienummer med😁
 
En metafer för Audikunderna att köpa hämningslöst allt större uppblåsta modeller. Snart kommer väl modellen "Audi features Hummer". Dagismammorna behöver stabilare fordon för lämning/hämtning.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
M
Strip Strip skrev:
Är det vid begärt pris, eller först när transaktionen är genomförd?
Säg att prislapparna ökar markant, men folk prutar bättre, får bättre rabatter, kampanjer, erbjudanden, osv, som håller ner det faktiska transaktionspriset, har det skett en inflation då?
Eller tvärt om, säg att "listpris" ligger där det alltid gjort, men rabatter och förmåner minskar, har det skett en inflation då?
Du är helt fel ute, den ursprungliga definitionen av inflation är som ordet låter uppblåsning i detta fall av penningmängden mer än vad ekonomin växer. Det leder självklart till att priserna på varor ökar när det helt plötsligt finns mer pengar men fortfarande bara samma mängd varor.

Att inte allting stiger samtidigt när man skapar nya pengar upptäckte man redan på 1700-talet, det som stiger först är de områden där man stoppar in pengarna. Här finns en artikel som förklarar det: Cantillon Effekten.

Vad vi ser nu är en helt naturlig effekt av pengatryckandet de senaste 10-15åren som först visade sig som stigande fastighetspriser (det är i den delen av ekonomin pengarna trycks in som nya lån). Därefter den vansinniga hanteringen av coronan med nedstängningar som minskade utbudet av varor och för att kompensera detta tryckte man ut ännu mera pengar. Ukraina kriget med minskat utbud inom vissa områden hjälper inte heller att återställa balansen.
 
  • Gilla
Octavianus och 3 till
  • Laddar…
M mnils skrev:
Du är helt fel ute, den ursprungliga definitionen av inflation är som ordet låter uppblåsning i detta fall av penningmängden mer än vad ekonomin växer. Det leder självklart till att priserna på varor ökar när det helt plötsligt finns mer pengar men fortfarande bara samma mängd varor.

Att inte allting stiger samtidigt när man skapar nya pengar upptäckte man redan på 1700-talet, det som stiger först är de områden där man stoppar in pengarna. Här finns en artikel som förklarar det: Cantillon Effekten.

Vad vi ser nu är en helt naturlig effekt av pengatryckandet de senaste 10-15åren som först visade sig som stigande fastighetspriser (det är i den delen av ekonomin pengarna trycks in som nya lån). Därefter den vansinniga hanteringen av coronan med nedstängningar som minskade utbudet av varor och för att kompensera detta tryckte man ut ännu mera pengar. Ukraina kriget med minskat utbud inom vissa områden hjälper inte heller att återställa balansen.
Hur kan jag vara "helt fel ute" med en frågeställning? 😮
Min fråga var inte avsedd att tolkas som en politisk diskussion, bara att utreda exakt när man anser att inflation sker:
Strip Strip skrev:
Är det vid begärt pris, eller först när transaktionen är genomförd?
Läs länken som @Claes Sörmland delar med sig av ovan, jag tycker det kastar ett visst ljus över saken.
 
Redigerat:
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
M mnils skrev:
Du är helt fel ute, den ursprungliga definitionen av inflation är som ordet låter uppblåsning i detta fall av penningmängden mer än vad ekonomin växer.
Den ursprungliga definitionen ja, men om riksbanken hade tillämpat den definitionen hade vi förmodligen aldrig hamnat där vi är nu.
 
  • Gilla
mnils
  • Laddar…
Strip Strip skrev:
Är det vid begärt pris, eller först när transaktionen är genomförd?
När transaktionen är genomförd.

I någon mån kan man också säga att inflationen är individuell. Om jag har höga bolån och äter mycket tomater medan du är obelånad och levt på vete så har min inflation varit högre än din. På samhällsnivå spelar den skillnaden dock väldigt liten roll, men man exkluderar ofta vissa saker från inflationsmått för att inte låta irrelevanta parametrar påverka.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.