Hej,

Vi funderar på att köpa ett hus från sent 80-tal där det enligt besiktningsprotokollet är riskkonstruktion med EW-grund. EW-vägg ska vara åtgärdad genom ventilation med undertryck.

När jag hämtade hem ritningarna från bygglovet så ser grunden ut att vara platta på mark med någon typ av isolering.. Jag är ingen konstruktör men här på forumet finns kunniga personer. Ser ni några risker/problem med denna konstruktion? Något vi bör göra en fördjupad besiktning av?
 
  • Teknisk ritning av byggnad, grundplan, mått, anmärkningar, detaljer, arkitektoniskt schema, revisioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Teknisk ritning av golvvärme och golvkonstruktion, detaljer och specifikationer, sannolikt för byggbranschen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Teknisk ritning eller byggskiss, konstruktionsdetaljer, betongarbete, armering, måttangivelser, dräneringsplan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför har du undertryck i grunden om det är platta på mark?
 
EW-elementen består av betong med ingjutna träreglar. Personligen skulle jag tänka mig för både en och två gånger innan köp. Om jag skulle vara inställd på köp skulle jag se till att undersöka konstruktionen väldigt ingående.

Vad innebär åtgärden med ventilation och undertryck? Ventilerar man enbart väggarna med någon forma av luftspalt eller menar man att man ventilerar hela källaren?

Hur som helst så känns en fördjupad besiktning på sin plats.
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Varför har du undertryck i grunden om det är platta på mark?
Har inte köpt huset så har än så länge ingenting =). Det är den motfyllda väggen som är ventilerad med undertryck. Detta är exakt min frågeställning, ser plattan ut att vara en okej konstruktion enligt ritningarna?
 
Centano Centano skrev:
Vad innebär åtgärden med ventilation och undertryck? Ventilerar man enbart väggarna med någon forma av luftspalt eller menar man att man ventilerar hela källaren?
Det ska vara väggen som är ventilerad med tät luftspalt och fläkt, inte plattan. Därför jag är nyfiken på hur ni mer kunniga ser på ritningarna kring konstruktionen av plattan, är den också en risk?
 
Under plattan ligger det en markskiva, troligen av minderalull.
På 70-talet gjöt man in (impregnerade) reglar i plattan, det slutade man göra någon gång slutet 70-talet År??
Det är till och med inritat golvvärme på plattan så plattan bör vara torr.
Eftersom väggen är åtgärdad så bör det inte vara ngt problem med väggarna, och ev fukt och lukt sugs ut med ventilationen.
Du är ju inne på att ta dit en besiktningsman (ej anticimex) för att göra en fördjupad besiktning, klokt, det är lite pengar i sammanhanget.
 
Välkommen till forumet!

Vad gäller plattan är det inga konstigheter vad jag kan se, det är inget ingjutet, utan där ligger syllisolering som skyddar mot uppskjutande fukt. Vilket är det viktiga.

Vi har också EW-elementväggar så jag har läst på ordentligt och varit i kontakt med olika firmor, konstruktörer och läst forskningsrapporter innan vi ventilerade våra EW-väggar. Det finns ett par saker att tänka på.

1. Utvändig dränering måste fungera tillfredställande och det är en klar fördel om väggen är isolerad utvändigt med tex. isodränskivor. Det minskar risken för kondensering på insidan av betongelementen. Kontrollera därför dessa saker.

2. Sent 80-tal innebär att de ingjutna reglarna inte innehåller klorfenoler eftersom det förbjöds -78. Så det är bra.

3. Ventilationen av väggarna är inga konstigheter alls så länge det är utfört korrekt. Du bör dock efterfråga dokumentationen av detta för att vara säker på korrekt montage och att det är rätt injusterat. Är det ett system från JAPE-ventilation kan det till och med vara P-märkt vilket är en kvalitetsstämpel på utförandet av RISE, fd. statens provningsanstalt.

4. Eftersom varm inomhusluft sugs in och ventilerar väggarna är det viktigt att hålla en så låg fukthalt som möjligt i källaren för att inte riskera kondensering inne i väggen (se även 1. ovan)

Det enda som kan krångla är att fläkten går sönder men den kostar på sin höjd en tusenlapp.

Så summa summarum finns det ett par saker att kolla upp, men det finns ingen anledning att avstå köp på grund av detta om allt är i sin ordning.
 
Redigerat:
  • Gilla
naile
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
EW-elementen består av betong med ingjutna träreglar. Personligen skulle jag tänka mig för både en och två gånger innan köp. Om jag skulle vara inställd på köp skulle jag se till att undersöka konstruktionen väldigt ingående.

Vad innebär åtgärden med ventilation och undertryck? Ventilerar man enbart väggarna med någon forma av luftspalt eller menar man att man ventilerar hela källaren?

Hur som helst så känns en fördjupad besiktning på sin plats.
Grundprincipen är mycket enkel. Väggsektionen som ska ventileras rensas på invändig isolering och eventuella genomföringar tätas. En tilluftsventil monteras i ena änden av väggsektionen och frånluft tas i andra änden med mekanisk fläkt med injusterat flöde. Sist monteras en åldersbeständig byggfolie och tätas med bitumentejp runt om.

Själva utförandet kan vara på lite olika sätt, exempelvis genom att väggen reglas ut och ventilationskanaler monteras horisontellt. Det finns också system som bygger minimalt genom att perforerade lister som sätts på befintliga reglar. Det går även att göra detta själv men systemen underlättar monteringen så klart.

Det går också att kombinera ventilerade väggar med ventilerade golv.

Jag kom fram till att det finns så pass mycket forskning och erfarenhet kring problematiken och hur den bör åtgärdas med flera etablerade system där vissa som sagt till och och med är P-märkta att man kan vara trygg i att det blir en bra inomhusmiljö efter åtgärderna.

Vi monterade detta förebyggande eftersom väggen var blottad av andra orsaker, inbillar mig också att det är väl investerade pengar den dagen huset ska säljas.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Grundprincipen är mycket enkel. Väggsektionen som ska ventileras rensas på invändig isolering och eventuella genomföringar tätas. En tilluftsventil monteras i ena änden av väggsektionen och frånluft tas i andra änden med mekanisk fläkt med injusterat flöde. Sist monteras en åldersbeständig byggfolie och tätas med bitumentejp runt om.

Själva utförandet kan vara på lite olika sätt, exempelvis genom att väggen reglas ut och ventilationskanaler monteras horisontellt. Det finns också system som bygger minimalt genom att perforerade lister som sätts på befintliga reglar. Det går även att göra detta själv men systemen underlättar monteringen så klart.

Det går också att kombinera ventilerade väggar med ventilerade golv.

Jag kom fram till att det finns så pass mycket forskning och erfarenhet kring problematiken och hur den bör åtgärdas med flera etablerade system där vissa som sagt till och och med är P-märkta att man kan vara trygg i att det blir en bra inomhusmiljö efter åtgärderna.

Vi monterade detta förebyggande eftersom väggen var blottad av andra orsaker, inbillar mig också att det är väl investerade pengar den dagen huset ska säljas.
Då är det som du säger av stor vikt att dräneringen av väggen fungerar som den ska, inträngande vatten kommer inte hinna ventileras bort med risk för rötskador till följd.

Ersätter man inte isoleringen på något sätt? Tänker att väggen blir väldigt kall, framförallt den övre delen även om det sitter ex isodrän under mark på utsidan.

Det skulle ju även gå att montera en fuktgivare i väggen så får man lite koll på vad som händer över tid.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Om dräneringen är så dålig att det tränger in vatten har man problem oavsett om man har EW-element eller inte ;). Men poängen både med dräneringen och isodrän är att minska fuktbelastningen och flytta ut kondenseringspunkten så långt ut i betongen som möjligt. Nu är det samtidigt så att i och med att väggen är ventilerad så kan också viss eventuell fukt ventileras ut men du vill undvika att tillföra mer än nödvändigt så klart.

Risken för rötskador är obefintlig eftersom reglarna är tryckimpregnerade.

Vad gäller isolering är det riktigt. Man sätter nu isolering från tak och 20cm under marknivå. Missade det i min beskrivning fritt ur minnet.

Jag hade långt gångna planer på avancerad mätning av hela väggen men lade ner det när det kom till kritan eftersom systemet vi monterade är så väletablerat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.