Som nybliven husägare är det guld värd med detta forum. Ska försöka hjälpa till själv också när det väl kommer någon fråga där man har kunskap...

Okej. Del av farstu/hall ska ha nytt golv. Med småbarn så vill vi ha klinkers och golvvärme innanför dörren på 4-6 kvm. Huset har fjärrvärme. Ska vi välja vatten eller elburet?

Fördel Vatten
Känns smart att använda billigare(?) uppvärmning från fjärrvärme
Brandrisk (??!!)

Fördel El
Billigare installation
Ingen risk för vattenläcka
Jämnare värme under omslags-väder


Kan jag få lite fler för/nackdelar? Är några av fördelarna överdrivna eller orelevanta?


Husfakta
Hus med källare, golvvärmen kommer läggas på träplank som ligger på betongplatta. Fjärrvärme.
Kommer framöver renovera kök, badrum och toalett och antagligen lägga golvvärme även där.
 
vad har ni för värme idag? Element? Om ni överväger att ta bort dessa och ha vattenburen golvvärme i övrigt så skulle jag nog välja vatten överallt. Vad skulle brandrisken vara då?
 
Ska ni ha golvvärme på de andra ställena ni ska renovera hade jag nog gått på vattenburen.
Vet inte hur det fungerar med FV om man kan plocka ut en slinga med en temperatur som skiljer sig från det som går till radiatorerna. Man vill ju ev. ibland ha högre temperatur på vattnet ut till golvvärmen mot det som går till radiatorer.

Brandrisk vet jag inte vad du menar under vattenburen.
Annars är väl för/nackdelarna som du skriver.
 
Installationskostnad borde väl finnas med i din lista.

Jag lade vattenburen i vår hall. Var länge inne på el pga (vad jag trodde) lägre installationskostnad. Men det finns små system där kostnaden är nästan jämställd med el. Det är ju shunten som brukar göra att priset drar iväg.

Jag körde på denna.

Edit: Såg nu att du skrivit installationskostnad under el.
 
Varför skulle ni välja vatten?

Brandrisk stod det om i en artikel om golvvärme av byggahus.

Vi har vatten element i resten av huset.

Detta med shunt, är det något jag behöver sätta mig in i eller kan man överlåta åt hantverkaren att ta fram lämplig shunt lösning
 
E
En annan fördel med el är ju att du inte behöver ha värmesystem igång under dom varmare månaderna på året. Däremot förekommer det fortfarande blöta skor på sommaren och då är det skönt att kunna värma bara hallen.
 
Jo det är ju en sak om man har panna eller kanske pump. Nu har jag fjärrvärme så det är inte mkt att stänga av
 
epw skrev:
En annan fördel med el är ju att du inte behöver ha värmesystem igång under dom varmare månaderna på året. Däremot förekommer det fortfarande blöta skor på sommaren och då är det skönt att kunna värma bara hallen.
Det löser man med en elpatron i shunten, tex en LK Heater 350, vilket är vanligt för vattenburen golvvärme i tex badrum. Då får man värme i den delen utan att värmesystemet behöver köra för hela huset.

Om man har vattenburen värme innan så är det väl långsiktigt mest lönsamt med att även ha vattenburen värme i golvet i hallen också.
 
Syren243 skrev:
Jo det är ju en sak om man har panna eller kanske pump. Nu har jag fjärrvärme så det är inte mkt att stänga av
Men om du av någon anledning vill ha värme i golvet i hallen men inte övriga huset på sommaren så stänger du ner värmen från fjärrvärmen, annars kommer du ju att värma hela huset, och då blir det ingen värme i golvet heller. Såvida du inte har en separat slinga från vvx till huset och en till hallgolvet men det är nog inget som är vanligt.
 
Man har väl termostater på elementen om man har FJV. Åtminstone har jag det. Ingen värme går till elementen så länge det är varmt i huset... Så att ha golvvärme på under sommaren kostar väldigt lite.
 
largab skrev:
Man har väl termostater på elementen om man har FJV. Åtminstone har jag det. Ingen värme går till elementen så länge det är varmt i huset... Så att ha golvvärme på under sommaren kostar väldigt lite.
Iofs helt riktigt, men då ska du cirkulera full värme runt i systemet för att få värme på en liten bit golv med antagligen en massa förluster i oisolerade rör i huset. Men det är nog inte en stor kostnad så det kan man också göra och spara in på kostnaden för patronen i minishunten. Och sen är det egentligen en fråga om man verkligen har värme i golvet i en hall på sommaren, själv har jag det enbart i badrummet via en minishunt med patron men ingen annanstans..
 
oceanis skrev:
Iofs helt riktigt, men då ska du cirkulera full värme runt i systemet för att få värme på en liten bit golv med antagligen en massa förluster i oisolerade rör i huset. Men det är nog inte en stor kostnad så det kan man också göra och spara in på kostnaden för patronen i minishunten. Och sen är det egentligen en fråga om man verkligen har värme i golvet i en hall på sommaren, själv har jag det enbart i badrummet via en minishunt med patron men ingen annanstans..
Cirkulera i hela huset ??? Nej, vattnet står stilla i alla rör förutom ett ynka som går till shunten. Det blir inga rörförluster av det. Man skickar ju inte ut speciellt varmt vatten heller. Jag kör dock bara golvvärme i källaren på detta sätt. På ovanvåningen har vi det avstängt på sommaren.
 
  • Gilla
SBender
  • Laddar…
ska man ha flera golv med golvvärme så vattenburet, är det ett golv tex hall badrum så el värme, installationskostnaden för vattenburen får du el för i många år, så resonerade iaf jag
 
largab skrev:
Cirkulera i hela huset ??? Nej, vattnet står stilla i alla rör förutom ett ynka som går till shunten. Det blir inga rörförluster av det. Man skickar ju inte ut speciellt varmt vatten heller. Jag kör dock bara golvvärme i källaren på detta sätt. På ovanvåningen har vi det avstängt på sommaren.
Uppfattade det som det var ett gammalt hus som inte hade golvvärme tidigare utan ett normalt tvårörssystem som skulle kompletteras med en golvslinga. Men om det finns shuntgrupp med avstängning för övriga slingor så är det naturligtvis så som du säger.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.