Har snart totalt renoverat ytskikt i huset som byggdes 2003.
Kvar återstår en rätt mörk hall i en ljusröd ton.
Den ska målas på papperstapet har jag redan bestämt.
Ej non-woven utan vanlig överlappstapet.
Detta då jag bedömer att trapphuset upp till övre plan är svårt att tapetsera, något
lättare att måla.
Första dilemmat blev att bestämma om tapetgrund behövdes.
Har målat andra tapeter utan problem men ju mer man googlar desto
mindre vet man(!)
Nu blev det en vit spärrfärg som både "ljusar ned" underlaget och täcker lite fettfläckar.
Skulle även vara bra som underlag för målning.
Den diskussionen släpper vi. Tycker Flugger brukar veta vad de pratar om.
Inte som Jula eller Byggmax där man kan få vilka svar som helst av en person som
sist hen målade så var det på förskolan, en bild av pappa o mamma 😉
Nog med fördomar.
Jag har provat både att spackla skarvar, sätta renoveringstapet och att måla över tapetskarvar.
Tycker nog att övermålningen funkade bäst och billigast..
Finns inget fulare än att man i ljus eller släpljus ser spacklet oavsett hur noggrant och
proffsigt man tror sig har gjort underarbetet.
Tapeten sitter bra och är bara normalt tilltufsad med några "molly-hål"
Vad är den samlade bedömningen av DIY-eliten.
  • Måla bara på väggfärgen över skarvarna?
  • Gå all-in och spackla?
 
Jag har sett en målare som använde någon slags skrapa för att skära bort överlappet. Har man inte det går det att slipa ner "ryggen" i tapetskarvarna. Sedan blir det mindre att spackla. I det första rum jag tapetserade i mitt hus kan man se skarvar från tapeten under på några ställen. Det stör mig ibland. Senare har jag alltid spacklat och slipat tills det var slätt. Men om inte skarvarna stör dig så sparar det ju arbete att låta dem vara.
 
  • Gilla
IngemarB och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
A Avemo skrev:
Jag har sett en målare som använde någon slags skrapa för att skära bort överlappet.
Tapethyvel eller tapetskarvshyvel kallas det för, i alla fall på en del ställen.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R
A Avemo skrev:
Jag har sett en målare som använde någon slags skrapa för att skära bort överlappet. Har man inte det går det att slipa ner "ryggen" i tapetskarvarna. Sedan blir det mindre att spackla. I det första rum jag tapetserade i mitt hus kan man se skarvar från tapeten under på några ställen. Det stör mig ibland. Senare har jag alltid spacklat och slipat tills det var slätt. Men om inte skarvarna stör dig så sparar det ju arbete att låta dem vara.
Jag ser inga skarvar i sovrummet jag har tapetserat efter spackling/slipning.
Är mera rädd för att spacklet trots allt "lyser igenom" när man målar.
 
IngemarB IngemarB skrev:
Är mera rädd för att spacklet trots allt "lyser igenom" när man målar.
Tänker du på struktur eller färgskiftningar då? Blir det färgskiftningar är det ju bara att måla ett lager till. Om formen på spacklet syns igenom så kan man se det efter första lagret färg. Duger det inte så kan man spackla igen där det syns innan man målar fler lager.
 
A Avemo skrev:
Tänker du på struktur eller färgskiftningar då? Blir det färgskiftningar är det ju bara att måla ett lager till. Om formen på spacklet syns igenom så kan man se det efter första lagret färg. Duger det inte så kan man spackla igen där det syns innan man målar fler lager.
Nog mera strukturen..att det blir ojämnt. Även om man slipar och det känns slätt så är vissa ljusförhållanden grymt avslöjande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.