Köpte ett äldre hus förra hösten, ska vara byggt någonstans 1915-1920. Garaget ska enligt grannarna ha byggts runt 20 år sedan. Garaget är uppvärmt med vattenburen golvvärme, medans huset är uppvärmt med gamla hederliga radiatorer. En CTC Ecoair från ~2009 står för värmen.

Jag har två saker angående just värmesystemet jag undrar över, och varav åtminstone den ena kanske om den skulle kunna räknas som dolt fel:

Inuti den högst belägna radiatorn hör man nästan hela tiden ett porlande ljud, även fast jag luftat systemet. Har läst på lite och som jag förstår det kan detta uppkomma om blåsan i expansionskärlet (det sitter en liten på golvet bakom pannan) gett upp? Hade en rörmockare här i början av sommaren som tömde den på luft tills det kom vatten, slog lite med skruvmejseln mot den och sa att "såhär ska den inte låta". Jag hade ingen garanti kvar på den sa han, för den räknades inte som att den tillhörde pannan (som jag inbillar mig har något år kvar av garanti). Han skulle komma tillbaka och fylla på med luft sa han, men hittills har jag inte sett någon rörmockare (eller faktura helle för den delen...).
Så, om man nu fyller på den med luft igen, är den "fungerande" igen? Vad händer om jag skiter i allt och bara låter det vara?

Fel nummer två:
Hela förra vintern fick jag fylla på med mer vatten i system då trycket sjönk hela tiden. Det "fungerade" och det var en hel del annat att tänka på så jag gjorde inte så mycket mer åt det. I samband med att det blev vår stängde jag av golvvärmen i garaget (kranar nere i källaren). Jag INBILLAR mig att under hela sommaren har vattentrycket legat konstant. Kan åtminstone inte minnas att jag behövt fylla på med vatten (å andra sidan har värmen i radiatorerna varit avstängd hela sommaren).
Häromdagen när temperaturen började närma sig 16-17 grader ute, satte jag på vattnet ut till garaget igen, någon dag senare varnar pannan för "pressostat lågt tryck". Jag ser då att trycket är nära 0, trots att jag 3-4 dagar tidigare fyllde upp det till lite över 1 bar. Utan att ha någon som helst aning om vad felet betyder så fyllde jag på med mer vatten igen och satte igång pannan. Idag var trycket nere på runt hälften, så jag passade på och avluftade och fyllde på igen.
Jag har inte märkt av några vattenläckor någonstans, efter ha bott här nästan ett år borde jag rimligtvis märkt på något sätt om det är en läcka i en vägg/golv/tak, men inget. Där jag däremot helt omöjligt inte kan veta om det är en läcka är då självklart rören som ligger i marken ut till garaget/under garagegolvet. Inte heller kan jag på något sätt komma på att detta är något man kan upptäcka vid besiktningen?

Vad tror ni? Kan något av dessa felen räknas som dolda fel? Felet med expansionkärlet, är det något som en besiktningsman borde upptäckt? Eller har ni några andra idéer om vad som kan vara fel?

Alla svar uppskattas, det känns som det kan bli dyrt...:thumbdown:
 
Om röris har tömt expansionskärlet på luft så kommer du att få sådana här problem. Eftersom vatten är inkompressibelt så får du "fullt" tryck som sen direkt går ner till noll om det bara försvinner en liten droppe i systemet.

Börja med att få dit ett nytt expansionskärl sen kan du börja fundera på om det är fel i systemet eller inte.

Men glöm dolda fel !!!! För det är det inte, bara normalt underhåll skulle jag vilja påstå. Detta är något du får leva med som egnahems ägare. Reparationer och underhåll hela tiden :)
 
Jag kanske var lite oklar, felet med trycket var där även innan han tömde på luft.

Jo tack, det där med reparationer och underhåll det märker jag av :cool:. Oavsett, jag anser (tycker) inte att en eventuell läcka i värmesystemet ska räknas som vanligt underhåll?
 
Men om han tömde den på luft och det kom vatten ifrån den så är gummiblåsan sönder och då har den inte fungerat riktigt innan han var där heller. Detta är inget ovanligt fel och kostar inte en förmögenhet.

Än en gång, börja med att byta exp.kärl därefter kan du börja oroa dig men inte innan du har gjort det.
 
Ja, om det kom vatten ur luftventilen på expansionskärlet så är det läge att byta det. Och det kan bli konstiga fenomen som nämnts. Ingen mening att vänta med det...

MEN, du ska inte behöva fylla på några stora mängder vatten med jämna mellanrum. Tvärtom är risken att trycket i systemet stiger väldigt snabbt när du fyller på, om systemet är lufttomt.

Om du behöver fylla på "mycket" vatten med jämna mellanrum, då har du läckage någonstans. Och om det är läckage i ett vattenrör under mark och det var läckage när du köpte huset, ja då tycker nog jag att det borde vara ett dolt fel.

Exp.kärlet däremot kunde ju rörmockarn avgöra var defekt bara genom att knacka på den, om jag förstår dig rätt, så då kan det knappast räknas som dolt.
 
thomasx skrev:
Tvärtom är risken att trycket i systemet stiger väldigt snabbt när du fyller på, om systemet är lufttomt.
Stiger väl till några bar (1,5 bar) sen öppnar förhoppningsvis övertrycksventilen.....:)
 
Redigerat:
oceanis skrev:
Stiger väl till några bar (1,5 bar) sen öppnar förhoppningsvis övertrycksventilen.....:)
Ja visst, men det går fort.
 
Först fixar man expansionskäerlet, sedan kollar man säkerhetsventilen. Därefter funderar man på om det läcker.
 
Ja, och faktum är att om man har ett läckage och ingen luft i systemet så sjunker trycket väldigt fort efter att man fyllt på. Men nu finns det vad jag förstår en del luft i systemet i alla fall i ett av elementen. Om den luften inte kommer ut när man luftar elementet så beror det nog på att elementet inte är helt rätt monterat och lutar åt fel håll, så avluftningen inte är högsta punkten.
 
Tack för hjälpen alla. Jag har skickat iväg ett meddelande till en röris om att jag behöver byta ut expansionskärlet. Återkommer så fort han varit här om det fortfarande inte blivit någon ordning på det hela.
 
Göran.W
Om det saknas luft i expansions kärlet så händer följande att när man fyllt på och pannan starta stiger trycket direkt i systemet och säkerhets ventilen öppnar och släpper ut vatten.
Sen när pannan är uppe i temperatur stannar den och startar inte från temperaturen sjunkit några grader och då har man i princip 0 i tryck eftersom expansionskärlet inte funkar.
Att byta kärlet är steg 1 för det var ju uppenbarligen kasst.
 
Om man då fortsätter beskrivningen, så faller som sagt trycket till noll och fortsätter falla, det blir vacuum i systemet. Då dras det in luft genom rörkopplingar. De är vattentäta men inte gastäta. Nästa uppvärmning så blir det åter övertryck, men luften har då placerat sig långt från den läckande kopplingen. Då ökar trycket igen, och säkerhetsventilen släpper ut lite vatten igen, och så blir det kallare och...
 
Fel nr. två har egentligen inget med radiatorvatten att göra. Det är en tryckgivare i värmepumpen. Nu vet jag inte så mycket om just den pumpen. Jag antar av namnet att det är en luft-vatten pump? Men jag känner igen felindikeringen från en Thermia luft-vatten pump vi har i fritidshuset. Där betyder det att något är fel med flödet i köldbärarkretsen, alltså i flödet som går igenom radiatorn som tar upp värme från utomhusluften.

Rent hypotetiskt kan man kanske tänka sig att det felet kan uppstå även i situationer där flödet i radiatorkretsen inomhus stoppas. Då kan pumpen ha svårt att "göra sig av med värme" och temperatur och tryck växer lite här och var i systemet. Men annars är smutsfiltret i "utekretsen" första kandidat för kontroll (om det finns på IVT modellen), skall enl. manualen rensas 1 - 2 ggr per år, andra flödesbegränsande saker (kranar?), eller att fläkten i utedelen inte går.

Vad gäller dolt fel så misstänker jag att du borde ha upptäckt att det var problem med trycket i radiatorkretsen som en del i din undersökningsplikt. Larmet om pressosstatsfel är lite svårare att ha en uppfattning om.
 
Fast när man dragit in luft i systemet så fungerar den luften som ett expansionskärl, så efter några vändor borde systemet funka hyfsat. Under förutsättning att luften finns kvar i systemet.
 
Hej alla och tack för era svar.

I måndags kom röris och bytte expansionskärl. För att vara säker på att det inte var några läckor inne i huset, stängde vi av vattnet ut i garaget. Hittills har trycket legat konstant sen de var här och bytte så att det var fel på expansionskärlet var det ingen tvekan om. De sa att jag skulle ge det en vecka innan jag öppnar upp ut till garaget, men jag tänkte öppna upp nu i helgen så får vi se hur det går... Förhoppningsvis är det inga läckor utan bara kärlet som spökat hela tiden (även fast jag undrar vart vattnet läckt ut, inte sett ett spår av vatten vid ventilen).

Angående felmeddelandet med pressostaten sa han att det är samma slutna system som går ut till fläkten som går i elementen. Så när det är 0 med tryck kvar i elementen är det heller inget tryck för vattnet att cirkulera ut till fläkten. Det problemet borde med andra ord vara löst också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.