Hej, jag och min sambo har kikat lite på ett hus som vi är intresserade av att köpa. Detta hus är byggt 1956 har fortfarande gammal el kvar från när huset byggdes. Köper vi huset kommer vi så småningom tråda om all el till jordat osv men det får ta sin tid. Kök och badrum är elen renoverad i på första våningen, allt annat är dock ojordat och beige?? fas och svart nolla.

I sovrummen förutom ett finns det endast ett eluttag i varje sovrum, vilket är väldigt lite för idag men det går ju alltid att koppla fler. Går det för en elektriker att fräsa in nya slang & uttag eller är det att öppna upp väggarna som gäller?

I det sovrummet som det är tre uttag i är det draget två utanpåliggande väguttag, med ström "tjuvat" från det enda infällda uttaget. Jag tycker att denna installation är väldigt udda, det sitter en kulo dosa bakom sängen istället för att gå med båda sladdarna till det infällda uttaget. Frågade varför det är gjort så och det visste dom inte. Vet inte om detta är en standard installation eller om det vart för trångt i apparatdosan. Men även detta tycker jag borde gå snygga till på något sätt eller är det lika bra att låta det vara och göra om det till infällt i framtiden?

Annars så är centralen utbytt till dvärgbrytare med JFB förutom i källaren där är det gammal diazedcentraler. Vi är väldigt säkra på vi kommer köpa huset och kommer att ta in en elektriker för att besikta elen så allt är okej men man sitter och funderar lite och försöker planera in lite hur vi ska göra och söker lite råd och tips om vad man ska byta först.
 
E
A Alex13 skrev:
Hej, jag och min sambo har kikat lite på ett hus som vi är intresserade av att köpa. Detta hus är byggt 1956 har fortfarande gammal el kvar från när huset byggdes. Köper vi huset kommer vi så småningom tråda om all el till jordat osv men det får ta sin tid. Kök och badrum är elen renoverad i på första våningen, allt annat är dock ojordat och beige?? fas och svart nolla.

I sovrummen förutom ett finns det endast ett eluttag i varje sovrum, vilket är väldigt lite för idag men det går ju alltid att koppla fler. Går det för en elektriker att fräsa in nya slang & uttag eller är det att öppna upp väggarna som gäller?

I det sovrummet som det är tre uttag i är det draget två utanpåliggande väguttag, med ström "tjuvat" från det enda infällda uttaget. Jag tycker att denna installation är väldigt udda, det sitter en kulo dosa bakom sängen istället för att gå med båda sladdarna till det infällda uttaget. Frågade varför det är gjort så och det visste dom inte. Vet inte om detta är en standard installation eller om det vart för trångt i apparatdosan. Men även detta tycker jag borde gå snygga till på något sätt eller är det lika bra att låta det vara och göra om det till infällt i framtiden?

Annars så är centralen utbytt till dvärgbrytare med JFB förutom i källaren där är det gammal diazedcentraler. Vi är väldigt säkra på vi kommer köpa huset och kommer att ta in en elektriker för att besikta elen så allt är okej men man sitter och funderar lite och försöker planera in lite hur vi ska göra och söker lite råd och tips om vad man ska byta först.
Låter högst normalt allting och troligen behövs inte mycket göras men det blir ju bra att du får genom allt och gör en. Åtgärdsplan.

Är det några speciella prylar du har då du behöver jordat uttag? Ska du slå ut och bygga upp väggar. Källare.

Men lägg upp lite bilder från mäklaren så är det enklare att se.
 
Återkommer med lite bilder :)

Det jag behöver jord till är lite 3D skrivare osv, lite hobby prylar. Mycket höljen i metall.

På första plan är det ingen plan på att slå ut väggar som jag kan tänka mig. I källaren är allt jordat och draget utanpåliggande.
 
E
A Alex13 skrev:
Återkommer med lite bilder :)

Det jag behöver jord till är lite 3D skrivare osv, lite hobby prylar. Mycket höljen i metall.

På första plan är det ingen plan på att slå ut väggar som jag kan tänka mig. I källaren är allt jordat och draget utanpåliggande.
Om du drar jordat behövs alla apparater bytas, det kostar 100 kronor styck.

Du måste heller inte göra allt på en gång, din elektriker kan komma med olika förslag.
 
E El-Löken66 skrev:
Om du drar jordat behövs alla apparater bytas, det kostar 100 kronor styck.

Du måste heller inte göra allt på en gång, din elektriker kan komma med olika förslag.
Planen är att byta rum för rum :) När vi renoverar något rum så planerar vi in med en elektriker att dra om elen i det rummet.
Men vet inte riktigt hur dom drar in nya rör och dosor i väggen osv, går det att ordna utan att riva upp hela väggen?
 
E
A Alex13 skrev:
Planen är att byta rum för rum :) När vi renoverar något rum så planerar vi in med en elektriker att dra om elen i det rummet.
Men vet inte riktigt hur dom drar in nya rör och dosor i väggen osv, går det att ordna utan att riva upp hela väggen?
Troligen finns rören och dosorna i väggen redan och endast innehållet och yttre apparater behövs bytas.
Komplettara med någon jordfelsbrytare kanske.
 
E El-Löken66 skrev:
Troligen finns.....
Menar om man vill utöka med mer uttag i rummen :)

JFB finns redan i huset, iaf på första planet. Inte i källaren. vilket kommer att installeras dock om vi köper huset
 
E
A Alex13 skrev:
Menar om man vill utöka med mer uttag i rummen :)

JFB finns redan i huset, iaf på första planet. Inte i källaren. vilket kommer att installeras dock om vi köper huset
Jaha.
Ja, det blir lite stökigt men det går. Är det skivmaterial?
 
E El-Löken66 skrev:
Jaha.
Ja, det blir lite stökigt men det går. Är det skivmaterial?
Ja det verkar det vara :)
 
E
A Alex13 skrev:
Ja det verkar det vara :)
Det går även att fräsa spår, men kolla noga exakt hur många rör du ska ha och till vad. Kanske även behövs fiber eller cat. 6. Högtalare, projektor, larm och så vidare.
Går att måla, tapetsera eller så kanske lägga på 6 millimeter gips till, beroende på vem som ska göra det.
 
tommib
Ur elsäkerhetssynpunkt så är det viktigaste att kolla så att uttag inte är glappa, har fungerande petskydd samt att de är av typen med djupa brunnar vilket hindrar beröring på delvis instoppade spänningssatta stift. Övrigt elmateriel ska vara i gott skick utan glappkontakter. Kablage är troligen helt ok så länge det är PVC-isolerade ledare och att man inte använt något gammalt överskottslager av OVIR eller liknande.

JFB är ett utmärkt tilläggsskydd och bör omfatta hela anläggningen, ev med undantag för uppvärmning.

Angående att fräsa in rör eller ta ner skivor så beror det helt på skulle jag säga. Det kan i vissa fall vara lättare att bara ta ner hela ytskiktet och börja om istället för att lappa och laga en urfräst skivvägg. Framför allt kan det vara så att det blir dyrare eftersom det tar längre tid för elektrikern att göra jobbet. Skivor och målning kan ni göra själva (sparar pengar).

Huruvida det är vettigt att göra ett rum i taget beror lite på hur det ser ut. Om elektrikern bara kan dra ur de gamla ledarna och dra i nya i varje grupp så är det lugnt. Ett rörstopp kan dock innebära att man måste göra åtgärder på andra ställen i huset. Sådant, liksom övertapetserade (eller inbyggda) kopplingsdosor är väldigt svårt att förutse varför många elektriker sannolikt kommer vilja göra ett utbytesjobb på löpande. Vi hade t.ex. en kopplingsdosa som var täckt med kakelplattor i en toalett :)
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Alla uttag och strömbrytare har blivit utbytta till schneider exxact serien för ungefär en månad sen sa ägarna. Undantag för källaren, där är det fortfarande gamla förutom i pannrummet.

Så nu har jag lite mer koll och får ta det med elektrikern när det är dags :) Ska kolla runt lite i trakten och forska runt lite vilka bra elfirmor det finns häromkring. Tack för utförligt svar :)
 
E
A Alex13 skrev:
Alla uttag och strömbrytare har blivit utbytta till schneider exxact serien för ungefär en månad sen sa ägarna. Undantag för källaren, där är det fortfarande gamla förutom i pannrummet.

Så nu har jag lite mer koll och får ta det med elektrikern när det är dags :) Ska kolla runt lite i trakten och forska runt lite vilka bra elfirmor det finns häromkring. Tack för utförligt svar :)
Ja, men inte jordade sådana väl?
Om det nu inte fanns jord draget.
I så fall stämmer det du skriver, bara byta allt direkt.
 
E El-Löken66 skrev:
Ja, men inte jordade sådana väl?
Om det nu inte fanns jord draget.
I så fall stämmer det du skriver, bara byta allt direkt.
Nejnej, det var ojordat, bara i köket och badrummet bytte dom till jordade uttag och där kontinutetsmätte jag så det finns jord framdraget :)
 
E
A Alex13 skrev:
Nejnej, det var ojordat, bara i köket och badrummet bytte dom till jordade uttag och där kontinutetsmätte jag så det finns jord framdraget :)
Det kan då vara så att bedömningen gjorts att den åtgärden var fullgod för stunden, det vill säga även om du drar och sliter och byter allt så kanske det blott tillför marginell säkerhet och värdehöjning.

Det kanske kan räcka att du jordar de nya delarna och kompletterar med några jordfelsbrytare. Be din elektriker undersöka så den isolerade miljön är intakt och be om förslag på åtgärder, är min åsikt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.