Jag kommer börja renovera en del av ladan under våren. Ladudelen är i väldigt dåligt skick och det kommer garanteras behövas ett byte av undertak, stockar, panel, fönster, syllstockar. befarar även att takstolar och nock kan vara skadade och om så är fallet är det princip inget kvar annat än grunden.

Detta märker jag ju dock inte förrän jag börjar riva i ladan. Bor utanför detaljplan och frågan är vad kommunen säger om det slutar med att jag rivit hela ladan efter att all röta är borttaget. Intentionen är ju inte att riva ladan men risk finns ju att det blir så.....

Om jag river bort allt så kommer jag inte kunna motivera att det byggs upp kan tilläggas.
 
Hemmakatten
Jag tror att det bästa är att starta en dialog med kommunen innan du börjar. Vad folk ofta glömmer bort är att tjänstemännen är till för att serva dig och hjälpa dig (inom lagens ramar) att förverkliga dina drömmar.
 
Fråga dom, är det utanför detaljplan så har dom inte så mycket att säga men tipsa kan dom alltid göra.

Är det lantbruksfastighet? då är livet enklare..
 
Hemmakatten skrev:
Jag tror att det bästa är att starta en dialog med kommunen innan du börjar. Vad folk ofta glömmer bort är att tjänstemännen är till för att serva dig och hjälpa dig (inom lagens ramar) att förverkliga dina drömmar.
De som glömmer det mest hela tiden, är ju just tjänstemännen ;)

Fast jag måste ge beröm åt de tjänstemän jag hade kontakt med vid bygget av vårt garage, tillmötesgående, trevliga, vänliga och hjälpsamma. De hade inte glömt detta :)
 
det är en lantbruksfastighet utanför detaljplan.. får la slå dom en pling... jobbigt bara om jag måste skicka anmälan å grejjer innan jag kan börja.. .vill ju starta om några veckor...
 
Men på en lantbruksfastighet får man ju bygga ekonomibyggnader utan att fråga kommunen om lov, då borde man ju får riva dom också.
Så tänker jag..
 
Det viktiga är väl att du får besked om läget. Då kan du ju ev. hejda dig med rivningen om det visar sig att du passerar gränsen för att behöva rivningslov, ifall det överhuvudtaget behövs.
 
Allt som myndigheter inte vet så lider de inte heller av...... så fungerar det här i Österbotten....men ni är ju mera lagliga av er i Sverige har jag hört.

Om det blir totalrivning skulle du rentav kunna vara så fräck att du knuffar omkull hela uthuset på lämpligt vis och konstatera att stommen var så dålig att den "rasade" under arbetet. Det brukar vissa byggföretag i Finland syssla med.

En snyggare och mera civilisarad metod är att påbörja renoveringen och om den blir ogenomförbar knallar du iväg till kommunen och förklarar att tyvärr visade sig projektet vara ogenomförbart så nu är det deras problem hur de tänker klara dig ur den byråkratiska knipan för du har bara arbetat med det du skulle tills det visade sig vara omöjligt och ogenomförbart.

Den sortens argumentering brukar fungera väldigt bra med finländska myndigheter i alla fall. De brukar börja babbla om paragrafer hit och paragrafer dit och så brukar jag lugnt förklara varför paragraferna inte är praktiskt genomförbara och att det är den som ålägger mig att följa en bestämmelse som också måste ansvara för att bestämmelsen är praktiskt genomförbar under verkliga förhållanden. Börjar de pratariktigt mycket goja brukar det löna sig att svära och fråga vad i helvete de tror att de får lön för att göra och så förtsätter man diskussionen i lugn ton. Sedan brukar jag förklara vilka kostnader det skulle leda till om jag följde paragraferna och så brukar jag förklara hur det skulle drabba min privatekonomi och också hur det skulle påverka samhället i stort om alla började följa den här orimliga bestämmelsen. Jag brukar visa sammarbetsvilja fram till gränsen där det blir orimligt.
Sedan brukar jag anteckna tjänstemannens namn för att ha det när jag skall skriva en insändare i lokaltidningen.......och ungefär i det skedet brukar hela problemet plötsligt vara löst.
Det gäller bara att kunna förhandla och argumentera och påvisa att kraven är orimliga...... ingen tjänsteman vill ha sitt namn i lokaltidningen i samband med någon orimlig lagtillämpning gentemot en medborgare som bevisligen har varit samarbetsvillig fram till gränsen för vad som är rimligt.

Lycka till!
 
Redigerat:
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.