D
Hej,

Jag har en släkting som fått en brandskada i sin lägenhet. Försäkringsbolaget har bedömt att bostaden är obrukbar och erbjudit en evakueringslägenhet, en 4:a i sthlms innerstad. För det fall familjen istället ordnar egen bostad, till exempel bor hos kompisar så erbjuds en schablonersättning på 5 000 kr per månad.

Jag tycker det låter som en väldigt liten schablonersättning mot vad till exempel en 4:a i Stockholms innerstad kostar.

Någon som har erfarenhet av vad försäkringsbolagen erbjuder i schablonersättning och om den summan går att förhandla upp?
 
Attitudeswe
Brukar väl vara liknande vid hyrbil efter totalskada. Du får 75% av hyrbilen eller 250kr / dag.

Har man en sommarstuga / andrabil så kanske schablonen kan vara intressant, men den täcker ju inte vad försäkringsbolaget får betala för det fullgoda alternativet.
 
D
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Brukar väl vara liknande vid hyrbil efter totalskada. Du får 75% av hyrbilen eller 250kr / dag.

Har man en sommarstuga / andrabil så kanske schablonen kan vara intressant, men den täcker ju inte vad försäkringsbolaget får betala för det fullgoda alternativet.
Jag är med på det men säg att en 4:a i stockholms innerstad kostar 60-70 000 i månaden så är 5 000 kr ett väldigt lite incitament till att lösa situationen själv.

Hade varit intressant att höra om någon annan fått erbjudande om schablonersättning och vad den isf låg på.
 
  • Wow
Rejäl
  • Laddar…
Attitudeswe
Men det är 5000 utöver hyra alternativt (avgift + ränta för BRF)?
 
D
Nej, antingen får du en lägenhet eller så tar du 5000 kr och löser boendet själv.

(Oavsett vad du tar har du avgiften/hyran för den obrukbara lägenheten)
 
Fairlane
D Derbyboy skrev:
Jag är med på det men säg att en 4:a i stockholms innerstad kostar 60-70 000 i månaden så är 5 000 kr ett väldigt lite incitament till att lösa situationen själv.

Hade varit intressant att höra om någon annan fått erbjudande om schablonersättning och vad den isf låg på.
60'-70' låter häftigt. För skojs skulle kollade jag nu på en hyresrätt byggt 2018 på Kungsholmen, 4 rum och kök, ~22000 i månaden.

Hur mycket som går att förhandla vet jag inte, man får väl prova.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Attitudeswe
Som BRF med pris på 20M och maxade lån kommer man kanske upp i 60kkr...
 
Känns ganska självklart att kontantersättningen bör ligga på en viss procent av en rimlig hyreskostnad. En ganska låg procent dessutom, eftersom de som löser eget boende ofta gör det gratis, hos släktingar eller liknande.

Att blanda in totalkostnaden för en bostadsrätt finns inte på kartan här.

Det är inte meningen att man ska tjäna pengar på sin försäkring genom att få stora summor i handen. Om man inte kan lösa eget boende gratis (eller billigt) så tar man evakueringsboendet.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
D
Fairlane Fairlane skrev:
60'-70' låter häftigt. För skojs skulle kollade jag nu på en hyresrätt byggt 2018 på Kungsholmen, 4 rum och kök, ~22000 i månaden.

Hur mycket som går att förhandla vet jag inte, man får väl prova.
Du får gärna länk till den hyresrätten
 
D
Kilrain Kilrain skrev:
Känns ganska självklart att kontantersättningen bör ligga på en viss procent av en rimlig hyreskostnad. En ganska låg procent dessutom, eftersom de som löser eget boende ofta gör det gratis, hos släktingar eller liknande.

Att blanda in totalkostnaden för en bostadsrätt finns inte på kartan här.

Det är inte meningen att man ska tjäna pengar på sin försäkring genom att få stora summor i handen. Om man inte kan lösa eget boende gratis (eller billigt) så tar man evakueringsboendet.
Vad är en rimlig hyreskostnad med tillträde inom 2-3 dagar.
 
D Derbyboy skrev:
Vad är en rimlig hyreskostnad med tillträde inom 2-3 dagar.
Saknar helt relevans i det här fallet. Försäkringsbolaget erbjuder ju omgående tillträde utan kostnad.

Återigen, ta en mindre summa i handen och ordna eget gratis eller billigt boende. Eller ta evakueringsboendet.

Man ska inte tjäna pengar på sin försäkring. Det uppmuntrar bara till försäkringsbedrägeri.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
D
Jag tycker bara att det var märkligt låg ersättning som de erbjöds i förhållande till kostnaden en evakueringslägenhet skulle kosta försäkringsbolaget.

5000 är långt långt mindre än vad de betalar för den bostad de inte kan bo i så att det skulle uppmuntra till försäkringsbedrägeri är bara löjligt.

Vad tror du boendekostnaden i snitt för en familj på 4 personer är i Stockholm?
 
Fairlane
D Derbyboy skrev:
Du får gärna länk till den hyresrätten
Det är ingen annons på någon lägenhet utan allmän information om vad lägenheterna kostar hos ett specifikt bostadsbolag för lägenheterna i ett visst område.
 
Fairlane
D Derbyboy skrev:
Jag tycker bara att det var märkligt låg ersättning som de erbjöds i förhållande till kostnaden en evakueringslägenhet skulle kosta försäkringsbolaget.
Det är säkert mycket lägre än vad försäkringsbolaget betalar för en lägenhet, men de betalar säkert inte 60'-70' heller. De har säkert bättre möjligheter att snabbt få fram en bostad än gemene man, kanske har de till och med ett antal egna.
D Derbyboy skrev:
5000 är långt långt mindre än vad de betalar för den bostad de inte kan bo i så att det skulle uppmuntra till försäkringsbedrägeri är bara löjligt.
Säg att de skulle få 50' i månaden istället. Det skulle inte vara försäkringsbedrägeri om de då hittade ett eget boende för 10' och tjänade 40' i månaden.
D Derbyboy skrev:
Vad tror du boendekostnaden i snitt för en familj på 4 personer är i Stockholm?
Inte 60'-70' iallafall. Hyresrätt eller bostadsrätt skiljer såklart men knappast över 20' om man inte räknar in amortering på lån.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.