Oljad ek säger jag men svärfar som ska byta envisas med att "experter" säger att köksbänksskivor i trä ska lackeras. Så är de inte vad jag vet men min fråga är om det är några direkta problem med att ha en lackerad köksbänk i ek.

T.ex. Om man ställer något varmt, en panna t.ex. eller spiller något varmt, är det risk för ljusa ringar så som man kan få på lackerade bord?

Andra nackdelar?
 
Ytan blir skadad med tiden och måste kunna repareras på ett smidigt sätt. Du ska absolut inte använda traditionell lack, då du för att få det snyggt blir tvungen att slipa om hela bänken. Olja är ett alternativ som du säger men man brukar behöva olja ganska ofta, och folk brukar tröttna på det så småningom.

Det absolut bästa är att istället använda en hårdvaxolja. Det kombinerar känslan av tät och vattenavisande yta (som lack) och enkelheten vid reparationen (som olja). Glöm inte att också undersidan av bänkskivan ska behandlas för bästa resultat, (gäller alla sorters behandlingar).
 
För arbetsbänk funkar säkert vilket som, jag föredrar oljat..

Om man vill ha diskbänk med nedfällda hoar i en träbänk så kanske man ska överväga lack. Men personligen skulle jag aldrig välja en diskbänk i trä.


Mvh/Abbe
 
Problemet med lack är att det blir lätt repor i lacken och så fort du har en repa så kan det komma ner vatten och annat och då blir det snabbt riktigt fult. Går ju inte att fixa repan heller utan att slipa om hela skivan. För min del föredrar jag oljat. Har inte testat att vaxa så det vet jag inte något om.
 
Hårdvax (Osmo). Har mycket goda erfarenheter. Lätt att lägga på ett lager till och polera upp om ytan börjar se sliten ut. Efter att ha slipat min lackade ektrappa (och sedan vaxat) så kommer jag aldrig att lacka ek mer.
 
Vad är det för s.k experter han pratat med...

Oljat ska det vara och även runt vasken...

Argument har du redan fått flertalet.... ;)
 
Det var några jobbarkompisar åt svärfar som inte har något med kökstillverkning eller bänkskivor att göra. Tyvärr finns det ju många som är lite för självsäkra och alltid framställer deras egna åsikt som inte kan understödjas på något sätt som absolut sanning :cool:
 
men gubbar alltså. ja känner igen den där tonen hos gubbarna. i alla fall röstar jag också för hårdvax, har bara bra erfarenheter!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.